Scale/ Spark (Scott)

Åke. S

Ny medlem
Scale/ Spark (Scott)
Någon som har erfarenhet av dessa cyklar och kan göra en jämförelse gällande klättrings-egenskaperna då jag är intresserad av någon av dessa vid nyköp efter sommaren. Jag åker Scale nu men skall eventuellt unna mig en till sådan alternativt en Spark.

Scale/ Spark (Scott)
Du vill alltså veta vad andra människor tycker om en ram, som det är du själv som ska cykla på - som du dessutom redan äger? ...då måste man ju fråga sig, vad är viktigast - vad du tycker om ramen, eller vad andra tycker om ramen?

Nu talar jag alltså bara om din tanke på att köpa ytterliggare en scale...

Edit, ursäkta den spydiga attityden men den frågan kändes lite "duh..." och "tänk själv.", förstod faktiskt inte riktigt syftet ens bakom hela tankeställningen.

Senast redigerad av en moderator:
Scale/ Spark (Scott)
Men hallå, varför är ni så dryga?
Det kanske är ok om ett pucko vill vara dryg, men när det kommer ett till känns det larvigt.

Fattar ni inte frågeställningen är det ofta bäst att vara tyst.

Scale/ Spark (Scott)
en till scale? har du redan en scale, va ska du me en till? då köper man ju en heldämpad, t.ex. spark som kompletterar den HT man redan har, om du nu inte ska sälja den scale du redan har. skulle ändå köpa en FS

Scale/ Spark (Scott)
Jag köpte en Scale 20 för två år sedan. Hade bestämt mig för en heldämpad men har inte ångrat mitt val en enda gång. Carbonramen gör att cykeln känns mjuk och följsam trots att ramen är hur styv som helst. Men framför allt är det en lätt cykel. Sparken är ca ett kilo tyngre men troligen bättre om du sitter mycket ner när du cyklar. Om inte, välj Scale (och en med carbonram - du talar inte om vilken du har idag - det är en väldig skillnad på aluminium och carbonramarna). Jag tror att jag skulle uppskatta en Spark i slutet av långloppen när jag är trött, trött, trött... (varför är det inte nerförsbacke och asfalt i slutet av alla långlopp?) men det kostar ju ca 10.000 till...

Scale/ Spark (Scott)
Vad skall du använda dom till? mycket tävlingar?

Köp Sparken, då får du lyxproblem av typen "Hmm, skall jag ta FS eller HT? vilket passar bäst till den här banan?"

Scale/ Spark (Scott)
Givetvis ansåg/insåg jag inte att jag skulle behöva redogöra varför jag ställde min fråga på ett skottsäkert sätt så därför lät jag bli då det enda jag är ute efter var andra personers reflexioner och erfarenheter gällande cyklarna.

Tack Sungam och Jensen men framförallt Dag Bränfeldt.

Scale/ Spark (Scott)
Har inte provat sparken, men om jag hade råd att köpa en FS i den prisklassen hade jag tittat på en Anthem eller Anthem advanced. Huvudskälet är en mycket bättre lösning på bakfjädringen.

Scale/ Spark (Scott)
Jag håller med Dag Bränfeldt tankegångar. Jag kör iof fulldämpat (Anthem). Första fem milen i varje långlopp tänker man, varför i helvete köpte jag inte en HT, men sen brukar man ändra sig ganska snabbt och den sista milen är man helt övertygad om att FS är det enda som gäller.

Scale/ Spark (Scott)
Tycker inte det är så konstigt faktiskt (efter ett tankevarv) att ställa en fråga om vad andra har för några erfarenheter av en ram som man själv har. Det kan kanske vara att man t ex. upplever något som man inte kan sätta fingret på och då kan andras erfarenheter hjälpa till på traven.

Scale/ Spark (Scott)
Fråga till Dag Bränfeldt eller andra med Scale carbonramen!
Vad kör du/ni på för däck: UST, fabrikat, dimension samt märke?
På min cykel(carbonram)upplever jag att som nämnts tidigare ramen flexar lite men jag är inte helt nöjd med att cykeln sedan helt utan förvarning "studsar" i bak med följden "större" kast utan kontroll!

