Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
D i U sa:Tror inte bronson klarar plus däck, Max bredd är väl 2,4 på bronson?
Pölsa sa:Det jag värdesätter mest är en rolig och förtroendeingivande cykel och som i huvudsak ska gå mest på stigar. Har lite i smyg sneglat på Trek Fuel ex också. Den verkar också trevlig. :)
glitch sa:5010 är absolut inte rejsig i sin sittställning men sen kör jag också med kort 40 mm stam.
Jag kör med 140 gaffel och tycker den ger massor med förtroende utför, men på minussidan klättrar den inte lika bra som en xc hoj.
Det är helt enkelt en riktigt kul stighoj.
Hade jag kört långlopp hade jag satsat snarare på en Spark / Habit / nåt med runt 120 slaglängd.
Makten sa:glitch sa:5010 är absolut inte rejsig i sin sittställning men sen kör jag också med kort 40 mm stam.
Jag kör med 140 gaffel och tycker den ger massor med förtroende utför, men på minussidan klättrar den inte lika bra som en xc hoj.
Hade jag kört långlopp hade jag satsat snarare på en Spark / Habit / nåt med runt 120 slaglängd.
"Massor med förtroende utför" är ju en relativ egenskap:-) Jag menar inte alls att den är dålig på det, utan att det finns liknande cyklar som ger mer förtroende just utför. Men då är de oftast inte alls lika ärtiga och roliga i övrigt.
Jag har också höjt min gaffel till 140 och det känns lagom. Och så har jag bytt ut luftburken bak mot en coil, vilket var ett oändligt lyft. Nu tror jag inte att det "behövs", men en riktigt bra bakdämpare är nog att rekommendera eftersom länkaget är trampeffektivt och allt annat än "plush" jämfört med många andra konstruktioner. Till för- och nackdel förstås.
Edit: Vore det inte för att jag ville ha kortast möjliga kedjestag och ganska kort hjulbas, så hade jag nog valt en Hightower istället.
glitch sa:Makten sa:glitch sa:5010 är absolut inte rejsig i sin sittställning men sen kör jag också med kort 40 mm stam.
"Massor med förtroende utför" är ju en relativ egenskap:-) Jag menar inte alls att den är dålig på det, utan att det finns liknande cyklar som ger mer förtroende just utför. Men då är de oftast inte alls lika ärtiga och roliga i övrigt.
Jag har också höjt min gaffel till 140 och det känns lagom. Och så har jag bytt ut luftburken bak mot en coil, vilket var ett oändligt lyft. Nu tror jag inte att det "behövs", men en riktigt bra bakdämpare är nog att rekommendera eftersom länkaget är trampeffektivt och allt annat än "plush" jämfört med många andra konstruktioner. Till för- och nackdel förstås.
Edit: Vore det inte för att jag ville ha kortast möjliga kedjestag och ganska kort hjulbas, så hade jag nog valt en Hightower istället.
Har vi verkligen samma cykel hahaha? Personligen hade jag velat sänka gaffeln till 130 mm då jag tycker den blir för hög i fronten vid branta klättringar (om man nu ska optimera allt) och tycker bakändan är grymt plush. Just det är ju en av styrkorna med VPP, plush men ändå rätt trampeffektiv. Men sen kör jag betydligt lägre tryck än vad SC anger - Enligt deras tabell ska det vara 220 psi för mina 82 kg som ska ge ~15mm sag. Med det trycket rör sig inte dämparen ens.
Jag kör ~150 psi vilket är runt där jag låg med min gamla VPP cykel med liknande slag.
glitch sa:Har vi verkligen samma cykel hahaha? Personligen hade jag velat sänka gaffeln till 130 mm då jag tycker den blir för hög i fronten vid branta klättringar (om man nu ska optimera allt) och tycker bakändan är grymt plush. Just det är ju en av styrkorna med VPP, plush men ändå rätt trampeffektiv. Men sen kör jag betydligt lägre tryck än vad SC anger - Enligt deras tabell ska det vara 220 psi för mina 82 kg som ska ge ~15mm sag. Med det trycket rör sig inte dämparen ens.
