SBR IV i Älvsjöskogen 19/9 Nu med viktig tävlingsinfo

cruxet

Aktiv medlem
Boka den 19:e september för del 4 i Stockholm Bike Rally

Teaser http://www.vimeo.com/6418861

SbrFlyer4.jpg ht=656

Viktig tävlings info
Starten på SS1 går 12:00 och sen sker starterna med 1 minuts mellanrum, det finns alltså risk att man kör ikapp någon. Vi har försökt sprida ut alla anmälda så att de snabbaste startar tidigt men vi har dålig koll så om någon vill starta tidigare eller senare säg till innan torsdag så fixar vi det.

Anmälan: Det går bra att anmäla sig fram till och med torsdag, anmäler man sig efter det finns det risk att man får starta sist eller inte alls.

Kontrollera att ni står med på startlistan annars får ni också starta sist.

Avanmälan om ni inte tänkt köra får ni gärna meddela det innan torsdag.

Startlista
1da Pef
2Per K
3Rippa
4Christer
5Ville
6Bror
7mattias_i_skogen
8OskarH
9Kung Stalle
10Schreddan
11Aron
12Mickelino
13Emett
14Brandon
15Little Stereo
16Norgemicke
17Baby Fat
18Jocke
19Jörgen_A
20Jerkan
21martinpetter
22Weee
23Juan I
24Lobin
25Atlas
26MAH
27Emil(house)
28JohanA
[tr][td]

Samling sker 11:45 vid starten SS1 för nummerlappsutdelning och allmän info.

Samling 10:00 och 11:00 på Älvsjö G:a Ip för guidning till start och visning av sträckorna. Kommer man 11:00 hinner man precis köra igenom sträckorna en gång. Samlingen sker här http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...lubbev%E4gen%2011%2C%20%C4LVSJ%D6&stq=0&pis=0

Sträckorna är nu bandade och klara. Här kommer en ungefärlig beskrivning.

SBR4_Karta.jpg ht=725

Specialsträcka 1 - Vita band
Börjar med en lite lurig start och övergår sen i snabb och flowig stig, innehåller en teknisk klättring och en avslutande nerförslöpa som är grymt kul. Sträckan är 812 m lång och det är mer nerför än uppför.

Specialsträcka 2 - Gula band
En kortare sträcka där det gäller att vara snabb nerför men vill man vinna så måste man kunna trampa också. Börjar med flowig smal stig för att sedan bli bredare och stökig, det går att köra snabbt om man väljer rätt spår. Sträckan är 452 meter lång

Specialsträcka 3 - Oranga band
En snabb och flowig flowig sträcka med mycket kurvor och som mestadels går på smal stig. Innehåller en kort och brant uppförsbacke men går mestadels på platten eller nerför, dessutom ingår några riktigt sköna switchbacks.

Specialsträcka 4
Överraskning, tänk jättebrant och uppför

Självklart avslutar vi med korvgrillning

Länk till bra utgångspunkt för cykling i Älvsjöskogen http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...lubbev%E4gen%2011%2C%20%C4LVSJ%D6&stq=0&pis=0

KLASSER
Dam- och Herrklass

ANMÄLAN
I tråden, i PM till mig eller Beofred, i mail till cruxet@gmail.com

SBR I:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/920888

SBR II:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/977732

SBR III:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1086370

Mvh Arrangörerna

cruxet, beofred, lisacecilia och wh2o

Senast redigerad av en moderator:
Hmmm, vågar man? Ska fundera på saken. SBR III såg ju väldigt kul och och jag blev sugen på att köra jag med.
/Martina

Ich komme!!! Här snackar vi hemmaplan asså, jag bor typ 3min därifrån. Behöver gossarna nån hjälp med förberedelserna?

MAH skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm, vågar man? Ska fundera på saken. SBR III
> såg ju väldigt kul och och jag blev sugen på
> att köra jag med.
> /Martina

Varför skulle du inte våga? Det blir en väldigt avslappnad och rolig tillställning med skojiga stigar!

da Pef: Något handtag kan nog behövas men du hinner tävla också. Du har ju lite att försvara:-)

Menar ni att man ska cykla alltså?!?!,...hur gör man då?