Scale/ Spark (Scott)
Jag cyklar Spark 20 i år och hade tidigare en Scale 40 i tre säsonger. Var mycket nöjd med Scalen som var kvick, rolig och följsam, dock inte carbonram på den modellen. Valde mellan Scale 20 och Spark 20 i år och det blev till slut en Spark.
Det tog en stund att vänja sig med den nya geometrin, ganska lång stund faktiskt, och jag undrade några gånger i början om jag verkligen gjort rätt val.
Nu är jag däremot säker på att jag valt rätt. Jag är betydligt snabbare i år och det beror både på cykel och bättre tränad. För mig är skillnaden mellan Scale och Spark att jag har en helt annan kontroll, cyklen går alltid dit jag vill, kör mer och mer med "traction-mode" ikopplad och låser bara på helt slätt underlag. Stor skillnad uppför i stök men framförallt nerför, grepp hela vägen. För mig var vikten inget problem då Sparken väger samma som min gamla Scale. Jag kör med rekommenderat lufttryck i bakdämparen till min vikt men lite mindre i fram, tycker jag fått en perfekt race-maskin.
Har inte provat Scale carbon-ram så jag kan inte göra några jämförelser där.

Scale/ Spark (Scott)
Svar till Åke S. Du ställer en bra fråga för jag tror att det är en av anledningarna till att jag trivs med min Scale. Hjulen och däcken. Jag kör med originalhjulen, DT Swiss (Onyx) med vanliga Mavic XM317 fälgar men jag kör dem slanglöst med Stans. Den bästa grej jag kommit på. Kostade en dryg femhundring att montera + att jag fick köpa nya däck. Kör med Schwalbe Racing Ralf 2.25 bak och Nobby Nic 2.10 fram. Och, jag har 1.5 - 2.0 kg i bakdäcket, ca 2.0 fram. Det flyter fram! Om jag kunde skulle jag välja 2,40 bak men det får nog inte plats i ramen. Vill dock inte ha bredare fram för det tror jag är negativt för styrförmågan. Inbillar mig att smalare däck lättare får fäste och att mesta vikten (min) ligger över bakhjulet. Jag tror faktiskt inte att det är sådär jättestor skillnad på min cykel och en Spark med traditionella hjul/däck! Jag har inte haft någon punktering sedan juni förra året (och då körde jag med slang!). Tappat ur luften en gång då jag körde på en rot som fick däcket att nästan kränga av fälgen. På med kolsyrepatronen åsså fortsatte jag turen. Det var i oktober förra året och på den vägen är det. KÖP STANS!

Scale/ Spark (Scott)
hehehe, att dra det så långt att säga att köra 1,5-2 kg luft i däcken är som att köra en heldämpad ram, som dessutom har 100 mm dämpning, det är lite väl övertro på lågt tryck i däcken :D SÅ bra är det inte me lågt tryck i däcken, sen kan man ju köra me så lågt på en spark me, skulle nästan säga att det är ännu lättare på en sådan, då dämpningen säkert kan skona hjulen en hel del.

Scale/ Spark (Scott)
Tackar Dag Bränfeldt för svaret, jag kommer att prova de däck du angett och som tur är hade jag dessa inhandlade sedan förra veckan. Däcktrycket du kör med är mycket lägre än vad jag tidigare provat/fått rekomenderat men skall testa redan nästa träningstillfälle nu i veckan.

Scale/ Spark (Scott)
Körde en Scale LTD förra säsongen och kör en Spark nu.

Scalen är en mycket fin cykel, och ramvikten är i en klass för sig. Dock så kräver en HT mycket mer av cyklisten och har man inte orken för att dundra på i hela 70km+ så tjänar du förmodligen på att köra FS.

Sparken sväljer mycket stubbar och stenar, och spar mycket på ryggen. 3-läges reglaget för bakdämparen är också något som jag värderar mycket högt.

När det kommer till vikten med sparken, så visst blir den ca 790g tyngre än motsvarande scale. Men vill man så går det att kapa vikt allt eftersom. Ram + dämpare är ju samma på både 10,20,30.

Jag är mycket nöjd med mitt byta till FS och kommer inte att byta tillbaka till HT. Är dessutom grymt nöjd med Sparken, och kommer förmodligen att köra Spark även 2009.

Scale/ Spark (Scott)
Jag hade en Spark 10 som förövrigt hade HMX-Net fiber i ramen till skillnad från 20'an och 30'an som har HMF-Net, det är ingen skillnad funktionsmässigt mer än ca 100 gram.
Nu kör jag på en LTD. Spark är en otroligt snabb cykel, snabbare än scale i stök och bök, snabbare utför, lika snabb på platten. Uppför så är Scale bättre.
Har man kört HT så uppstår lätt en illusion av att en FS känns tyngre och långsammare men jag kör betydligt snabbare på FS än HT.
Spark blir ett kilo tyngre och man tappar lite i acceleration, men överlag så är den bättre tycker jag.
Jag hade Ritcheys wcs-rizer förr, nu kör jag med Pilot SL (styre/styrstamskombo), jag gillar geometrin bättre med Pilot SL men var nyss i värmland och råkade ut för nedförsbackar på grus, när det går i 50-60 så vart cykeln slirig, instabil och väldigt otrevlig.
Jag kör på orginalhjul med Schwalbes RR 2,25, 2 bar. (4 bar i värmland, jag är helt övertygad om att cykeln skulle fungera bättre utför med 2).

Det var några synpunkter Åke.
//Danne

Scale/ Spark (Scott)
Intressant tråd då jag själv går i tankar på att byta från scale till spark...
Hade kört FS i 3 år när jag för 1 år sedan bytte från min Epic s-works till en scale 20 (utrustad som ltd 07) jag hade ganska svårt att vänja mina ben till att köra scalen men efter 1 mån träning så gick det bra. Scalen känns racing om jag är snabbare med den än jag var med epic:en vet jag väl egentligen inte men det känns som det går fortare. Scalen är 2 kg lättare än epicen och den känns otroligt lätt i skogen, men jag tycker nog bättre om att sitta ner och trampa vilket inte är så lätt med ht
Det jag inte gillar med scalen är att köra utför,där jag upplever den nervös och "obehaglig"
Det senaste året har jag även kört en hel del motocross men efter en ordentlig vurpa så skall jag ge upp den karriären och istället cykla lite mer igen, och söker nu något lite mer bekvämt än scalen.
Om det blir en Spark vet jag inte än men det är ett intressant alternativ, någon nämde Anthem advance längre upp i tråden oxå ett intressant alternativ...

Mao Scalen är skön tävlings lätt och snabb men inte så bekväm, enligt mig iaf...

Scale/ Spark (Scott)
anthem advanve är absolut ett alternativ, om än lite tyngre, men tycker personligen att det ä bättre me en dämpare som man inte måste juster mellan massa lägen under ett lopp. bör tänkas på att advance, alltså kolfiber anthem, inte är särskilt mycket lättare än aluminium versionen, dock är den kanske styvare i framändan.

Scale/ Spark (Scott)
Körde en pimpad Scale 30 förra säsongen, i år med deffad Spark 20. Ett klart lyft! Du får fördelarna av både en HT när dämparen är låst och en FS när det behövs.
Funktionen med bakdämpen är enormt bra, det är hur smidigt som helst att växla mellan stelt, traction-mode (bra vid stökiga klättringar) och full dämp.
Vissa här på forumet brukar ju skriva, i trådar om Spark, hur jobbigt det verkar vara att hålla koll på vilket läge dämpen är i - utan att ha cyklat på den! Vi som har kört med den på både tävling och träning vet att det är lika lätt som att använda ett växelreglage. Och ännu lättare att känna om det är stelt eller inte (skillnanden är så stor att det går inte att missa), jag använder reglaget mer än framväxeln.
Visst är kostnaden större på en Spark jmf med Scale, framförallt om man man vill ha den i sub 10 kg-format. Men förutom att den är snabbare så är den roligare att hoja på!

Scale/ Spark (Scott)
Spetz, du har aldrig tänkt på att det räcker att ha kört med det på en framgaffel, för att veta hur man själv skulle reagera. vet själv att ja flera gånger glömt att låsa upp dämparen när ja fart in i skogen, andra har inte de problemet. det är individuellt, jag personligen vet hur ja blir när ja blir trött :D

men absolut, spark ä fin. o helt rätt, FS är svårare att få riktigt lätt, eller rättare sagt, det kostar mer, men jag vill nog ändå påstå att heldämpad inte behöver vara lika lätt för att vara lika snabb. 10 kg FS är lätt som en 9 kg HT osv. om inte ännu bättre

Scale/ Spark (Scott)
VAr hos den lokala cykelhandlaren igår för att få pris på en spark.
Scott skulle återkomma och se vad som fanns i europalagret, handlaren sa oxå att om en månad är det stor chans att det blir bättre pris...
Får väl se vad som erbjuds...
Jag har ju idag en Scale 20 som är pimpad så jag kan tänka mig en Spark 20 oxå och plocka över all min utrustning till den.
Men visst en lite finare hade ju inte gjort ont, förutom i plånboken...

