SAS Sport

Du Rietz

Aktiv medlem
SAS Sport
Hej!

Ja, jag vet att det inte är alla som funderar på att åka ut och resa just nu, men jag har faktiskt en fundering på det :)

I alla fall, SAS har något de kallar för SAS Sport, vilket man kan ta del av för att enklare resa med sportutrustning, t ex få med sig två väskor per person à 23 kg.
"Vem kan boka SAS Sport?
* Medlemmar i de skandinaviska idrottsförbunden (SIF, NIF, DIF):
Om din förening eller ditt lag är medlem i det skandinaviska idrottsförbundet (SIF, NIF, DIF) kan du dra fördel av förmånerna från SAS Sport."

Nu undrar jag, finns det mountainbike-föreningar som är med i de skandinaviska riksidrottsförbunden?

Via den här länken kan man annars registrera sig som förening hos SAS:

SAS Sport
Aj då. Jag kan förstå att det dykt upp en del knepiga nya situation i och med corona. Jag vill inte lägga mig i att säga vem som har rätt eller fel men det är ju intressant att veta att man får akta sig. Var det någonting speciellt som angår oss andra så att säga?
När SAS hedrar konsumentreglerna och betalar tillbaka kan vi diskutera flygningar med dom. Väntar på 50K sen mars, flyger med andra så länge.

SAS Sport
Hur skiljer sig en mtb-förening från en vanlig cykelklubb? SCF är väl med i RF, så de flesta cykelklubbar borde ju funka. Förutsatt att SAS med SIF menar RF...
När man bokar ser man om den klubb man är med i fungerar att boka dessa resor med.

Den enda klubb som jag såg som hade mtb med i namnet var Täby MTB-klubb.

SAS Sport
Ja, jag blev lite förvånad att Norwegian var snabbare. Hade en Osloresa med SAS och en Barcelonaresa med Norwegian bokade i mitten/slutet av mars som båda ställdes in (eller ja, SAS försökte boka mig på en annan avgång). Fick pengarna fr Norwegian i slutet av april (då de hängde på konkursrepet), och från SAS kom de nog vid midsommar, om jag minns rätt.

SAS Sport
Vad är det man ska akta sig för att cancelleras och inte få tillbaka pengar för då? Hur ställdes det in flyg i våras? Vad hände och kan man riskera samma sak händer en nu?
Ja, det kan man definitivt riskera. Fast de flesta har väl generösa covid villkor just nu. Flyg vet jag inte eftersom jag inte tänker flyga innan påsk i alla fall. Fjällen har fri avbokning

SAS Sport
Vad är det man ska akta sig för att cancelleras och inte få tillbaka pengar för då? Hur ställdes det in flyg i våras? Vad hände och kan man riskera samma sak händer en nu?
Massor med flyg ställdes ju in då med kort varsel när flera länder stängde gränserna, flygbolagen fick helt enkelt inte flyga. Plus att många avbokade med följd att bolagen själva ställde in flighter.
Nu är mitt intryck att läget är annorlunda, de har ju rimligtvis färre avgångar och situationen har ju lugnat sig så till den grad att många länder försöker undvika att stänga gränser, etc. Så risken att flyg ställs in med kort varsel är nog mindre nu, dessutom har de flesta bolag generösa ombokningsregler även på de ”billiga” biljetterna. Det är väl mer att bolag kan gå i konken man ska passa sig för. Men betalar man med kreditkort, obs kreditkort (dvs inte vanligt betalkort kopplat till bankkontot), så kan man ju kräva pengarna av kreditgivaren isf.

SAS Sport
Massor med flyg ställdes ju in då med kort varsel när flera länder stängde gränserna, flygbolagen fick helt enkelt inte flyga. Plus att många avbokade med följd att bolagen själva ställde in flighter.
Nu är mitt intryck att läget är annorlunda, de har ju rimligtvis färre avgångar och situationen har ju lugnat sig så till den grad att många länder försöker undvika att stänga gränser, etc. Så risken att flyg ställs in med kort varsel är nog mindre nu, dessutom har de flesta bolag generösa ombokningsregler även på de ”billiga” biljetterna. Det är väl mer att bolag kan gå i konken man ska passa sig för. Men betalar man med kreditkort, obs kreditkort (dvs inte vanligt betalkort kopplat till bankkontot), så kan man ju kräva pengarna av kreditgivaren isf.
Tack! Bokar man bara nära inpå och har lite koll på det allmänna läget så är risken i alla fall mindre. Sen är det inte hela världen om någonting extremt som att resan skulle ställas in händer. Det värsta är snarare att man fastnar nere i Europa och inte kan komma hem!

Tillbaka
Topp