Santa Cruz?

Santa Cruz?
Geometri och slaglängd skiljer.

Bronson har 150 slag med 66/74 graders vinklar, 5010 har 130 mm med 67/74 slag och tallboy som är mer åt XC hållet har
110/120 slag och vinklar på 68/73, tallboy kan köras med 29 eller 27,5 plus, bronson och 5010 körs med 27,5.
Skiljer några hekto på vikten totalt också.

Santa Cruz?
Tackar. Så om jag är ute efter en cykel som funkar bra nerför och även för xc så är det Tallboy som gäller? Eller skulle 5010 också kunna funka för det?

Santa Cruz?
Beror på vad du menar med nerför.
Bronson och Hightower är mer utförsorienterade, 5010 och Tallboy mer allround.

Sen beror det på vad du vill ha för hjulstorlek respektive vad du lägger i "XC".

Santa Cruz?
Jag kör bronson C med S kit och den funkar till allt mellan xc till att lätt klara 2 meters dropp och allt däremellan. Lättrampad och stabil.

Tallboy är nog inte så mycket för utförsåkning.

Santa Cruz?
Jag tror att Tallboy kan ses lite som en storhjulsbroder till 5010. Vinklar och vrår blir hyfsat motsvarande om man tar skillnaden i hjulstorlek i beaktande.

Som ägare av en 5010 tycker jag att det är en toppencykel för "svensk stigcykling", då den har lite ärtigare geometri än många konkurrenter i samma segment. Den är rätt så kompakt och inte sådär överdrivet flack, så den är mycket livlig och känns rapp snarare än trög, i de flesta sammanhang. Dock betyder det också att den inte är sådär vansinnigt förtroendeingivande utför som konkurrenterna, men för min del är det en vettig kompromiss för att få övriga egenskaper. Alltså en lekfull cykel som passar om man försöker vara aktiv, snarare än om man bara vill bomba rakt igenom stenkistor och liknande utan att behöva bry sig.

Bronson har jag inte provat själv, men den är "ett steg flackare" eller vad man ska säga. Nästa steg efter detta är Nomad.
29:or blir alltid kluriga att jämföra med, då de har längre kedjestag och annat som krävs för större hjul. Men om Tallboy är att jämföra med 5010 så är Hightower att jämföra med Bronson, skulle jag tro.

En sak värt att notera är att det faktiskt går att köra plusdäck i 5010 (och troligen Bronson), då det är rejält med plats i ramen.

Senast ändrad:
Santa Cruz?
Då känns det som att det är 5010 jag vill ha. Skulle den funka på tex cykelvasan? Är det lite mer avslappnad körställning på den eller är det sådär brutalt xc-framåtlutad-utav-helvete-så-att-man-får-ryggskott-ich? :)

Santa Cruz?
D i U sa:
Tror inte bronson klarar plus däck, Max bredd är väl 2,4 på bronson?

Ingen aning faktiskt, jag antog bara att det var lika mycket plats som på 5010. Där påstår man max 2,5", men det går garanterat in 2,8" även om marginalen kanske inte är optimal. Beror såklart lite på hur breda fälgar man kör också.

Edit: Förresten undrar jag om inte 5010 och Bronson har identiska ramdelar, men med olika länkar som ger olika geometri. De ser kusligt lika ut, nämligen.

Senast ändrad:
Santa Cruz?
5010 är absolut inte rejsig i sin sittställning men sen kör jag också med kort 40 mm stam.

Jag kör med 140 gaffel och tycker den ger massor med förtroende utför, men på minussidan klättrar den inte lika bra som en xc hoj.
Det är helt enkelt en riktigt kul stighoj.

Hade jag kört långlopp hade jag satsat snarare på en Spark / Habit / nåt med runt 120 slaglängd.

Santa Cruz?
Det jag värdesätter mest är en rolig och förtroendeingivande cykel och som i huvudsak ska gå mest på stigar. Har lite i smyg sneglat på Trek Fuel ex också. Den verkar också trevlig. :)

Santa Cruz?
glitch sa:
5010 är absolut inte rejsig i sin sittställning men sen kör jag också med kort 40 mm stam.

Jag kör med 140 gaffel och tycker den ger massor med förtroende utför, men på minussidan klättrar den inte lika bra som en xc hoj.

Hade jag kört långlopp hade jag satsat snarare på en Spark / Habit / nåt med runt 120 slaglängd.

"Massor med förtroende utför" är ju en relativ egenskap:-) Jag menar inte alls att den är dålig på det, utan att det finns liknande cyklar som ger mer förtroende just utför. Men då är de oftast inte alls lika ärtiga och roliga i övrigt.

Jag har också höjt min gaffel till 140 och det känns lagom. Och så har jag bytt ut luftburken bak mot en coil, vilket var ett oändligt lyft. Nu tror jag inte att det "behövs", men en riktigt bra bakdämpare är nog att rekommendera eftersom länkaget är trampeffektivt och allt annat än "plush" jämfört med många andra konstruktioner. Till för- och nackdel förstås.

Edit: Vore det inte för att jag ville ha kortast möjliga kedjestag och ganska kort hjulbas, så hade jag nog valt en Hightower istället.

Senast ändrad:
Santa Cruz?
Kolla in 5010 å dom andra modellerna på youtube, Steve peat och danny mcaskill visar vad 5010 klarar.
Passa på å kolla hur Josh bryceland åker på sin bronson i den lilla filmen " Madeira dreamin" och hur cedric gracia åker på sin hightower :).
Det ska finnas en liten film där Greg minaar kör Tallboy också.

Santa Cruz körs flitigt i A slice of british pie också samt 50/01 filmerna.

Santa Cruz?
Makten sa:
glitch sa:

"Massor med förtroende utför" är ju en relativ egenskap:-) Jag menar inte alls att den är dålig på det, utan att det finns liknande cyklar som ger mer förtroende just utför. Men då är de oftast inte alls lika ärtiga och roliga i övrigt.

Jag har också höjt min gaffel till 140 och det känns lagom. Och så har jag bytt ut luftburken bak mot en coil, vilket var ett oändligt lyft. Nu tror jag inte att det "behövs", men en riktigt bra bakdämpare är nog att rekommendera eftersom länkaget är trampeffektivt och allt annat än "plush" jämfört med många andra konstruktioner. Till för- och nackdel förstås.

Edit: Vore det inte för att jag ville ha kortast möjliga kedjestag och ganska kort hjulbas, så hade jag nog valt en Hightower istället.

Har vi verkligen samma cykel hahaha? Personligen hade jag velat sänka gaffeln till 130 mm då jag tycker den blir för hög i fronten vid branta klättringar (om man nu ska optimera allt) och tycker bakändan är grymt plush. Just det är ju en av styrkorna med VPP, plush men ändå rätt trampeffektiv. Men sen kör jag betydligt lägre tryck än vad SC anger - Enligt deras tabell ska det vara 220 psi för mina 82 kg som ska ge ~15mm sag. Med det trycket rör sig inte dämparen ens.
Jag kör ~150 psi vilket är runt där jag låg med min gamla VPP cykel med liknande slag.

Santa Cruz?
Bronson ska fungera på Cykelvasan, det är bara att styva upp dämparna med luft tryck, maxa kompression retur dämpning till max, köpa lättaste semi-slicks och du är good to go, nästan lika bra som en full on XC hoj. Eventuellt kan du också vända styre/stamm kombo upp och ner att få mer aero ställning.

5010/Bronson är 100% smak val för Svensk stig cykling, det är ren bullshit att 5010 är effektivare och Bronson kan definitivt cykla bättre på en utflykt till bergen. Samtidigt moderna 29:or helt fantastiska och värda att prova, fast akta här också - folk snackar massor med skit att man kan köra mycket mindre slaglängd pga större hjul.

Min rad skulle vara, hitta en butik som har test cyklar (som Sportson Järnbrott i Gbg) och kör en kort/lång slaglig 275/29. Typ Spec Camber vs Stumpjumper. Santa Cruz kommer vara ganska nära på tanken hur de känns.

Jag helst har haft en kort slaglig hoj för 3 år och är tillbaka till 160 monster truck med bra dämpning. Vill helst ha slaglängd överskott. Det finns massor med stora stenar och rötter på vara stigar och bra dämpning fungerar utmärkt för effektiviteten. De flesta som kör 120 hojjar sätter köttiga däck på de ändå och då hela argumenten om effektiviten blir ren skitsnack.

