sär skriv ning

• Trådstartare Trådstartare ///
  • Start datum Start datum
?

///

Guest
sär skriv ning
Är det någon här på happy forumet som tycker att sär skriv ning är för bas kat jobb igt? FÖr det tycker jag. Jag blir sjuk av att hela tiden vara tvungen att läsa sär skriv na ord. Kan inte ni happy folket lära er att nästan allt i det svenska språket ska skrivas isär? Som Styr stam, sadel stolpe bak väx el (el driven bak växel), bak dämp are och väx el höl je. Jag gör aldrig lik nande fel och jag vill inte att ni ska göra det heller.

Ha det bra

en för bann nad läs are

sär skriv ning
Ehh... vilket inlägg? Det finns flera!

Och förresten så är mitt riktiga namn Maciek men efteersom det är ett svåruttalat polskt namn så valde jag att använda mitt tredje namn istället!

sär skriv ning
/// skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte ni
> happy folket lära er att nästan allt i det svenska
> språket ska skrivas isär?

Det var nytt...

sär skriv ning
vrfr nte skppa en dl bkstver md fr det skll tydlgn gå lka br at läs ndå?

Ellersåkanmanskrivaihopalltihopasåslippermanoroasigförattmanråkatskrivaisärnågot? :)

Fast jag håller med, en snabb koll på texten man skrivit innan man postar kan man ju kosta på sig?

sär skriv ning
/// skrev:
> Kan inte ni
> happy folket lära er att nästan allt i det svenska
> språket ska skrivas isär?

Oj då, nästan allt ska skrivas i sär. Hör upp nu happy skribenter. =)

sär skriv ning
Äsch... jag kan väl köra med Maciek då;)

Menar ni att moderatorer såg exakt att det var jag??? Hur???

Jag tänkte faktiskt skriva imsoja [ej inloggad] först men sen ångrade mig med tanke på klagomål på alla skittråd jag skriver;)

Aja, nästa gång ska jag inte gömma mej! Förbaskat vilket polisstat vi lever i!

/maciek

sär skriv ning
Det sitter en liten inbyggd kamera i varje datormonitor som moderatorerna har tillgång till. Det var så de såg dig ... tänk nu till lite.

sär skriv ning
Asså litet koll på begreppet, tack. Särskrivning är ju inte när man lämnar mellanrum mellan sta-vel-ser i ett ord, utan när man lämnar mellanrum i samman-satta ord.

Klassiskt exempel:

korthårig sjuksköterska - låter attraktivt
kort hårig sjuk sköterska - inte lika attraktivt

Annat klassiskt exempel:

brunstensbatterier - gamla hederliga Tudor röd som höll 20 minuter
brunstens batterier - afrodisiaka

sär skriv ning
42Hz skrev:
> vrfr nte skppa en dl bkstver md fr det skll tydlgn
> gå lka br at läs ndå?
>
> Ellersåkanmanskrivaihopalltihopasåslippermanoroasi
> gförattmanråkatskrivaisärnågot? :)
>
> Fast jag håller med, en snabb koll på texten man
> skrivit innan man postar kan man ju kosta på sig?

Skippa de flesta vokaler, versaler och skiljetecken. Man kan läsa det ändå. Dubbeltecken kan man ta bort med så går det fortare att skriva. Fortfarande full läsbart.

sär skriv ning
Handlar det inte till syvene och sist om läsbarhet.
Med det som bakgrund bode inte särskrivning vara något större problem.

Särskrivningar som ger dubbeltydigheter är ju ganska ovanliga och brukar ge sig av samanhanget,(sjuk syster) eller?!

Ps. eftersom jag stavar dokumenterat dåligt drar jag mig i det längsta för att skriva här men tar nu mod till mig.

sär skriv ning
särskrivningar behöver inte vara jobbigt det kan även vara väldigt skoj som när en rikstäckande hemelektronikskedja sökte "kassa medarbetare" till en butik...

sär skriv ning
Särskrivningar är NÄSTAN lika irriterande som att konstant och konsekvent använda dem istället för de/dem/dom i skrivspråk. En oerhört enerverande hyperkorrigering.

sär skriv ning
danne skrev:
> Särskrivningar är NÄSTAN lika irriterande som att
> konstant och konsekvent använda dem istället för
> de/dem/dom i skrivspråk. En oerhört enerverande
> hyperkorrigering.
>

Håller mycket med.

/Eric.

sär skriv ning
Ända sedan min äldsta tös började 1:an, så har jag konstaterat hur urvattnad den svenska skolan blivit.
Finns inga krav på eleverna längre, säga vad man vill om betyg - men de ger en fingervisning om barnets standard i skolan.

Tyvärr så har den dåliga kunskapen i svenska språket även slagit igenom i media.
Man ser dagligen grova grammatiska felaktigheter i både TV och tidningar.
Det som bekymrar mig mest är att dagens barn, är de individer som ska styra detta land om 20 år.

Kan inte låta bli att tänka på - 'kunnskap är mackt!' - den gamla slagdängan från gamla dar.

/krokus - din stilpolis i etern

sär skriv ning
Favorit i repris, från topicen Skivad kalv lever med kul potatis:

Föreningen Skrivihop.nu har gått i graven med 23 000 medlemmar. Skrivihop.nu arbetade för att man skulle skriva ihop uttryck som under senare år mer och mer skrivits isär. Anledningen till nedläggningen var att de begåvades med allenhanda språkpoliser som inte respekterade föreningens målsättning, att enbart arbeta mot särskrivning. Exempel på särskrivning:

KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
BIND GALEN - innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
JÄST SVAMP - alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP - skraj same?
HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den.
SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.
MORGON ROCKAR - kväll suger?
BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!
SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?
SNODD MAPP - Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90

För er som fortfarande grunnar på rubriken; Den var matrelaterad, inte relationsrelaterad..

sär skriv ning
Eller som min svärfar sa när han läste en saga för min fru när hon var liten:

"- Vad är trumpet-utséende ?"

//Skogling

edit: felstav

Senast redigerad av en moderator:
sär skriv ning
Tjena!

Jag irriterar mig mer på folk som håller på och klagar på särskrivare, sådana jävla besserwissers så det finns inte. I många fall så stavar dom själva fel, använder aldrig versaler m.m.

sär skriv ning
LasseN skrev:
> Ända sedan min äldsta tös började 1:an, så har jag
> konstaterat hur urvattnad den svenska skolan
> blivit.
> Finns inga krav på eleverna längre, säga vad man
> vill om betyg - men de ger en fingervisning om
> barnets standard i skolan.
>
> Tyvärr så har den dåliga kunskapen i svenska
> språket även slagit igenom i media.
> Man ser dagligen grova grammatiska felaktigheter i
> både TV och tidningar.
> Det som bekymrar mig mest är att dagens barn, är
> de individer som ska styra detta land om 20 år.
>
> Kan inte låta bli att tänka på - 'kunnskap är
> mackt!' - den gamla slagdängan från gamla dar.
>
>
> /krokus - din stilpolis i etern

Kunskap är "mackt"?

Allvarligt talat: Är språket en social konstruktion? Om svaret är ja så måste det tåla att förändras, eller? Exempel: Den så kallade rinkebysvenskan - som i början blev kritiserad - menar många språkvetare idag att den tillför nya nyanser och nya ordbildningar som inte fanns förut. Den är ett bevis för att språket lever och utvecklas med de sociala grupperingar som skiftar och utvecklas i samhället, menar dessa språkvetare. De har alltså förändrat inställning till "rätt och fel" i språkutvecklingen och istället börjat att försöka förstå hur människor kommunicerar med varandra. Samhällsvetenskaperna och humaniora har alltså utvecklats från en positivistisk vetenskapssyn till en stor förgrening av hermeneutiska och postmoderna inriktningar. Det är skönt, tycker jag.

sär skriv ning
Fattar fortfarande inte varför skrivihop.nu tog ner skylten...