Scale/ Spark (Scott)
Då har man kört den första rundan på Spark:en... Ramen och fjädring känns riktigt bra, fick dock inte till sittställningen riktigt och fick ganska ont i benen...
Men hojen känns som sagt grym, hamnade på 10,3 kg! Lite tyngre än min scale men känns ändå jäkligt lätt!
Får komma med mer omdömme när jag kört in mig riktigt på den!

Scale/ Spark (Scott)
Ja visst får du fråga vad jag gav för den... Men jag håller det för mig själv ;-)...
Men den kommer från Roslin. Har bytt ram all övrig utrustning kommer från min gamla hoj..
Tog faktist en sväng idag och efter lite justeringar känns den klockren! Blev dock ingen skogskörning för dottern var med på träningspasset i vagn!!

Bilagor

• PICT0412.JPG
    PICT0412.JPG
    132.4 KB · Besök: 43
Scale/ Spark (Scott)
Söte Jesus, grym hoj! Grattis! Den ser ju onekligen snabb ut.

Ah, jag var bara nyfiken på priset. Frågar man inte får man ju inte veta...

Såg att du bor i Ystad, var brukar du köra mtb någonstans här nere omkring?

Björn

Scale/ Spark (Scott)
Tack!
Som jag skrev ovan så brukar dottern åka med och då blir det asfalt och grusväg.
Annars finns det en del stigar i sandskogen och även en kort runda på stig i Köpingebro, besöker väl även Hammars backar ibland och kör ut mot kåseberga.
När det finns tid över åker jag gärna till Brösarp och kör lite tuffare terräng. Samt Snogeholm, Sjöbo ora och även genarp ibland..

Själv då?

Björn

Scale/ Spark (Scott)
Tror att det kan bli inköp av en Spark eller annan heldämpad cykel i slutet av nästa säsong och se om man får något finfint pris på den.. ^^

Scale/ Spark (Scott)
S-works: Har också kört på stigar i sandskogen och runt Köpingebro. Har inte någon mtb nu för tiden. Sålde den och skaffade en cx istället. Men nu suger det lite i köptarmen faktiskt, kanske blir det mtb igen. Letar lite begagnat på internet.

Du sa att du körde i Sjöbo ora. Finns det mycket stig att köra på där uppe? Är det lättkört eller lite mer tekniskt?

Björn

Scale/ Spark (Scott)
Bjasse: Jo det finns en del sköna stigar i oran, ganska lättåkt förutom någon nedfart som e lite knixig. För 7-8 år sedan så arrangerade en kompis till mig en tävling där som kallades "oran race" den slingan var faktist bra. Det finns jo stora möjligheter till backträning om man gillar det i alla fall!! Kör du mest ensam eller?

Björn

Scale/ Spark (Scott)
S-works: Kör nästan alltid solo.

Man får kanske ge sig ner till Roslin o se om han har fått några roliga hojar till bra pris, o börja köra mtb igen...

Björn

Scale/ Spark (Scott)
Till er som kör Spark: "Grappa" har skrivit ovan att han kör med rekommenderat lufttryck bak, hur gör ni andra mer eller mindre? Har ju precis börjat köra Spark kör enligt rekommendationer med lufttryck men tycker den är lite svampig. Kanske för man kört HT i över 1 år...

Scale/ Spark (Scott)
S-works skrev:
-------------------------------------------------------
> Bjasse: Jo det finns en del sköna stigar i oran,
> ganska lättåkt förutom någon nedfart som e
> lite knixig. För 7-8 år sedan så arrangerade en
> kompis till mig en tävling där som kallades
> "oran race" den slingan var faktist bra. Det finns
> jo stora möjligheter till backträning om man
> gillar det i alla fall!! Kör du mest ensam
> eller?
>