Scale 50 eller Kona Caldera?

glitch

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet mellan att köpa en Scott Scale 50 eller en Kona Caldera. Gillar båda hojjarna men tycker att Scottens framgaffel Manitou Axel Comp 80mm är tokigt mjuk samt att bromsarna (Shimano Discar) verkar ta lite dåligt i jämförelse med Konans Hayes FX9 bromsar. Sen gillar jag Konas gaffel bättre också dock är den inte låsbar vilket talar för Scotten. Scotten är lättare också samt att polarens Caldera börjat strula rejält efter bara ett år. Vevlager fick bytas igår och nu börjar nava krassla också och då har den gått asfalt mest med slicks??

Total beslutsångest helt enkelt.Ska kolla på hojjarna/bestämma mig idag för 700:e gången så alla tips och råd välkomnas :)

/C

Jag håller med rejser. Ta den som känns skönast. Är väl ganska olika karaktär på dom två? Har själv calderan och är nöjd. Inte något rackel men då har jag bara haft den i några månader. Hade en merida sport tidigare och den var kvickare när man trampa uppför backarna. Gaffeln på calderan är skön o bra men den hänger inte riktigt med när det blir tuffare nerfärder tex.

väldigt olika cyklar tycker jag det ser ut som, scotten är ser betydligare rejsigare ut.
Gillar man Kona geometri så gör man det ofta ordentligt, gör man inte det så känns det helt fel, en gång till, testa, skit i vilka komponenter som sitter på, bägge duger, ta den som känns bäst

Köpte en Merida Matts Speed igår.. har nästan precis samma speccs som konan, men sämmre gaffel. Men om man säger att du får konan för 10000:- och Meridan kostar 8000:- så kan du lägga alla pengarna som du tjänar på att köpa meridan och köpa en riktigt bra gaffel! Du lär ju få cirka 800:- för Judyn som sitter på. Så då har du 2800:- att handla för!

Total beslutsångest, har cyklat en del på polarns Caldera och gillar den skapt samtidigt som Scotten kändes lite kvickare då den är mer rejsig som sagt. Ska väl förutom skogsstigar cykelpendla till jobbet med den också och då känns kanske Scotten som ett bättre val samtidigt som polarns Caldera med slicks e riktigt skoj att åka på också.

Bläää fan ska det vara så jäkla svårt för.

Total beslutsångest, har cyklat en del på polarns Caldera och gillar den skapt samtidigt som Scotten kändes lite kvickare då den är mer rejsig som sagt. Ska väl förutom skogsstigar cykelpendla till jobbet med den också och då känns kanske Scotten som ett bättre val samtidigt som polarns Caldera med slicks e riktigt skoj att åka på också.
Tänkte väl ge mig på att köra något motionslopp framöver också när man fått lite mer skogsträning men det duger kanske båda till? Inga elitmotionärs ambitioner bara sugen på att köra och ta mig runt.

Bläää fan ska det vara så jäkla svårt för.

Jag kör en caldera, den är som en dröm kan man säga. Kanske inte världens rejsigaste ramgeometri men kapabel till stordåd inom många olika terrängtyper. Scotten är nog mer en trampalångthoj oma ja får gissa...

Och det blev en Caldera. Visst gick Scotten fint rakt fram men Calderan var mycket mer lekfull och roligare. Nöjd som f-n och kan knappt vänta tills jag får hämta den nyjusterad och fin i morgon bitt.

Tillbaka
Topp