Så länge man förstår vad som menas så tycker jag att det räcker, oavsett svatning eller sär skrivning. Det är ju inte något högskoleprov i Svenska vi håller på med, det är lite förströelse på ett internetforum.

Men däremot så är jag _oerhört_ petig med text av redaktionellt material, presentationer, offerter etc.

sär skriv ning
Håller med Mattias L med fler, det viktiga borde ju vara att folk fattar som personen vill ha sagt. Om man inte kan förstå det så kan man ju fråga vad som menas iställer för att leka mäster. Måste vara jobbigt att hela tiden sitta och reta upp sig på hur folk stava coh uttrycker sig.

sär skriv ning
Just precis, Mattias. De nya kommunikationsmedlen har inneburit nya sätt att uttrycka sig på och med nya grupper av kommunikatörer. På ett internetforum som happy uppstår det ett nytt sätt att kommunicera. Man använder nya typer av förkortningar såsom LOL (som används mycket här på happy men som jag inte vet vad det betyder), och så vidare. Språkforskarnas nya kelgris är ju SMS:andet som har ineburit en revolution i nya sätt att uttrycka sig. Frågan är hur det kommer att utveckla språket?

sär skriv ning
Att hålla isär de och dem är en sak, men dom hör inte hemma i skrivspråk annat än i undantagsfall.

"Skriv inte "dom" annat än i mycket ledig text eller i citat med talspråklig prägel. De/dem är bättre, eftersom läsarens "inre röst" ändå uttalar dessa ord på det sätt som motsvarar den egna dialekten."

Saxat från en publikation ifrån dem som bestämmet i ämnet ;-) Samma sak gäller för mej och dej.

Svenska särskrivningar är lika irriterande som att läsa engelsk text där våra sammansatta ord översatts och fortfarande skrivs sammansatt.

// Tobbe

danne skrev:
> Särskrivningar är NÄSTAN lika irriterande som att
> konstant och konsekvent använda dem istället för
> de/dem/dom i skrivspråk. En oerhört enerverande
> hyperkorrigering.
>
>

sär skriv ning
42Hz skrev:
> Ellersåkanmanskrivaihopalltihopasåslippermanoroasi
> gförattmanråkatskrivaisärnågot? :)

Jadetgörmanpåjapanskasådetfinnsingenanledningattinteinföradetisvenskanockså :)

(I för sig så anväder japanerna ideogram som gör det enkelt att urskilja orden, men det hör inte hit :)

Apropå andra språk så särskriver man ju på engelska och det funkar ju utmärkt.

Senast redigerad av en moderator:
sär skriv ning
Kul med en urflippad tråd ibland.
Särskrivning är ett intressant fenomen, det finns också ett annat som nästan är lika roligt. Man kan utan större prolbem kasta om bokstäverna i längre ord utan att ävenytra läsabrheten nämvnärt. Ett interssant fenomen, sklule vara roligt att veta varför vår språkuppfattning forftarnade fugnerar.

sär skriv ning
jtl skrev:
> Att hålla isär de och dem är en sak, men dom hör
> inte hemma i skrivspråk annat än i undantagsfall.
>
> "Skriv inte "dom" annat än i mycket ledig text
> eller i citat med talspråklig prägel. De/dem är
> bättre, eftersom läsarens "inre röst" ändå uttalar
> dessa ord på det sätt som motsvarar den egna
> dialekten."
>

Är inte happy (de flesta internetforum vid närmare eftertanke) ledig text?

Finns en enkel regel om särskrivning.
Skriver du på Engelska, skriv isär.
Skriver du på Svenska, skriv ihop. Ser det för illa ut, sätt dit ett bindestreck.

Tillbaka
Topp