Santa Cruz?
Jag körde Kolmårdsbiken igår på Hightowern och det fungerade ypperligt. Med lätta 29" hjul och snabba XC-däck kan jag inte tänka att det är mycket skillnad mot en mer renodlad långloppscykel.

En Tallboy eller Yeti 4.5c med 140 mm gaffel och hjul/däck beroende på underlag och fallhöjd är sjukt kompetent och mångsidigt.

Santa Cruz?
glitch sa:
Makten sa:
glitch sa:

Har vi verkligen samma cykel hahaha? Personligen hade jag velat sänka gaffeln till 130 mm då jag tycker den blir för hög i fronten vid branta klättringar (om man nu ska optimera allt) och tycker bakändan är grymt plush. Just det är ju en av styrkorna med VPP, plush men ändå rätt trampeffektiv. Men sen kör jag betydligt lägre tryck än vad SC anger - Enligt deras tabell ska det vara 220 psi för mina 82 kg som ska ge ~15mm sag. Med det trycket rör sig inte dämparen ens.
Jag kör ~150 psi vilket är runt där jag låg med min gamla VPP cykel med liknande slag.

Jag kör tvärtom på min bronson. Väger drygt 70 kilo med utrustning och kör lite drygt 200 i min dämpare.

Santa Cruz?
glitch sa:

Antar att det beror på vad man har att jämföra med:-) I stort sett alla cyklar med lika mycket slag som jag provat har varit mjukare i bakfjädringen. Även min förra hoj med 105 mm laglängd var mer "plush".
Jag har aldrig brytt mig om vilket tryck jag har i luftfjädrarna, varken fram eller bak. Går bara på sag och reflekterar inte ens över vad det står på manometern.

Ja, fronten blir lite hög med 140 mm och det gillar jag efter att ha börjat ståcykla så mycket jag orkar. Men visst, det gör att man får luta sig fram en del om man sitter och klättrar. En smaksak som allt annat. Jag kör dock med originalstammen på 60 mm som i sammanhanget är ganska lång.

Santa Cruz?
Ok, det gör nog en del med stammen, jag kör 40 mm, den längre stammen ger ju mer tryck fram.

Var tvungen att testa "högtryck" i dämparen. Med 200 psi efter ett varv på fiskartorpsrundan.
20170423_183413.jpg

Sen med 160 psi efter på nästa varv. Klart mer av slaget som nyttjas. Full slaglängd är svårt att nyttja då det inte är så stökigt utan snarare en ganska snabb bana med en del rötter och sten men mycket klättra.
20170423_190704.jpg

Santa Cruz?
Pölsa sa:
Vet nån av er om det finns någon butik i Sverige som säljer SC? Känns som en rejäl chansning att beställa utan att ha testat innan. :)

Tindeberg.se sålde förra året men verkar inte som dom kommer sälja dem i år. Cykelmagneten i Falkenberg är importör men jag har fått intrycket av att dom inte är speciellt seriösa med SC.
England/uk skickar inte till Sverige pga konkurrens för svenska marknaden vilket kan verka lite ironiskt då vi inte har någon riktig åf i Sverige. Vad jag hört så säljer biketart.com och skickar till Sverige. Räkna med mycket höga priser efter brexit.

Santa Cruz?
Makten sa:
D i U sa:
Tror inte bronson klarar plus däck, Max bredd är väl 2,4 på bronson?

Ingen aning faktiskt, jag antog bara att det var lika mycket plats som på 5010. Där påstår man max 2,5", men det går garanterat in 2,8" även om marginalen kanske inte är optimal. Beror såklart lite på hur breda fälgar man kör också.

Edit: Förresten undrar jag om inte 5010 och Bronson har identiska ramdelar, men med olika länkar som ger olika geometri. De ser kusligt lika ut, nämligen.
Jag kör 2,8 på min 5010.... så det funkar.

Santa Cruz?
jofahjalm sa:
Jag förstår inte hur du kan använda så lite slag. Att du sedan kan ta ut 40 psi och fortfarande inte få ut mer slag känns trasigt.

Dämparen bottnar troligen en bit innan o-ringen har halkat av kanten, så att säga. Tror det är samma mekanik i 200x51 som 200x57, så i det förstnämnda fallet utnyttjar man helt enkelt inte hela kolvens längd.

