Säter MTB Arena, Vart ligger den?

implor

Aktiv medlem
Helt konfunderat att man 2020 inte hittar igen en plats med all dagens teknik.

*Lokala CK saknar helt kartor.
*FB gruppen saknar kartor
*Visitdalarna.se ge en fantastiskt beskrivning av ledernas förträfflighet men inte vart dom är eller startar.
*Ej utmärkt på trailforks
*Google ger en Happyride artikel om att Säter blir med i Biking Dalarna men ingen information eller länkning till kartor eller plats.

Så då är frågan om det finns någon lokal förmåga här på happy som vet vart denna enhörning är? :) Gärna med bild och stor pil på platsen!

Ok, det var i två steg. Först sökte jag på säter mtb arena, den hänvisade till motionscentralen, då sökte jag på den och fick en adress.

Men nu när vi är där, passerar nog säter i sommar. Är det värt en runda för en stignörd?

Jag har påtalat problemet för biking Dalarna (gäller även Bjursås). De skulle överväga att kanske göra något åt saken.

Biking Dalarna över lag kör ju ett kartlöst upplägg med enbart ledbeskrivningar i text. Finns en viss förbättringspotential där.

Ja vill man ha folk som besöker så behövs kartor.

Hade ju räckt med att göra lite Komoot rundor eller hänvisa till dragningar på Trailforks.

Ok, det var i två steg. Först sökte jag på säter mtb arena, den hänvisade till motionscentralen, då sökte jag på den och fick en adress.

Men nu när vi är där, passerar nog säter i sommar. Är det värt en runda för en stignörd?

åkte två varv på gröna och två på röd igår kväll. Riktigt fint förberedda stigar!

nu har jag inte mycket att jämföra med men skulle definitivt rekommendera att man gör ett besök.

ska komma en hemsida snart med kartor och sånt men är jättebra uppmärkt så behövs inte.

Senast ändrad:
åkte två varv på gröna och två på röd igår kväll. Riktigt fint förberedda stigar!

nu har jag inte mycket att jämföra med men skulle definitivt rekommendera att man gör ett besök.

ska komma en hemsida snart med kartor och sånt men är jättebra uppmärkt så behövs inte.

Men fasen! Bollen är fångad ? Som det påtalas inser vi att det inte är så himla enkelt att hitta. Hagavägen 50 stämmer dock. Bättre kartor och beskrivningar ska ordnas ?

Vi tackar samtidigt för den fina feedbacken!

Svarta slingan är banan som körs varje år i klippingeracet, en xco-tävling med elitcyklister både från Sverige och ibland från Europa. Banan är 5 km med många höjdmeter trots en begränsad fallhöjd, riktigt teknisk stig och en del byggda hinder och drop. Intensiv är väl det bästa ordet för att beskriva den.

"Lätt" partisk lär jag ju svara ja ? Än så länge 3 leder uppmärkta på ett mindre område som är fullt av stig. Finns dock väldigt mycket mer i närområdet, såsom Bispbergs Klack, Djupdalarna, området runt Dammsjön m.m.

Många segment på Strava som visar lämpliga turer. Inom kort lanserar vi även hemsidan med lite fler turtips ?

@21Grams en liten notering.
”Hålet” på röda dragningen (du vet nog vilket jag menar) kanske man ska göra något åt.

kanske bygga ett torn som hinder eller något. Ev något som är möjligt att tabort om man inte vill ha det vid tävlingar.

kanske bygga en trappa över?

jaja eller så lämnar man det som den är och man får hålla koll på stigen :).

@implor Ja, "hålet" är onekligen lite avigt... Ingår ju även i Klippingen och är en del av tävlingsbanan. Finns en del tankar om alternativa dragningar där. Den backen skulle passa bra för ett eller ett par större hopp/drop exempelvis. Vi får se när och hur de blir genomförda ?

Tjena gänget!

Jag är inte någon som brukar hänga på forum men jag har istället större koll på just Säter MTB Arena där jag är involverad, fick detta inlägg av en vän som också är med och arbetar med detta.

Säter MTB Arena är under uppbyggnad och kommer invigas inom kort, vi har för en månad sedan gjort klart de tre första lederna och väntar nu endast på större informationstavlor.

Jag kan idag glädja att vi publicerat vår hemsida där ni hittar adress och leder, vi har även lagt in tips på några extra rutter som inte är skyltade men det finns GPX att ladda ner. Just nu är det Garmin GPX, vet inte än om de fungerar för alla eller endast Garmin

Varmt välkomna till Säter i sommar!

Hemsidan hittar ni här:
www.satermtb.com
Säter MTB Arena med bakgrund.jpg

Tjena gänget!

Jag är inte någon som brukar hänga på forum men jag har istället större koll på just Säter MTB Arena där jag är involverad, fick detta inlägg av en vän som också är med och arbetar med detta.

Säter MTB Arena är under uppbyggnad och kommer invigas inom kort, vi har för en månad sedan gjort klart de tre första lederna och väntar nu endast på större informationstavlor.

Jag kan idag glädja att vi publicerat vår hemsida där ni hittar adress och leder, vi har även lagt in tips på några extra rutter som inte är skyltade men det finns GPX att ladda ner. Just nu är det Garmin GPX, vet inte än om de fungerar för alla eller endast Garmin

Hemsidan hittar ni här:
www.satermtb.com
Visa bilaga 425125

Sidan är blockerad av säkerhetsskäl här hos mig. Kan vara läge att titta på det.

Hej, lite nyfiken på er graderingsfilosofi. Hur får ni en grusvägsrunda till blå?

/Örjan

Tjena gänget!

Hemsidan hittar ni här:
www.satermtb.com
Visa bilaga 425125

Hej, lite nyfiken på er graderingsfilosofi. Hur får ni en grusvägsrunda till blå?

/Örjan
Hej Örjan,

Egentligen är den absolut Grön i gradeingen men då den är 49km lång har vi just nu valt att göra den Blå.
Då det bara är grusväg har jag jämfört med landsvägs graderingen och gissningsvis är det runt 2h att cykla denna led för de flesta.

Eftersom vi precis lanserat detta så kommer det nog bli några justeringar framöver.

Här kan ni hitta Biking Dalarnas graderingsfilisofi.

@Ceasarsallad

Är du insatt i dragningarna på Ljustern Runt Svarta?

Tänkte ta den ikväll med en kollega men är lite nyfiken varför den är Svart. I Komoot så ser jag att det är en brant klättring men övrigt så säger det inte mycket om stigarna.

@implor

Leden är bitvis rätt teknisk. Det är också en rejäl klättring till toppen som du säger. Väl uppe är det dock riktigt rolig körning utför så den är väl värd en tur. Skulle nog dock säga att man bör vara van vid stigcykling för att uppskatta de lite tuffare partierna.

Hoppas ni fick en bra tur! Här gärna en recension ?

Vi tog Ljustern Runt Röda idag. Var väldigt mycket grusväg och asfalt. I mitten fanns det ett roligt stigparti på 1-2km men de andra 14km var ingen super hit.

Vita markeringen är stig och Resten är Grus eller asfalt:
1593252074301.png

Svarta dragningen nedan ser bättre ut rent stigmässigt.

1593252199475.png

Körde sedan Svarta dragningen vid MTB Arena när vi kom tillbaka och den var super kul fram tills sista biten. Det var mycket alternativa spår och folk som cyklar lite random så var svårt att se vilken dragning som var den rätta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp