SCF-jävla skitförbund!-träningsdelen

geologen

Aktiv medlem
Kan nån förklara för mig varför det alls finns en klubbtvång? Vad fyller klubbtillhörigheten för funktion? Varför skulle man inte lika gärna kunna få tävla som en individ, fri från alla klubbar?

EDIT av rikard: JAg beslutade mig för att göra happys kanske största modereringsinsats någonsin och splittar häremed träninsngsnacket från SCF-tråden.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan nån förklara för mig varför det alls finns
> en klubbtvång? Vad fyller klubbtillhörigheten
> för funktion? Varför skulle man inte lika gärna
> kunna få tävla som en individ, fri från alla
> klubbar?

Därför att då skulle klubbarna inte vara så viktiga. Och klubbarnas främsta uppgift är att vara Viktiga. Fast de är inte lika Viktiga som förbundet. Det är det som räknas i idrottens värld.

Nä, nu var jag lite orättvis, medaljer räknas också. Att utövarna får medaljer är inte så viktigt som att klubbarna och Förbundet får medaljer. Medaljer är nämligen Vikitga när man jämför exakt hur Viktiga olika sporters Förbund är.

geologen skrev:
> Kan nån förklara för mig varför det alls finns
> en klubbtvång? Vad fyller klubbtillhörigheten
> för funktion? Varför skulle man inte lika gärna
> kunna få tävla som en individ, fri från alla
> klubbar?

Idrottens organisation i sverige är uppbyggd på detta vis. Tanken är att dina pengar som vuxen ska kunna användas för en gemenskap och som funktion ex finansiera ungdomsverksamhet. Som fria individer i sammanhanget har vi mera närmat oss en professionell situation, och då försvinner den hederliga föreningsidrotten.
För min del känns klubbtillhörighet som ett sätt att hjälpa till med nyrekryteringen inom sporten, ett sätt att bevara idrottens särart. Att vara ansluten till en förening ska inte kännas som ett tvång, utan som ett sätt att ge sitt stöd.

I övrigt håller jag med om att scf skulle behöva en sanering.

Jag skulle rent tekniskt kunna tävla för HCK. Klubben har ingen ungdomsverksamhet alls. Gissar att en stor del av landets cykelklubbar på samma sätt mest befolkas av medelålders män som sprungit i yngre år men där knän inte längre håller.

Nej, det var ett löjligt argument för det hela. Men så har jag aldrig tyckt om SCF heller, främst just på grund av de nästan helt igenom heltokiga reglerna kring tävlingscykling.

I många andra idrotter fungerar det utmärkt med klubbar.

Ridsporten är den jag har mest inblick i. Där finns stora klubbar (6-700 medlemmar) och små klubbar (under 50 medlemmar). Tävlingsklubbar och klubbar som mest bygger på ridskoleverksamhet. Strukturen är liknande med klubbar som är underställda först ett distrikt, ex. Östergötlands Ridsportförbund, som i sin tur är underställt Svenska Ridsportförbundet. Det hela fungerar tämligen väl. Iofs. tar förbundet lite väl mycket pengar från tävlingsarrangerande klubbar men det är inget som förstör allt ihop. Annat än för marginaltävlingar som ändå antagligen är dåligt arrangerade. Raggandet av sponsorer har nästintill blivit en konstform där långsiktiga relationer byggs upp och företag sponsrar för skojs skull trots att det är ren förlust och de saknar koppling till verksamheten.

Varför misslyckas cyklingen i Sverige? Jag har ingen aning.

För egen del ser jag ingen mening med att vara med i scf eller någon klubb, tävlande på cykel verkar urtråkigt oavsett gren. Väldigt många tycker som jag och därför krymper/stagnerar klubbarna. Det finns inget att vinna på att vara med i en klubb om man inte tävlar. Det tror jag är en nackdel för den organiserade cyklingen. Man får inte de där eldsjälarna i klubbarna, de som inte tävlar utan de som bara fixar allt (och betalar kalaset för de som tävlar (krasst sett ser det ut så i ex. mågna ridklubbar. Tävlingssektionerna skulle inte gå runt utan tex. ridskoleknattarna.)).