Med andra ord; i fallet med den nedre bilden har dämparen troligen bottnat.

Edit: För övrigt är Fiskartorpsbanan rätt snäll, så det är inte konstigt om man inte utnyttjar hela slaglängden där.

Senast ändrad:
Santa Cruz?
jofahjalm sa:
Jag förstår inte hur du kan använda så lite slag. Att du sedan kan ta ut 40 psi och fortfarande inte få ut mer slag känns trasigt.

Nja det är nog mest stigen. Fiskartorpet är mest snabbcyklat eller uppför. Hade det varit i Hellas hade o-ringen varit i botten med samma tryck. Det är ju ett xc spår så det är mest böljande liksom finns inget att bottna på så det är fullt normalt skulle jag säga. Såg likadant ut med mina förra två cyklar att det alltid var en hel del slag kvar som inte nyttjades medan hela spannet nyttjades i Hellasbröt.

Santa Cruz?
Jag skulle ALDRIG I HELA MITT JÄVLA LIV cykla vasan på min bronson, jag dör hellre.

WAKIdesigns sa:
Bronson ska fungera på Cykelvasan, det är bara att styva upp dämparna med luft tryck, maxa kompression retur dämpning till max, köpa lättaste semi-slicks och du är good to go, nästan lika bra som en full on XC hoj. Eventuellt kan du också vända styre/stamm kombo upp och ner att få mer aero ställning.

5010/Bronson är 100% smak val för Svensk stig cykling, det är ren bullshit att 5010 är effektivare och Bronson kan definitivt cykla bättre på en utflykt till bergen. Samtidigt moderna 29:or helt fantastiska och värda att prova, fast akta här också - folk snackar massor med skit att man kan köra mycket mindre slaglängd pga större hjul.

Min rad skulle vara, hitta en butik som har test cyklar (som Sportson Järnbrott i Gbg) och kör en kort/lång slaglig 275/29. Typ Spec Camber vs Stumpjumper. Santa Cruz kommer vara ganska nära på tanken hur de känns.

Jag helst har haft en kort slaglig hoj för 3 år och är tillbaka till 160 monster truck med bra dämpning. Vill helst ha slaglängd överskott. Det finns massor med stora stenar och rötter på vara stigar och bra dämpning fungerar utmärkt för effektiviteten. De flesta som kör 120 hojjar sätter köttiga däck på de ändå och då hela argumenten om effektiviten blir ren skitsnack.

Santa Cruz?
Pölsa sa:
Vet nån av er om det finns någon butik i Sverige som säljer SC? Känns som en rejäl chansning att beställa utan att ha testat innan. :)

Norska butiker säljer oftast till Sverige, och priserna är egentligen helt ok. Är många demo-rundor runt Oslo, samt på Utflukt i Trysil, om man vill testa :)

Santa Cruz?
Knä-Ola sa:
Pölsa sa:

Norska butiker säljer oftast till Sverige, och priserna är egentligen helt ok. Är många demo-rundor runt Oslo, samt på Utflukt i Trysil, om man vill testa :)[/

Skatt/tull å moms då på normalt redan höga norska priser?

Santa Cruz?
Jag kollade fjellsport.no , dom säljer hightower C S kit för 46000,- norska, det blir enligt min converter ca 47300,-, inte alls farligt som knä Ola skrev. Vet däremot inte hur det blir me tull å sånt?

Fjellsport som förövrigt är norska tindeberg så förvånar det mig att inte tindeberg.se släppt sina cyklar för i år.

Santa Cruz?
Det vanliga är att man köper tax-free och så betalar moms när det tas in i Sverige. Så det blir inte speciellt dyrt :)
När jag har sålt ramar till Sverige så har det fungerat fint och varit en ganska liten extrakostnad för kunden (är ambassadör för SC i Norge så i den rollen får jag sälja cyklar och ramar, som en butik).

Santa Cruz?
Hittade en handlare strax söder om oslo som säljer hightower C S för 46000,-. Hade passat mig om Jag va ute efter en ny hoj, 29 mil enkel från göteborg.

Men brukar tullen stoppa folk i vanliga fall? Jag tror spontant inte dom bryr sig om en cykel vare sig den är ny eller använd,. Värre e nog om man kollar i bakluckan å hittar 20 flaskor "oanvänd" sprit :P .

Tillbaka
Topp