Jag kör ~150 psi vilket är runt där jag låg med min gamla VPP cykel med liknande slag.
Pölsa sa:Vet nån av er om det finns någon butik i Sverige som säljer SC? Känns som en rejäl chansning att beställa utan att ha testat innan. :)
jofahjalm sa:Det råkar inte bara vara så att den där dämparen är paj?
Jag kör 2,8 på min 5010.... så det funkar.Makten sa:D i U sa:Tror inte bronson klarar plus däck, Max bredd är väl 2,4 på bronson?
Ingen aning faktiskt, jag antog bara att det var lika mycket plats som på 5010. Där påstår man max 2,5", men det går garanterat in 2,8" även om marginalen kanske inte är optimal. Beror såklart lite på hur breda fälgar man kör också.
Edit: Förresten undrar jag om inte 5010 och Bronson har identiska ramdelar, men med olika länkar som ger olika geometri. De ser kusligt lika ut, nämligen.
jofahjalm sa:Jag förstår inte hur du kan använda så lite slag. Att du sedan kan ta ut 40 psi och fortfarande inte få ut mer slag känns trasigt.
jofahjalm sa:Jag förstår inte hur du kan använda så lite slag. Att du sedan kan ta ut 40 psi och fortfarande inte få ut mer slag känns trasigt.
WAKIdesigns sa:Bronson ska fungera på Cykelvasan, det är bara att styva upp dämparna med luft tryck, maxa kompression retur dämpning till max, köpa lättaste semi-slicks och du är good to go, nästan lika bra som en full on XC hoj. Eventuellt kan du också vända styre/stamm kombo upp och ner att få mer aero ställning.
5010/Bronson är 100% smak val för Svensk stig cykling, det är ren bullshit att 5010 är effektivare och Bronson kan definitivt cykla bättre på en utflykt till bergen. Samtidigt moderna 29:or helt fantastiska och värda att prova, fast akta här också - folk snackar massor med skit att man kan köra mycket mindre slaglängd pga större hjul.
Min rad skulle vara, hitta en butik som har test cyklar (som Sportson Järnbrott i Gbg) och kör en kort/lång slaglig 275/29. Typ Spec Camber vs Stumpjumper. Santa Cruz kommer vara ganska nära på tanken hur de känns.
Jag helst har haft en kort slaglig hoj för 3 år och är tillbaka till 160 monster truck med bra dämpning. Vill helst ha slaglängd överskott. Det finns massor med stora stenar och rötter på vara stigar och bra dämpning fungerar utmärkt för effektiviteten. De flesta som kör 120 hojjar sätter köttiga däck på de ändå och då hela argumenten om effektiviten blir ren skitsnack.
Pölsa sa:Vet nån av er om det finns någon butik i Sverige som säljer SC? Känns som en rejäl chansning att beställa utan att ha testat innan. :)
Knä-Ola sa:Pölsa sa:Vet nån av er om det finns någon butik i Sverige som säljer SC? Känns som en rejäl chansning att beställa utan att ha testat innan. :)
Norska butiker säljer oftast till Sverige, och priserna är egentligen helt ok. Är många demo-rundor runt Oslo, samt på Utflukt i Trysil, om man vill testa :)[/
Skatt/tull å moms då på normalt redan höga norska priser?
D i U sa:Går det inte att komma undan momsen också? :P . Funkar på mindre grejer från usa iallafall.
glitch sa:D i U sa:Går det inte att komma undan momsen också? :P . Funkar på mindre grejer från usa iallafall.
Köp i Norge, lägg i bilen och åk hem och hoppas ingen kollar vad du har i bilen ;-)
glitch sa:App app! Nu vill vi ha en smuggeltråd först!