Får jobba mig tillbax till cyklingsbar status efter semestern då så står jag på startlinjen:)

Om man började cykla i älvsjöskogen när man var runt 10 så borde man nästan vara direktkvalificerad eller nåt.

Jag är med!

Jag önskar nästan att jag arrangerat tävlingen själv bara för att se till att stigarna är tillräckligt galna! Det finns en stig/stup à la ripbranten där vi borde köra med trial-regler, dvs räkna fotnedsättningar.

da PEF skrev:
> Ich komme!!!

Revansch! Sign me up

Rätt inställning Rippa!

mattias_i_skogen: Jag har ju trampat runt där av o till i över 10 år men någon ripbrant känner jag inte riktigt igen, var ligger den? Jag trodde jag hade scannat av varje tum av den skogen.

Det finns ett berg från vilket man kan cykla en lång utförslöpa så att man kommer ner till vårgårdavägen. Från toppen ser man ericsson och kavli och in mot stan. Nedanför branten till höger ligger motionsspåret. I branten finns en ravin, där ska man ner. Det hela finns skildrat på chainlife.se. "DH runt knuten" heter nog reportaget.

De finns en karta över skogen (1:7500), detta skulle underlätta eftersom de i detta smultronställe till skog inte finns några allmänt vedertagna referenspunkter. Denna skog som dessutom är lättillgänglig med varierande cyklingen utan "döcykling" som både hellas och ursvik har. Min personliga åsikt är att älvsjöskogen är bättre än dessa.

När man granskar de redan anmälda så ser det ut att kunna bjudas på en riktigt svängom i Älvsjöskogarna. Både Ville (tvåa på SBR2) och PEF (tvåa på SBR1 och etta på SBR3) borde man ju kunna erbjuda en rejäl fight. Och Rippa (tvåa på SBR2) har ju varit rask, SBR1 glömmer vi va? Och Janne (tvåa på SBR2 och trea på SBR3)skall vi nog kunna övertala. Så får vi se när Janne kör sin Epic i flisor. Och Shreddan har självklockat sig på SBR2-sträckorna och körde då in på tredjeplatstid.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> När man granskar de redan anmälda så ser det ut
> att kunna bjudas på en riktigt svängom i
> Älvsjöskogarna. Både Ville (tvåa på SBR2) och
> PEF (tvåa på SBR1 och etta på SBR3) borde man
> ju kunna erbjuda en rejäl fight. Och Rippa (tvåa
> på SBR2) har ju varit rask, SBR1 glömmer vi va?
> Och Janne (tvåa på SBR2 och trea på SBR3)skall
> vi nog kunna övertala. Så får vi se när Janne
> kör sin Epic i flisor. Och Shreddan har
> självklockat sig på SBR2-sträckorna och körde
> då in på tredjeplatstid.
>
> Stalle
Ja jävlar, vicket race!
Du själv då Stalle? försöker du smyga i vassen och dyka upp som en dark horse, va? va? va? =)
Men när kommer reklamfilmen?
Å när blir det stigvisning?

/F

Ja det här drar ihop sig till en tät fight, det finns ju ett par jokrar som har vuxit upp i Älvsjöskogen också (brandon och mattias_i_skogen) man vet aldrig vad dom kan prestera med hemmabana och allt.

Fasen vad otåliga ni är, inte behöver man väl köra banan innan eller:-)

Vi ska dit och bestämma slutlig sträckning i början på nästa vecka sen kan vi köra en visning av spåren.

Mycket övertalning behövs inte, men Va fa.. 19e är jag i Finland. Här har man ju pallplaceringar att försvara.

/J

Om någon ville försöka ta sig an ravinen så kommer en liten karta. Ta en titt på nivåkurvorna! Den grönprickiga är trevlig då den lutar precis lagom hela tiden. Ha det så kul!

Dessa är inte med i SBR, vad jag vet.

Jag är otroligt taggad inför dethär! Det är ju en hel månad kvar så man kan ju toppa formen också

Bilagor

• alvsjo.GIF
    alvsjo.GIF
    341 KB · Besök: 220
Äh Finland kan väl vänta!

Roadrunner: Ska inte du anmäla dig?

Mattias: Finns ju ett helt gäng med fina linjer från den där toppen. Jag har inte provat att cykla ravinen tidigare, men det får väl bli nästa gång jag är där. Starten på första specialsträckan går från toppen men åt andra hållet jämfört med "fin utför" i din karta.

Vi återkommer förmodligen under den här veckan med gps-filer och karta. Kan bli nästa vecka också.

:-) det är inte omöjligt har ju faktiskt rullat någon mil på MTBn denna sommar.
Återkommer med anmälan lite senare

cruxet skrev:

> Vi återkommer förmodligen under den här veckan
> med gps-filer, karta och kool film.
Perfekt!
=)
/F

Jag måste ju knycka en pallplats den här gången, 4a suger.

Ellsworthn är lite fixad sen SBR III, så det borde inte vara någon omöjlighet att åka lite fortare.

He he.. Många taggade här om pallplatserna, ska bli kul att se! Inga tjejer som känner sig kallade?

Schreddan: Jobbar du extra som journalist eller?

Om stalle ska titta på stigen innan ska jag det oxå!!..=D

Fan, jag blev ju totalkränkt av karln igår så jag har nog lite semesterfadäser att ta rätt på. Ser ju helt klart ut att bli ett jävla gäng på startgrinden..=D

KUL!

Du har nog cyklat på alla spår utom ett en gång förut Ville...

Klart vi ska ha en stigvisning, spåren är dragna i sann SBR-anda där spårval kan vara helt avgörande. Det ingår bla en teknisk stigning som är rätt lurig och specialsträcka 2 är inte helt lätt att köra fort på.

Hehe, den enda gången jag varit i älvsjöskogen så minns jag bara att jag hade kul. Några specifika stigar minns jag inte..=D

Journalist?
Nä är bara sugen att få se slagfältet så att säga.. =)
För att jag ska kunna se hur jag ska köra ifrån Ville o Stalle på bästa sätt.. :-)

/F

cruxet skrev:
> He he.. Många taggade här om pallplatserna, ska
> bli kul att se! Inga tjejer som känner sig
> kallade?
>

Jag vill vara med den här gången. Det såg ju så himla kul ut. Provar väl så får vi se....
/Martina

cruxet skrev:
> Inga tjejer som känner sig
> kallade?

Tjejer "tävlar" bara om namnet på tävlingen innehåller prefixet "tjej-". Fråga mig inte varför, tjejer är konstiga.

cruxet skrev:
> Tänkte mest på hur du citerade mig tidigare:-)
Haha, nu är jag med. =)
Ser fram mot stigvisning iaf..

Senast redigerad av en moderator:
Kul med lite fler anmälda! Christer blev väl 3:a i SBR 1 så där har vi en kille till i tätstriden:-)

Nu har vi äntligen första tjejen anmäld också. Titelförsvararen från de två första SBR-tävlingarna är ju lite ur slag för tillfället så vi får hoppas på lite annat motstånd! Jag kan i alla fall lova rolig cykling på riktigt fina stigar

...om jag inte kommit ikapp den som startade före mig på SBR1 kanske man kunde ha klättrat lite till på pallen.

Undrar hur man sprider skräck bäst bland motståndet... :)

Måste vara med nån gång, jag e på,
Ev tar jag mig en titt i området im ons 19/8 på dan nån gång om nån är intresserad av att hänga på.
Annars blir det hellas.
P

Vi var och rekade lite igår. kollade alternativa spår, drog om banan lite här och där, och försökte optimera specialsträckorna så att alla ska känna sig nöjda, även publiken! Cruxet kommer kanske tillbaka med preliminära kartor/info över ettan och tvåan inom kort eller så småningom.

Ha ha... Ja igår var jag ju för trött för att fixa med kartor och grejer men det är meningen att det ska komma en karta ikväll. Åtminstone över 1:an och 2:an

Beofred är lite missnöjd med SS3, den är för lätt säger han så vi ligger i förhandlingar om hur stökiga spår man kan ha, för att citera Beofred igår

"Vi kan ju inte handikapanpassa spåren"

Tillbaka
Topp