Scalpel Si storleksråd

Mjölner

Medlem
Scalpel Si storleksråd
Jag är inne på att köpa nya Scalpel inför 2017. Efter att ha snabbtestat en Carbon 1 i storlek Large har jag blivit lite osäker på storleken.
Med reservation för att det var ett snabbtest av en värsting (star struck pga vikt, styvhet, etc) så kändes inte Large speciellt litet. Har för mig att sadel-styre droppet inte var så stort heller. Men normalt sett har jag alltid kört på XL. Min Honzo är i XL och Epicen jag hade tidigare var också XL - även om jag satte på inline-stolpe och 90mm stam på den.

Jag är 191cm med inseam på ca 92cm. Sitter på ca 81-81,5cm.

Någon som kan ge lite kloka råd?

Scalpel Si storleksråd
Jag har beställt en scalpel-si 2 eagle, beställt en large, då jag nu har en scalpel 29 i large som känns perfekt. Har testkört en scalpel-si i medium och den kändes liten. Är själv 182 och sitter på 76 cm typ.
Men beror ju lite på hur man vill sitta och ens förhållande mellan ben och överkropp. Notera att stolpen måste ha 12 cm nerstick i ramen. Och de är ju inte värst mycket större än "gamla" modellen. 7mm längre topprör, men kommer samtidigt med en 10 mm kortare stam om jag inte minns fel.

Scalpel Si storleksråd
Cannondale har med dagens mått ganska långa styrstammar. Tror att scalpelen levereras med 90mm. Många verkar uppleva bättre styrkänsla med 70mm stam. Kan vara bra att ha med i beräkningarna.

Scalpel Si storleksråd
Cannondale jekyl 1000 sa:
Cannondale har med dagens mått ganska långa styrstammar. Tror att scalpelen levereras med 90mm. Många verkar uppleva bättre styrkänsla med 70mm stam. Kan vara bra att ha med i beräkningarna.
Så cannondale skickar helt utan eftertanke med för långa stammar?

Scalpel Si storleksråd

Så man är omodern om man tycker 100 mm stam för xc är normalt? ?
Jag som tyckte 90 mm på nya var kort

Rent konkret har de ju inte kunnat köra med så myclet kortare än de gjort innan lefty 2.0 kom. Då den tidigare stuckit upp och varit ivägskickade för styret vid kortare stam. Med 2.0 kan de börja ha kortare.

Senast ändrad:
Scalpel Si storleksråd
Har nästan identiska mått som dig (190 cm, sadeltopp-vevlager 81 cm) och trivs utmärkt på min Scapel Si i stl Large (har samma storlek på min Fsi också)

Scalpel Si storleksråd
Jag har en Scalpel SI Race, och är själv 182 cm med sadeln på 77 cm och tycker storleken är utmärkt. Så man hamnar väl i slutändan på valet om man gillar små eller större ramar.

Scalpel Si storleksråd
NickPick sa:
Så cannondale skickar helt utan eftertanke med för långa stammar?

Ja men fråga mej inte varför. Det är väl ganska uppenbart att trenden går mot kortare stammar i kombination med längre överrör. BMC tex har väl 50mm stam på sin TE01.

Scalpel Si storleksråd
Vet inte drop på rak armLite svårt också att definiera resp mäta då det beror på vilken "sag" man har fram och bak..
Har styrstammen vänd uppåt och med alla 3 spacers under.
Ska också nämna att 81 cm sadelhöjd innebär att sadelstolpen hamnar ganska precis vid "minimum insert" märket.

Scalpel Si storleksråd
Jensen sa:
Betyder alltså att du maxat ut en 400mm stolpe och sitter så högt fram som du kan med styret?

Jepp.
Men som du också konstaterat så är insticket ganska stort (12 cm) så stolpen sitter inte tokhlögt upp från ramen.
Dropet är en smaksak men jag vill ha styret "högt" för trygghet i brant stökiig utförskörning. Har förr itiden kört med över 10 cm drop, men det blev som det blev utför ibland :-)

Scalpel Si storleksråd
Lefty sa:
Jensen sa:
Betyder alltså att du maxat ut en 400mm stolpe och sitter så högt fram som du kan med styret?

Jepp.
Men som du också konstaterat så är insticket ganska stort (12 cm) så stolpen sitter inte tokhlögt upp från ramen.
Dropet är en smaksak men jag vill ha styret "högt" för trygghet i brant stökiig utförskörning. Har förr itiden kört med över 10 cm drop, men det blev som det blev utför ibland :-)

Alltså jag förstår att du har stammen så högt när du har stolpen så högt. Så det tycker jag inte är konstigt alls.

Scalpel Si storleksråd
Jag är 187cm (91cm ben) och provkörde en XL (2017) och fastän den inte kändes så enormt stor så skulle jag mycket gärna ha provkört en L.
Någon med liknande mått och erfarenhet?

Btw, mycket fin cykel!

Scalpel Si storleksråd
Precis samma mått som dig aland33 och jag kör på en large Scalpel Si. Stolpen är maxad, men enligt mina preferenser sitter jag perfekt på den. Hade inte velat ha en större ram.

