SC Heckler Vs 5 Spot?

kaleng

Ny medlem
SC Heckler Vs 5 Spot?
Hej!

Passade på o prova en Heckler i sön på Cykelprovardagen.
Körde kanske runt i en kvart men tyckte faktiskt den kändes lite tung o klumpig.
Fanns en 5 Spot hos Daner också men hann inte prova den. Kanske var någons?

Någon som vet vikt på Heckler resp 5 Spot?
Undrar om 5 Spoten är mkt lättare och smidigare.

Tyckte faktiskt det kändes befriande att få sätta sig på sin Chameleon efter provkörningen.

/Kalle

SC Heckler Vs 5 Spot?
Hecklern som var på plats var byggd ganska tung, med coil dämpare, starka hjul och komponenter och stora däck. Det går att bygga en mycket lättare Heckler vid behov.

5 Spot som var där var Yankees, och det var bara en visningsex.

SC Heckler Vs 5 Spot?
Jag har heckler som jag kittat lätt så den väger runt 13,5kg vilket jag tycker är helt ok, går att få ner vikten ännu mer om man byter mot lättare gaffel, styrstolpe och sadelstolpe mm.

heckler.jpg

SC Heckler Vs 5 Spot?
Då får jag väl dra fram min 5-spot igen. Teoretisk vikt på 13,2 kg vilket kommer att öka när jag byter till lite kraftigare hjul. I övrigt är den inte medvetet lättviktsbyggd på något vis.

spott.jpg

SC Heckler Vs 5 Spot?
Det bör väl sägas att 5-spot 05:orna har en Fox RP3 därbak som är betydligt lättare än Romicen. En RP3:a + en lite lättare gaffel så vips så är det rena xc-maskinen. En tung krallig MZ därfram och en Fox DHR därbak samt ett par rejäla hjul så är det inte mycket som hindrar längre. Mao, det går att bygga både lätt och tungt vilket givetvis gäller Hecklern också.

Har du inte bestämt dig än kaleng?

SC Heckler Vs 5 Spot?
Nej, jag har ju inte det.

Var inställd på en Heckler men efter provkörningen blev jag osäker på om jag behöver en så krallig hoj. Men den kanske var tungt kittad som sagt.
Tycker nog att Turnern ser betydligt smidigare ut.

Det är mer en AM än FR jag nog är ute efter.

Någon av dessa kommer det att bli!

SPECIALIZED ENDURO
CANNONDALE PROPHET
TURNER 5 SPOT
SC HECKLER

/Kalle

SC Heckler Vs 5 Spot?
Har du övervägt Ventana X5 eller Specialized Stumpjumper 120 (kanske för mycket åt XC för din smak)? Jag vet egentligen inte så mycket om dessa båda cyklar, men de är två modeller jag själv kollat på (förutom de 4 som du nämner).

Senast redigerad av en moderator:
SC Heckler Vs 5 Spot?
Henrik VXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mkt väger en heckler, strl small alt. medium
> med en 5th med fjäder?
>
> ------------------------------
> VXT:

Heckler 2003 M 3363 g w/ 5th Element (steel spring) en weight weenies

SC Heckler Vs 5 Spot?
Jag har aldrig vägt min Heckler och ärligt talat så bryr jag mig väldigt lite. En Heckler är knappast en lättvikts hojj hur lätt du än bygger den. En cykel av den här kalibern väljer man för att ha något som håller för lite misshandel samt har en beprövad och enkel design. Om jag skulle bygga lätt och hållbart från SC idag så ligger Blur 4X eller den kommande Blur LT nog ganska bra till, tyvärr till en helt annat pris än Hecklern.

Heckler.jpg

och vilken cykel som helst ser ju OK ut med den Svenska våren som bakgrund ;) ?

/D

SC Heckler Vs 5 Spot?
Tycker fortfarande Hecklerns bakdämpare är lite konstigt placerad för den blir snedare ju längre dämparen komprimerar. Bevisligen funkar Hecklern hur bra som helst så det är väl inget problem.

SC Heckler Vs 5 Spot?
Marzocchi Z1 Freeride 130mm med ETA, om du syftar på den på bilden...

Dick tycktes fö. trivas alldeles utomordentligt med hojjen i Huskvarna vill jag minnas! :)

Senast ändrad:
SC Heckler Vs 5 Spot?
Tjo, apropå Obeds fundering på dämparvinkeln. Har någon rett ut det där med progressivitetskurvan på Hecklern? Eller sånt kanske kvittar helt nuförtiden med alla tuffa bakdämpare förstås. Men de som kört pre-SPV-Hecklers borde ju ha gnällt på "falling rate" tycker jag det ser ut som?

Åh, vad tjusig den är hur som helst.

SC Heckler Vs 5 Spot?
Det är nog inte spv funtionen som styr upp hecklerns vinkel på bakdämparen. Dom senare fifth och dhx dämparna har däremot en festlig "bottom out control" som så som jag uppfattat det är en luftkammare som hjälper stålfjädern mer och mer mot slutet á la proggresiv luftdämpare. Dämpningen har jag inte koll på om den blir kraftigare desto mer dämpen trycks ihop men tekniken för det finns ju redan så är det inte så än så kommer det nog snart.

SC Heckler Vs 5 Spot?
Det vore väl lite dumt om det bara ska vara bakdämparen som ska få agera progressivitets-mästare. Man vill ju gärna att länkaget i sig ska vara progressivt.

Sitter i valet och kvalet mellan två, iofs väldigt olika, cyklar och vet inte vad jag ska satsa på...

En heckler med Pike eller en Intense Uzzi XVP med 66 eller liknande... Hmm... Kör det mesta, kör ganska stort och hårt ibland, men även ut i skogen osv ibland...

Vikten skiljer inte mkt åt, utan egentligen är det bara slaglängden som det handlar om. XVP'n med sina 7,5" har nästan mkt för vanlig skogskörning, men hecklern har för lite för DH... Så... ja... vad tycker ni?

Bild på uzzin: http://gallery.mtbr.com/data/mtbr/501/241829/Resize_of_IMG_3578.JPG

SC Heckler Vs 5 Spot?
Min heckler väger 16 kilo när det var på cykelprovardagen (den gråa) men med lättare, smallare däck gå det mer på 14-15. jämfört med Phils turner burner race hoj som var typ 13 kilo. Det är klart det är lite klumpigt ibland men det är oxo stark. Jag tycker mest om att det är än enkel cykel att tar hand eftersom det är single-pivot.

Tillbaka
Topp