Titta bara hur mycket som görs på Happy i oorganiserad form, tänk om de var klubbanslutna och gjorde det inom ramen för scf-anslutna föreningar. Jösses vilken grej. Men varför skulle dom? Klubbar är bara jobbiga att ha att göra med, jobbiga styrelser och know-it-alls som ska bromsa och bestämma och göra allt som det alltid har gjorts = inte alls. Möjligtvis skriva ett protokoll och sätta i en pärm.

Och som sagt, varför betala en medlemsavgift när man ändå inte får ut något av klubben? :)

Mårten skrev:
> Varför misslyckas cyklingen i Sverige? Jag har
> ingen aning.

Om du menar tävlingscykling så är det främsta skälet att vi inte har en stor uppsättning tävlingsklasser. Som det är i dag måste man vara på extremt hög nivå för att klara att ens hänga med i den "lättaste" klassen - sportklassen. Under det finns inget, så är man inte semi-elit redan, så har man ingen möjlighet att tävla utan att det blir ett ofrivilligt tempolopp efter några meter eller kilometer, beroende på hur mycket sämre man är.

Till skillnad från många andra sporter, är cykling en tävlingsform där man inte kan vara på så drastiskt skilda nivåer prestandamässigt och fortfarande kunna tävla ihop. Därför krävs en stor mängd klasser, ungefär som inom boxning eller tyngdlyftning.

I Sverige kan man alltså inte tävla i cykel, undantaget tempolopp, utan att vara på en mycket hög nivå, och det avskräcker garanterat väldigt många från att tävla.

Som det ser ut idag är klubbmedlemskap vettigt, ja. Men det är väl inget som säger att ett förbund organiserar licens/försäkringsbiten och man betalar direkt dit i stället. Sen kan man ju bara se till Orienteringen om hur det fungerar med klasser. Huvudklass och Motionsklass finns med 5-årsintervaller upp till 85-år (på femdagars iaf). Finns väl inget som skulle hindra att det infördes en H/D30-motionsklass i cykling med kortare sträckning? Säg med tioårsintervaller upp till H/D 60. Och det ska alltså vara en riktig tävlingsklass.

Eller så skräms vuxna nybörjare bort för att man inte varit elitcyklist som ung. För att få en bra ungdomsverksamhet är det A och O att engagera föräldrarna och hur gör du det bäst? Jo, genom att få dem att börja med sporten också!

clnr skrev:
> Eller så skräms vuxna nybörjare bort för att
> man inte varit elitcyklist som ung. För att få
> en bra ungdomsverksamhet är det A och O att
> engagera föräldrarna och hur gör du det bäst?
> Jo, genom att få dem att börja med sporten
> också!

Precis. Tävla/träna i klubb ska man göra för att ens föräldrar vill, inte för att man själv vill. Raka och omskär barnen så tidigt som möjligt!

Eller, om man nu var intresserad från klubbarnas håll att ha en "bred" medlemskader så hade man satsat på att ha aktiviteter för vuxna "nybörjare". Men det ger ju inga medaljer och är alltså per definition en meningslös sysselättning för klubbar/förbund.

Eller så börjar föräldrarna för att barnen tycker det är kul! Så var det i alla fall när jag var med i både orienteringsklubb och cykelklubb!

Geologen, det finns en massa roliga motionslopp du kan ställa upp i. Där behöver du inte vara medlem i klubb heller. Om du inte hänger med i tempot i tävlingsklasserna så kan det väl inte vara förbundets fel?
/J

geologen skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför misslyckas cyklingen i Sverige? Jag har
> > ingen aning.
>
> Om du menar tävlingscykling så är det främsta
> skälet att vi inte har en stor uppsättning
> tävlingsklasser. Som det är i dag måste man
> vara på extremt hög nivå för att klara att ens
> hänga med i den "lättaste" klassen -
> sportklassen. Under det finns inget, så är man
> inte semi-elit redan, så har man ingen möjlighet
> att tävla utan att det blir ett ofrivilligt
> tempolopp efter några meter eller kilometer,
> beroende på hur mycket sämre man är.
>
> Till skillnad från många andra sporter, är
> cykling en tävlingsform där man inte kan vara
> på så drastiskt skilda nivåer prestandamässigt
> och fortfarande kunna tävla ihop. Därför krävs
> en stor mängd klasser, ungefär som inom boxning
> eller tyngdlyftning.
>
> I Sverige kan man alltså inte tävla i cykel,
> undantaget tempolopp, utan att vara på en mycket
> hög nivå, och det avskräcker garanterat
> väldigt många från att tävla.

under sportklass finns motionsloppen.

men du behöver inte alls vara på extremt hög nivå. Sportklassen är till för nybörjare som vill prova på att tävla. seniorklassen är till för de som tränar mera men inte gör någon elitsatsning.

veteranklasserna körs av alla typer, allt från nybörjare till vm-deltagare.

pratar vi mtb kan du utan problem vara med på alla tävlingar och köra utan att känna dig ensam. Kör du landsväg och blir avhängd i de långsamaste klungorna får du träna mer. klarar du det är det nog dags att inse att all tävlingsidrott inte är för alla helt enkelt.

Men om man inte är på en sådan nivå att man inte kan hänga med i tempot i de långsamaste tävlingarna vet jag inte varför man ska tävla alls? cykel är ju ingen idrott där tävling är ett moment av utförande, som tex en fotbollsmatch. Kan jag inte sparka på en boll så lär jag mig det innan jag spelar en match.

bigmollo skrev:
> Geologen, det finns en massa roliga motionslopp du
> kan ställa upp i. Där behöver du inte vara
> medlem i klubb heller. Om du inte hänger med i
> tempot i tävlingsklasserna så kan det väl inte
> vara förbundets fel?
> /J

Det är förbundets fel att det inte finns tävlingsklasser så att (nästan) alla kan tävla på rimliga villkor. Det finns det i många andra sporter. Linjelopp är av naturen en tävlingsform där alla deltagare måste vara nästan exakt lika bra eftersom man ligger i en klunga. Kan man inte hänga med blir det ju direkt ett sololopp och det ger ingen tävlingskänsla alls. Därför måste man ha många fler tävlingsklasser så att man får möjligheten att tävla på riktigt utan att ha varit elitmotionär i dussinet år. Jag som upptäckte konditionsidrott som 24-åring och var soffpotatis under hela min tonårstid har inte förutsättningarna för att komma upp i sån nivå att jag ens kan hänga med i klungan i "sportklassen". Och jag är ändå inte långsammast bland alla Sveriges cykelmotionärer. Jag har nått min maximala förmåga nu, och eftersom det inte räcker till att kunna hänga med i tävlingstempo, så är det ju fel på systemet. Jag har inget emot att förlora alls, faktiskt, men jag vill få en chans att uppleva tävlingsmomentet. Det går inte om man blir avhängd efter en kilometer.

Miss Lycka skrev:
> Geologen: Att en motionär i sportklassen är
> "Semielit" tyder på ett stort urval från ungar
> på trehjulingar till Bäckstedt.
> Jag tror inte att "Klubben i ditt hjärta"
> anordnar tävlingar över huvudtaget, så börja
> med att lösa uppgiften med tävlingar i HCK:s
> regi.

HCK arrangerar en tempotävling i september och också ett backtempo på senvåren. Men de är ju med i SCF och måste hålla sig till SCF:s idiotregler.

Jag är för övrigt bara medlem där året ut, sen får det vara nog. Verkligen inte klubben i mitt hjärta.

geologen skrev:
< Jag som
> upptäckte konditionsidrott som 24-åring och var
> soffpotatis under hela min tonårstid har inte
> förutsättningarna för att komma upp i sån
> nivå att jag ens kan hänga med i klungan i
> "sportklassen". Och jag är ändå inte
> långsammast bland alla Sveriges cykelmotionärer.
> Jag har nått min maximala förmåga nu, och
> eftersom det inte räcker till att kunna hänga
> med i tävlingstempo, så är det ju fel på
> systemet. Jag har inget emot att förlora alls,
> faktiskt, men jag vill få en chans att uppleva
> tävlingsmomentet. Det går inte om man blir
> avhängd efter en kilometer.

hur kan det vara systemets fel att du inte är tillräckligt vältränad? ska det finnas en 'geologklass' på alla tävlingar så du får hänga på en rulle?

du kanske borde träna oftare och/eller mer effektivt än idag?

Jag vill också ha en tävlingsklass med lite sämre deltagare, så jag inte behöver anstränga mig så mycket. Gärna med vinlangning längs vägen. Jävla SCF, som inte har fixat det.

mattel skrev:
> hur kan det vara systemets fel att du inte är
> tillräckligt vältränad?

"Vi har ju ingen lokal..."

TBone skrev:
> "Vi har ju ingen lokal..."

haha.. fast soffan fanns ju iaf.

geologen skrev:
>
> Det är förbundets fel att det inte finns
> tävlingsklasser så att (nästan) alla kan tävla
> på rimliga villkor.

> ger ingen tävlingskänsla alls. Därför måste
> man ha många fler tävlingsklasser så att man
> får möjligheten att tävla på riktigt utan att
> ha varit elitmotionär i dussinet år.

Tror du verkligen att det är förbundets fel att det inte finns fler tävlingsklasser? Så om vi delar upp varje årskull i 28 delar och låter folk tävla baserat på ålder, kön och begynnelsebokstaven i sitt efternamn så blir det jättemånga tävlande?

Klubbtillhörighetskravet på SM och andra större tävlingar är väl främst för att man skall kunna bestraffa cyklist/klubb om personen bryter mot regler (diciplinärenden) och att man skall dela ut poäng och föra statistik? Dessutom, om du är så pass intresserad av att cykla att du vill ställa upp i Svenska Mästerskapen så borde du väl ändå vilja tillhöra organisationen som anordnar det?

Sedan kan man har åsikter om kostnader etc men det är en annan sak.

Som det är nu är de indelade efter ålder, vilket är helt befängt hur man än ser på saken. Mycket bättre att dela in efter förmåga. Importera det system man har i USA, så löser det sig automatiskt.

Hur mycket jag än skulle träna skulle jag aldrig kunna bli så bra att jag klarar att hänga med på rulle i sportklassen. Jag har inte de fysiska förutsättningarna för det. Just linjeloppscyklingens speciella tävlingsform gör att alla i samma klass måste vara på i stort sett samma nivå, till skillnad från de allra flesta andra sporter. Därför behövs betydligt fler klasser, och inte baserade på ålder då, utan naturligtvis, som sagt, på uppvisad förmåga.

geologen skrev:
> uppleva tävlingsmomentet. Det går inte om man blir avhängd efter en kilometer.

Det där är ju en ypperlig upplevelse av tävlingsmomentet!
Om ingen blir avhängd är det antagligen "audax" eller "motionsrunda". Trevligt.

> Jag har nått min maximala förmåga nu

Äsch då, du har mer att ge. Komigen!

Ha som mål att träna istället för att tävla. Hoja med andra, läs på om träning, sätt upp mål och rutiner, köp nåt kul, håll igång under vintern, osv. Du skrev ju själv att du bara för några få år sen var en "soffpotatis" som upptäckte cykling. 4-5 år är inte så mycket om man inte tränar som ett proffs och/eller med väldigt inspirerande träningskompisar.

Kör nån skojtävling om året för att stämma av om du blivit bättre än för ett halvår sen.

"With one focused upon destination, there is only one eye left with which to find the way".

Äh, när jag inte orkar hänga med 10 mil på en motionsrunda i lite högre tempo, då är det liksom inget snack om att jag saknar förutsättningarna för att kunna hänga med i klungan i sportklass.

Och argumentet att det inte blir nån tävling då, är bara löjligt. Då skulle man kunna säga samma sak om viktklasser inom tyngdlyftning. Visst, killen på 60 kg är inte lika stark som killen på 135 kg, men nog fan är det tävling i lillkillens klass! Inget snack om den saken!

geologen skrev:
> Jag har inget emot att förlora alls,
> faktiskt, men jag vill få en chans att uppleva
> tävlingsmomentet. Det går inte om man blir
> avhängd efter en kilometer.

Testa tävlingsmomentet "jävlar, dom börjar stänga ner banan bakom mig".

Ger en helt otrolig kick att försöka hinna före en motorcykel eller bil som plockar ner tävlingsmarkeringar.

geologen skrev:

> Importera det system man har i USA, så löser det
> sig automatiskt.
>
Vad har de för system i USA?

/G

Då måste man alltså börja med invägning vid cykeltävlingar. Tänk om en smal snubbe stoppar en kudde innanför tröjan och ställer upp i 120+-klassen. Värsta fusket alltså.

Eller hur ska man annars dela upp på "förmåga"?

Senast redigerad av en moderator:
GurraG skrev:
> geologen skrev:
> -----
>
> > Importera det system man har i USA, så löser
> det
> > sig automatiskt.
> >
> Vad har de för system i USA?
>
> /G

U.S. customary units, also known in the United States as English units or Imperial units.
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_customary_units

Hade FMT haft en klass för "vi som cyklar hela banan på 6:22:35" år 2003 hade jag vunnit! Djävla skittävling! Har inte kört den sedan dess och gått ur CSK Ludvika som straff! Borde lära dem!

tillmann skrev:
> U.S. customary units, also known in the United
> States as English units or Imperial units.
> http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_customa
> ry_units

Jamen det är ju jättebra. Om man har en klass där banan mäts i yards istället för meter så blir den lite kortare och då vinner man ju, man behöver bara cykla 91% av sträckan.

Markus: Jag nominerar Erik H till träningsminister i din nya regering. Tamme f*n det bästa träningstipset jag läst på länge.

Geologen, hur många här tror du orkade hänga på en 10 milarunda i lite högre tempo när de precis börjat med cykling? Jag gör det i alla fall knappt nu...

Mr Handley skrev:
> Geologen, hur många här tror du orkade hänga
> på en 10 milarunda i lite högre tempo när de
> precis börjat med cykling? Jag gör det i alla
> fall knappt nu...

Tja, med tanke på hur många rejäla cykelnybörjare som trampar runt den där sjön på 12-13 timmar och kortare, så skulle jag tro att det är en hel del. När jag var på min absoluta topp förra året, klarade jag under maxprestation att cykla 8-10 mil med 30 i snitt, men då mådde jag oftast dåligt efteråt av ansträngningen. Nu klarar jag kanske 27-28 i snitt en bra dag.

erik h har en klar poäng avseende skojtävling. När jag var som mest aktiv cyklist körde vi skojtävlingar varje söndag hela vintern, alla var med och startade samtidigt (12 år och uppåt). Nu hade vi i och för sig en cykelklubb (MTB only) vilket kanske var fusk.

Dra ihop några mer eller mindre seriösa lopp på lös basis via Happy (typ Voltaren Cup fast XC), det ger nog känsla så det räcker.

Skulle även dom gå för snabbt så ge dig ut på stadens cykelbanor, det har varit en grym boost för egot och mycket tävlingskänsla att pendla till jobbet.

Alltså skit i förbundet och sanktionerade tävlingar. Man kommer alltid bli kränkt på ett eller annat sätt där.

Geologen: Du blir äldre som alla andra men du har helt säkert inte nått din maximala förmåga iallafall om du inte slutar cykla. Du kan tom träna mindre tid och bli snabbare - jag lovar!

Wilier skrev:
> Skulle även dom gå för snabbt så ge dig ut på
> stadens cykelbanor, det har varit en grym boost
> för egot och mycket tävlingskänsla att pendla
> till jobbet.

Jovars. Där har jag bara blivit omkörd en gång, när det var snöslask och mina tvåtums dubbdäck fastnade i snön. En gammel gubbe rullade förbi på en antik pjäs, vars smala däck lätt skar sig ner i slasket och nådde asfalt! :D

Annars är jag kung! :D

Japp, och det har jag absolut inget emot att vara. Men i linjelopp är man ute ur själva tävlingsmomentet i samma ögonblick som man blir avhängd. Min idé är att man ska ha klasser så att man kan tävla med jämbördiga, dvs så att man är med i klungan i alla fall fram till upploppet.

Hur många klasser tycker du att det ska finnas? 50? 100? Eller en för varje talanglös cyklist i hela landet? Måste man tävla, kan man inte bara cykla för att det är kul?

bigmollo skrev:
> Hur många klasser tycker du att det ska finnas?
> 50? 100? Eller en för varje talanglös cyklist i
> hela landet? Måste man tävla, kan man inte bara
> cykla för att det är kul?

Enkelt, Nej.

Du kan andas nu geologen, jag kan öppet erkänna att jag är sämsta cyklisten reggad på happymtb.org. Om du inte tror mig så fråga Bruse och Johan A. LisaB kan säkert också ge en pinsamt bra besrivning hur kass jag var förförra sommaren. Jag har inte blivit bättre av att sitta still sedan dess.

Geo,

Ställ upp i årets tour de Retard. I år kör man i Gbg. Där jobbigt hela dagen, det är tävling hela dagen, men INGEN blir avhängd. Rena kinderägget :)

geologen skrev:
> Japp, och det har jag absolut inget emot att vara.
> Men i linjelopp är man ute ur själva
> tävlingsmomentet i samma ögonblick som man blir
> avhängd. Min idé är att man ska ha klasser så
> att man kan tävla med jämbördiga, dvs så att
> man är med i klungan i alla fall fram till
> upploppet.

Då kan man man ju hoppa över hela loppet och bara köra en spurt. Det spar ju massor av tid, praktiskt!

Geologen, det är inte in kropp det är fel på, det är din inställning.
Om du inte tror att du kan bli bättre kommer du inte att bli det.

Geologen: Går ju inte att dela upp det i fler klasser än det är nu med tanke på hur få startande det är. Är inte som Grenserittet där det är uppdelat i 5års intervaller ifrån 20 och långt upp. Sportklass på mtb verkar ju helt grymt annars, en massa startande där det är salig röra på hastigheter mellan de tävlande. Och alla kör för skojs skull (hoppas jag).

Kör du lvg och ställer upp i sportklassen så kör man inte ens 10 mil så rätt lugnt för dig där ju. Provat någon tävling någon gång? Varit med och kört lagtempo eller intervallträning med en del andra lvgcyklister? Ger mycket, och lättare än att träna bra själv.

geologen skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Geologen, hur många här tror du orkade hänga
> > på en 10 milarunda i lite högre tempo när de
> > precis börjat med cykling? Jag gör det i alla
> > fall knappt nu...
>
> Tja, med tanke på hur många rejäla
> cykelnybörjare som trampar runt den där sjön
> på 12-13 timmar och kortare, så skulle jag tro
> att det är en hel del. När jag var på min
> absoluta topp förra året, klarade jag under
> maxprestation att cykla 8-10 mil med 30 i snitt,
> men då mådde jag oftast dåligt efteråt av
> ansträngningen. Nu klarar jag kanske 27-28 i
> snitt en bra dag.

Snacka om egoneggo. Går du igång på att skjuta dig själv i foten eller? Ändra inställning, annars kommer det sluta med att du deppar ihjäl dig. Läs vad idrottsminister erik h skriver ovan. Skriv ut det och sätt upp i sovrummet.

Tillbaka
Topp