Och det är helt klart bästa cykeln jag haft.

Scalpel Si storleksråd
Tack för ditt svar Cyklone! Måste hitta en L för provkörning :-)
Har du 400mm stolpe eller kortare eftersom den är maxad? Kör du med setback på stolpen?

Har 47cm seat-tube på nuvarande hoj och ser att Scalpel:en har 48cm, dock med ett krav(?) på 12cm instick.

Scalpel Si storleksråd
Vill man hålla sej till modern geometri ska man akta sej för att köpa en liten ram. Hellre köpa en större ram och byta styrstammen mot en kortare. Men det är inte alls Happykorekt. Vill man vara Happykorekt ska man alltid välja en storlek mindre än vad tillverkarna rekommenderar.

Scalpel Si storleksråd
Vill man hålla sej till modern geometri ska man akta sej för att köpa en liten ram. Hellre köpa en större ram och byta styrstammen mot en kortare. Men det är inte alls Happykorekt. Vill man vara Happykorekt ska man alltid välja en storlek mindre än vad tillverkarna rekommenderar.
Vem på Happy förespråkar mindre storlekar än vad tillverkarna rekommenderar?

Scalpel Si storleksråd
Crossmax sa:
Vem på Happy förespråkar mindre storlekar än vad tillverkarna rekommenderar?

Det har varit ett ganska genomgående tema har jag fått uppfattningen om, men det verkar vara ett fåtal personer som anser det dock.

Det låter ju lustigt att cykeltillverkarnas storleksråd inte stämmer för fem öre :)

Scalpel Si storleksråd
Är 189. Kör på en XL.
Testade Både L och XL på deras testdag. Alla som var där och hjälpte till att ställa in cykeln sa att L var
för liten för mej. Fick inte upp sadeln tillräckligt.
Även Habit passade bäst i XL.

Scalpel Si storleksråd
Är ju 182 och har beställt en L. Fick provköra en scalpel-si 1 i medium under ett träningspass. Sjukt trevlig hoj MEN jag tyckte medium var för litet för mig. Och ni är klart längre än mig men kör samma storlek som jag. Men är väll en fråga om tyckte och smak.

Scalpel Si storleksråd
Samma storlek som Jensen och jag kör också L som passar mig alldeles perfekt. Då sett till att den nya geometrin som sagt innebär att ramen är större.

Scalpel Si storleksråd
Supersonic sa:
Samma storlek som Jensen och jag kör också L som passar mig alldeles perfekt. Då sett till att den nya geometrin som sagt innebär att ramen är större.

Effektivt topprör är 7 mm längre. Vilket de ju kompenserar med en 10 mm kortare stam. Annars skiljer det väll inte så mycket mot gamla?

Scalpel Si storleksråd
aland33 sa:
Tack för ditt svar Cyklone! Måste hitta en L för provkörning :-)
Har du 400mm stolpe eller kortare eftersom den är maxad? Kör du med setback på stolpen?

Har 47cm seat-tube på nuvarande hoj och ser att Scalpel:en har 48cm, dock med ett krav(?) på 12cm instick.

Det är originalstolpen, som har en viss setback och är 400mm lång. Vet inte hur många mm setbacken är på men skulle tro runt 20. Sitter på 81cm från centrum vevparti. Har visserligen inte testat XL, men skulle inte vilja sitta mer utsträckt än jag gör på denna.

Scalpel Si storleksråd
Gör ett försök att återuppliva tråden ;)

Jag är 189cm lång dvs exakt där L och XL skiljs...

Kör XCO men gillar för det inte aggressiv geometri där man hela tiden är i en attack position. På min scalpel 2016 kör jag med kortare stam och alla spacerringar nedanför stammen.

Så, för att få en mer upprätt och avslappnad sittställning ska jag satsa på en L med kortare stam (den nya geon och en högre front fixar fixar måluppfyllelse?) eller en XL med kortare stam och ev riserbar om en CM?

Tacksam för input!

(Red. Pga fnelstavat)

Senast ändrad:
Scalpel Si storleksråd
K sa:

Kör XCO men gillar för det inte aggressiv geometri där man hela tiden är i en attack position. På min scalpel 2016 kör jag med kortare stam och alla spacerringar nedanför stammen.

Så, för att få en mer upprätt och avslappnad sittställning ska jag satsa på en L med kortare stam (den nya geon och en högre front fixar fixar måluppfyllelse?) eller en XL med kortare stam och ev riserbar om en CM?

Tacksam för input!

(Red. Pga fnelstavat)

Vad har du för storlek idag? Du skall var köra L med längre stam alternativt XL med kortare?

Scalpel Si storleksråd
K sa:

Tacksam för input!

Finns många bra och relevanta input att tänka på i tråden ovan, som flera kommer från cyklister i just din längd.
Då valet i gränslandet mellan två storlekar grundar sig på tycke o smak finns bara ett slutgiltigt råd....
Hitta en LBS där du kan prova båda innan du bestämmer dig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp