Scalpel Styrlager (justering)

ething

Aktiv medlem
Ni som är bra på att skruva. Jag har en -17 Scalpel som har ett ytterst litet glapp i styrlagret. Dessvärre hittar jag inget sätt att spänna lagret som man gör med en vanlig stam. På äldre versioner av scalpel gjorde man det undertill men här finns ingenting. Någon som har bra råd?

ething

Aktiv medlem

Jensen

Aktiv medlem
Man har aldrig kunnat justera lagerspänningen på fatty eller lefty (frånsett styrlagret till nya ocho), helt annan konstruktion. ”Gamla” med opi stam med rör underifrån var inte tänkt att spänna lagret utan skulle ha distanser på insidan som gjorde att det tog stopp innan, men visst, tar man bort dem så spänner det på lagret, men det är inte avsett så. Tror lagrena är lite annorlunda. Som nämnts är det bara att byta det lager som glappt, fördelen är att det väll är vanliga lager, om än stora, om jag inte minns fel

Peter Hall

Ny medlem
Lånar en tråd här då jag har samma problem, och klantat mig lite…

har en Scalpel 3 -20 med lite glapp. Tyckte det knastra lite när jag spände bort glappet så tog isär och gjorde rent (smutsigt satan), lite rost på nedre lagret så blir att beställa ny.

Men, när jag skulle sätta ihop allt så har jag glömt ordningen…nån som vet hur de ska sitta? Letat nätet efter sprängskiss men svårfunnen…

Peter Hall

Ny medlem
Jo precis, det förenklar väl en del vad jag förstått. Satte det övre lagret upp o ner (dammskyddet neråt som det undre lagret) och då blev det kass, mycket bättre när jag vände på det övre så den koniska sidan är neråt. Mycket ska en lära sig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer