Satsa på 10 år gamla bromsar?

diHib

Aktiv medlem
Dags att lufta ett par Formula Oro K18 och började söka, vart lite förvånad att bromsarna verkar vara runt 10år gamla? Då vart frågan om det är värt att köpa det som behövs för att byta olja och lufta eller om det är lika bra att köpa ett par nya enklare Shimano typ Deore eller köpa ny cykel?

Luftningskit är väl alltid bra att ha hemma. G
Jag tyckte mina oro funkade bra. Annars köper du slx.
Antagligen levereras de med för långa slangar som du vill kapa så får du kanske ändå skaffa ett kit :)

Har du bromsar som är friska efter 10 år så ta hand om dem vettiga! Nya shimano lowend slår nog inga Formula Oro K18.

Fast ny cykel är ju alltid kul.....

ja jag har 13 år gamla skivbromsar på en av mina mtb. skulle aldrig drömma om att byta för sakens skull så länge de är bra.

är de högklassiga är det desto mer värda att hållas efter framför att destrueras.

skulle man önska mer bromsverkan är enklaste och billigaste sättet att sätta dit större skivor.

eller gå kursen hur man förstör en planet.

Om de behöver luftas för att de börjar funka dåligt efter 10 år är risken rätt stor att det kommer krävas mer än luftning.
Det börjar snabbt att kosta en slant om ens reservdelar går att få tag på samt en hel del tid och möda för att få ordning på dem.

Det kan räcka med en luftning......

Jag hade exakt samma dilemma nyligen, slutade med att jag bytte membran i mina oro bianco från 2008 som var busenkelt och dom blev som nya, är enligt mig en uppsättning svårslagna bromsar när det gäller känsla!

Delarna kostade runt 500 med frakt från tyskland, sitter oringar bakom luftningsskruvarna som man också bör byta för att undvika läckage i båda ändar!

Mvh Patrik

Ok fixa bromsarna, köpa nya bromsar OCH köpa ny cykel alltså! :)

Jag är generellt nöjd med bromsarna, greppet är det verkligen inget fel på men skivorna skrapar i lite då och då. Dessa satt på en beg cykel så vet inte hur ett par nya ska kännas men mina har väldigt kort modulation eller vad man ska kalla det. Klossarna rör sig extremt lite och slaget mätt från ytterkanten av bromshandtagen (2-fing) är max 10mm från neutralt läge till max broms.

Sitter en uppsättning enklare Shimano på pendlaren och jämför jag dessa med mina Formula är det mer än 20mm slag i bromshandtagen och klossarna rör sig nästan 1mm i oken på Shimanobromsarna.

Tänkte om byte av oringar och bromsvätska kanske skulle göra skillnad men det kanske är så här K18 ska va? Vad man gillar är så klart en smaksak, själv föredrar jag känslan i Shimanobromsarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp