SCF-jävla skitförbund!-träningsdelen

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det hade funnits billiga och bra effektmätare
> hade jag kunnat mäta min verkliga fysiska
> förmåga bättre och fått svart på vitt vad jag
> klarar eller inte klarar (och vad som är dålig
> sittställning och sånt). Men uppskattningsvis
> ligger jag mellan 120-130 W när jag kör på min
> maximala aeroba nivå. Jag har mätt upp mitt max
> under 20 sekunder, och det var mellan 550 och 600
> W (mätt i noggrannt uppmätt brant backe, där
> aerodynamikens osäkerhetsfaktorer får så liten
> påverkan att man kan lita på resultatet).

Det ser ju inte så tokigt ut. Du kanske skulle testa att köra intervallträning under vintern och på så sätt få upp tröskelwattet lite. Det skulle göra stor skillnad för dig.
Köp en trainer och en billig pulsklocka. Det är allt som behövs.
Om du har 1500.- över så tycker jag att du ska köra ett konditionstest hos Aktivitus. Kör du deras program i vinter kommer du garanterat få resultat nästa år.
/J

Kör ju intervallträning mer än distans vintertid. Min pendling till och från skolan är extrema intervaller. Fullt blås mellan rödljusen och full fart stående upp för alla backar. På en högväxlad singlespeed. 2x7 km nästan varje vardag hela läsåret igenom. Snittar runt 85 procent av maxpuls under större delen av pendlingen. Toppar runt 95-97 procent.

Så siffrorna du ser är redan resultatet av intervallträning...

Distans är för kallt. Jag har mild Raynauds, så jag får iskalla händer och fötter väldigt lätt.

Jag har funderat på att testa mig hos Sara och Mattias, men det är för mycket pengar bara för att få en siffra på vad jag presterar. Nåt träningsprogram är jag inte intresserad av.

Trainer har jag, och pulsklocka har jag. Säger inte ett dugg om min effekt. Trainern har jag för övrigt aldrig använt mer än en gång när den var ny, den väsnas så extremt mycket att jag nog riskerar omedelbar vräkning om jag använder den... Fast jag ska testa att använda den utomhus nu till vintern. Jag kan ställa den runt knuten på huset och trampa där. Stör ingen och jag får bättre avkylning, de dagar jag inte kan dra ut på en riktig runda pga väglag eller annat.

Geologen: Tycker du själv att...
"Fullt blås mellan rödljusen och full fart stående upp för alla backar. På en högväxlad singlespeed. 2x7 km nästan varje vardag hela läsåret igenom. Snittar runt 85 procent av maxpuls under större delen av pendlingen. Toppar runt 95-97 procent."
...låter som en bra träningsform för att orka snitta hög fart under långa pass?

Så hård träning på så korta distanser varje vardag är enbart nedbrytande imo.

geologen skrev:
> Jag har funderat på att testa mig hos Sara och
> Mattias, men det är för mycket pengar bara för
> att få en siffra på vad jag presterar. Nåt
> träningsprogram är jag inte intresserad av.

Men deras träningsprogram ger resultat. Det kan också vara bra att se hur ett "riktigt" intervallpass ser ut. Jag trodde att jag tränade hårt innan jag började köra deras program. Det är hårt på riktigt.

MickeS skrev:
> Geologen: Tycker du själv att...
> "Fullt blås mellan rödljusen och full fart
> stående upp för alla backar. På en högväxlad
> singlespeed. 2x7 km nästan varje vardag hela
> läsåret igenom. Snittar runt 85 procent av
> maxpuls under större delen av pendlingen. Toppar
> runt 95-97 procent."
> ...låter som en bra träningsform för att orka
> snitta hög fart under långa pass?
>
> Så hård träning på så korta distanser varje
> vardag är enbart nedbrytande imo.

Vet inte riktigt om jag ovetande skriver på urdu eller vad det är som gör att folk misslyckas med att läsa mina inlägg. Så för femtielfte gången, jag tränar ju egentligen inte längre! Jag tränar inte för att snitta hög fart under långa pass. Jag cyklar nästan inte ens långa pass. Långpass för mig i dag är inte ens 10 mil. Snarare 6-7 mil. Mer klarar jag inte nu.

Ok, kort sammanfattning igen. Tränade förr mer och tränade då för att bli bättre (men inte för att tävla). Nådde mitt tak, så jag vet var taket är. Tittar jag på den prestandanivå som krävs för att ens slippa bli avhängd i den enklaste tävlingsklassen, så ser jag att min högstanivå är för låg. Därför tycker jag att det gott kunde finnas lägre tävlingsklasser. Jag är långt ifrån ensam om att inte kunna träna mig upp till dagens miniminivå.
De snabbare cyklisterna har inget att förlora på att det finns lägre klasser i samma tävling, utan snarare vinner de på det genom att såna klasser även kan ge en ökad nyrekrytering. Därför förstår jag inte varför motståndet är så stort. (Det är lite som bögskräck. Vad har heterosexuella män att förlora på att vissa är homosexuella? Det blir ju minskad konkurrens om tjejerna, om nåt!)

bigmollo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har funderat på att testa mig hos Sara och
> > Mattias, men det är för mycket pengar bara
> för
> > att få en siffra på vad jag presterar. Nåt
> > träningsprogram är jag inte intresserad av.
>
> Men deras träningsprogram ger resultat. Det kan
> också vara bra att se hur ett "riktigt"
> intervallpass ser ut. Jag trodde att jag tränade
> hårt innan jag började köra deras program. Det
> är hårt på riktigt.

Det tvivlar jag inte på, för folk med förutsättningar.

Men du skrev ju nyss:

> Kör ju intervallträning mer än distans vintertid. Min pendling till och från
> skolan är extrema intervaller. Fullt blås mellan rödljusen och full fart
> stående upp för alla backar. På en högväxlad singlespeed. 2x7 km nästan varje
> vardag hela läsåret igenom. Snittar runt 85 procent av maxpuls under större
> delen av pendlingen. Toppar runt 95-97 procent.
>
> Så siffrorna du ser är redan resultatet av intervallträning...

och sen skriver du att du inte tränar... Jag förstår inte.

geologen skrev:
> Så för femtielfte gången, jag tränar ju egentligen inte längre!
> Jag tränar inte för att snitta hög fart under
> långa pass. Jag cyklar nästan inte ens långa
> pass. Långpass för mig i dag är inte ens 10
> mil. Snarare 6-7 mil. Mer klarar jag inte nu.

Det är skittråkigt att du verkar ha bestämt dig för att du inte kan bli bättre.

Kupa skrev:
> Men du skrev ju nyss:

> och sen skriver du att du inte tränar... Jag
> förstår inte.

Det jag beskrev där var fram till i våras. Nu är nu, dvs sommar och ingen egentlig träning. Men sen är det också så att ordet "träning" har (minst) två betydelser. Den ena är träning i betydelsen att målinriktat försöka förbättra sig genom upprepning av en aktivitet. Den andra är träning i betydelsen aktivering/motion i syfte att öka eller bibehålla förmåga eller minska försämringstakten. Ungefär så. Har inga bättre synonymer, tyvärr.

JLarsson skrev:
> Ditt minsta problem är cyklingen. Red ut det
> andra först, sen kan du försöka göra nåt åt
> cyklingen.

!!

Alla har förutsättningarna att kunna bli bättre förutsatt att alla hästarna är hemma i stallet. Oavsett vilken sport man utöver så är den mentala biten extremt viktig. Viljan att träna och förbättra sig måste finnas där, inte bara drömmen.

MickeS pekar på en viktig sak, kunskapen om hur man ska träna. Även om du inte har något mål med din träning så är det dumt att träna på fel sätt.

Kan du inte kolla med något handikappsidrottsförbund om de har några klasser för dig. Eftersom du tydligen har förlorat det genetiska lotteriet så borde du ju kunna tävla som handikappad.

Vad är det mer för regler som är skit hos SCF? Förutom de klasser du kritiserar?

Då kommer vi väl in på utrustningsreglerna, men där är det mer UCI som är problemet, så det är kanske dumt att skälla på SCF för.

geologen skrev:
> Ok, kort sammanfattning igen. Tränade förr mer
> och tränade då för att bli bättre (men inte
> för att tävla). Nådde mitt tak, så jag vet var
> taket är.

Med tanke på dina begränsade kunskaper när det gäller träningslära skulle jag nog våga påstå att du inte har en aning om vilka dina begränsningar är, och att ditt problem när det gäller träning och tävling knappast sitter i din fysiska prestationsförmåga.

Bara av ren nyfikenhet, hur vet man var ens tak är? Hur vet man att man är på toppen av sin prestationsförmåga, och aldrig kommer att komma längre?

fredrikw skrev:

> Bara av ren nyfikenhet, hur vet man var ens tak
> är? Hur vet man att man är på toppen av sin
> prestationsförmåga, och aldrig kommer att komma
> längre?

När man inte förbättrats alls på över ett år är en fin indikation.

geologen skrev:
> fredrikw skrev:
>
> > Bara av ren nyfikenhet, hur vet man var ens tak
> > är? Hur vet man att man är på toppen av sin
> > prestationsförmåga, och aldrig kommer att komma
> > längre?
>
> När man inte förbättrats alls på över ett år
> är en fin indikation.

Hur vet du att det inte är ditt träningsupplägg det är fel på? Det finns ju mer än ett sätt att träna på.

geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
>
> > prestationsförmåga, och aldrig kommer att
> komma
> > längre?
>
> är en fin indikation.

Läser du själv inte vad andra skriver.
Typ av träning, kvantitet och motivation är ju direkt avgörande parametrar för var ditt tak är. Att du inte förbättrats är det inte. Det är istället en parameter på brister in en eller flera av de nyss nämnda.

geologen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
>
> > prestationsförmåga, och aldrig kommer att
> komma
> > längre?
>
> är en fin indikation.

Personligen skulle jag inte ta det som en indikation på att jag har nått toppen av min prestationsförmåga utan på att jag har tränat fel.

geologen skrev:
> Det tvivlar jag inte på, för folk med
> förutsättningar.

Så du har inga förutsättningar att bli bättre med ett träningsupplägg som är skräddarsytt för dig?

Skönt att du har dömt ut dig själv på förhand. Det är vinnarskalle det. Kommer nog gå skitbra för dig i framtiden.
Lycka till.

Ok, ska vi säga att det räcker så? För ingen tror ju på vad jag skriver ändå. Eller så kan ni inte läsa ordentligt. Nåt fel är det ju.

Då är det dax att byta träningsprogram/upplägg.

Flera har rekomenderat Aktivitus, om du inte vill börja med att betala en såpass stor summa även om jag också skulle rekomendera dig att göra deras test så kan du börja med något av de träningsprogram som ibland finns i div. cykeltidningar. Det brukar finnas flera olika nivåer på programen beroende på vilket mål du har med träningen.

Rock skrev:
> Det brukar finnas flera olika
> nivåer på programen beroende på vilket mål du
> har med träningen.

Ännu en som misslyckats med att läsa inläggen.

Jag tränar inte (betydelse #1 i ett tidigare inlägg) och har numera inga mål annat än att hålla kroppen igång och göra av med mer energi! Hur många gånger ska jag behöva skriva det för att alla ska fatta?

Du är verligen för festlig. Först gnäller du över att du inte kan hänga med på cykeltävlingar. När folk ger dig konkreta tips på hur du ska göra så slänger du skit tillbaka.
Det är nog helt sant det du säger. Du drog nitlotten i genlotteriet.
/J

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> Kan nån förklara för mig varför det alls finns en klubbtvång? Vad fyller klubbtillhörigheten för
> funktion? Varför skulle man inte lika gärna kunna få tävla som en individ, fri från alla klubbar?

geologen skrev:

> Jag tränar inte (betydelse #1 i ett tidigare
> inlägg) och har numera inga mål annat än att
> hålla kroppen igång och göra av med mer energi!
> Hur många gånger ska jag behöva skriva det för
> att alla ska fatta?

Bra då behöver du inte tävla saken löst.

Geologen! Har du inte lärt dig något av den här fina tråden? Du har ju faktiskt, förutom några välförtjänta gliringar, även fått en massa handfasta tips. NÅGOT har du väl lärt dig? Va?

geologen skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Det brukar finnas flera olika
> > nivåer på programen beroende på vilket mål
> du
> > har med träningen.
>
> Ännu en som misslyckats med att läsa inläggen.
>
> Jag tränar inte (betydelse #1 i ett tidigare
> inlägg) och har numera inga mål annat än att
> hålla kroppen igång och göra av med mer energi!
> Hur många gånger ska jag behöva skriva det för
> att alla ska fatta?

Om vi ska hålla på och märka ord fram och tillbaka så säger du ju själv att ditt mål är att hålla kroppen igång, det finns program för att bibehålla sin kondition också. Alla träningsprogram har inte som mål att du ska nå en nivå för tävling.

Graj skrev:
> Jag fattar inget ting i den här tråden.

Om du läser precis alla inlägg så kommer du att förstå ännu mindre, det är rörigt värre. Inläggen hamnade dessutom i lite oordning när en tråd blev två.

He, he! Först nu hittar man denna pärla bland trådar.

Det luktar lite T-O-M-T-A-R!!

Du är rolig du geologen, fullständigt ovillig att försöka förstå eller vara lite självobjektiv. Reggad 1:a april också...bara en sån grej : )

Kan inte förstå hur jag kunnat ignorera den här tråden... Var ju hur intressant som helst.

Ett par grejer:

-Geologen, jag (och alla andra utom Oskar_ etc) tror med all säkerhet att du kan bli en bättre cyklist än du varit hittills. HUR bra vet väl ingen, men OM du hade viljan att träna skulle du bli bättre. Absolut. Jag säger inte att du MÅSTE träna, men jag vet att om det inte finns någon konstaterad sjukdom så kan du säkert förbättra dig. Ingen som helst tveksamhet där. Är det inte vackert att alla tror på dig?

-Du nämner också att du inte tränar just nu, så vem vet vilken sjukdom du åkt på. Hoppas du blir bättre.

-Ditt rullsnitt är BRA! Jag snittar i BÄSTA fall 30 i rullsnitt på en tretimmars solorunda. I BÄSTA fall. Är det vår, blåsigt och kallt får du dra bort 3-4 km/h från det. Baserat på ditt sätt att mäta så borde jag konstatera att jag är usel och att jag har ingen kapacitet, men jag hänger ändå rätt bra med på tävlingar med snitt på 38-40 km/h i snitt som är 2-3 timmar. Så det man presterar ensam har ganska lite att göra med vad man sen kan prestera i grupp och på tävling. Även om den mätbara prestationen i watt och puls är densamma. Mitt hemliga vapen är att jag ringer min brorsa kvällen före tävling och så skäller han ut mig lite för att stärka mitt pannben och så går det ganska bra.

-Jag håller inte alls med dig om att det finns för lite klasser. I Finland finns det endast två klasser. Kilpa och Elite. Kilpa hänger du med i om du är en duktig motionär. Jag skulle säga att om du har lite träningsbakgrund och kör 5000 km+ på rätt sätt så hänger man med. Annat finns inte. Vill man ha det lättare får man köra motionslopp (som i de fall där det är massstart blir till rena tävlingar), men där kör ofta också ett fåtal elite-cyklister (inte de bästa som Veikkanen och såna, men top10:or nationellt sett i alla fall) och många, många kilpa-cyklister. Men just det är det bästa med de loppen, för jag som hittills inte fått ändan ur vagnen och tävlat i Kilpa (jaja, kanske nästa säsong) kan LÄRA mig mycket av dem. Kan jag vinna mot dem? Nej. Hänger jag med om jag är aktiv i farthållningen? Nej. Men jag får hårdhet, erfarenhet och vana av att köra fort. Vad är det värsta som kan hända? Jag får släppa klungan och köra till mål med en annan klunga. Big deal. Jag har ju fått mitt roliga, fått min tävling så att säga (det är faktiskt tävling fastän jag inte vore i samma klunga som slutgiltiga segraren). Rik på erfarenhet kan jag fortsätta vidare och träna mer tills nästa gång om jag vill lyckas bättre.

-

Suomi har chans att få ordning på sina cykelklasser.
Blir det en ny tråd eller ska det bli en jämförelse mellan Sverige, USA och Suomi?

Oskar_ skrev:
> Geoologen du är helt dum i huvudet, försök att
> förstå det snälla!

Fast du ska nog hålla tyst!

Kaijan skrev:

> Oskar_ skrev:
> > Geoologen du är helt dum i huvudet, försök
> att förstå det snälla!

> Fast du ska nog hålla tyst!

... annars återpostar vi fler trådar från Bianchi-Oskar-tiden!

Har inte läst riktigt alla inlägg så jag kanske har missat något men geologen har faktiskt rätt i att gener kan spela en rätt stor roll. Kan inte hitta den nu men det finns en studie som visar att det faktiskt finns personer som har en sådan genuppsättning att de blir sämre av träning. Minns dock inte hur (o)vanligt det var.

Om det inte är generna kan kanske detta vara intressant:
http://cyclingforums.com/t314849.html
Om en farbror som blev rätt mycket starkare.Har inte följt tråden på ett par tusen inlägg så jag har ingen koll på var han är nu. :)

Tack castrello. Ett av få sansade och vettiga inlägg i tråden. Det rör sig om problem med hjärtat i mitt fall. Gör att jag inte utan besvär kan ligga på mer än trekvarts ansträngning, ungefär. Mer än så vill jag inte säga.

Att jämföra snitt mellan två olika platser är inte enkelt. Lokal topografi, vindförhållanden och vägstatus spelar roll.

Men nåt är knas om du klarar att ligga i så mycket högre fart i klunga än solo. Jag har aldrig upplevt mer än 3-4 km/h skillnad som mest i det fartintervallet, och det stämmer också med teorin, eftersom man kan vinna som mest en minskning på ca 30 procent av effekten i klunga, och 1/kubikroten ur det ger fartökningen - ca 10-13 procent, eller 3-4 km/h i 30-35-snitt.

Jag har dock fortfarande inte fått svar på en sak. Vad är problemet med att ha 1-2 lägre klasser än dagens lägsta? Blir det inga deltagare i dem så är det ju bara att lägga ner dem igen, i så fall. Blir det deltagare, så har ju sporten vunnit på det genom att fler börjar tävlingscykla. De som tävlar i de högre klasserna blir varken sämre eller lägre värderade genom att det finns lägre klasser under dem, snarare tvärt om. Vad är problemet?

geologen skrev:
> Kör ju intervallträning mer än distans vintertid. Min pendling till och från skolan är
> extrema intervaller. Fullt blås mellan rödljusen och full fart stående upp för alla backar. På
> en högväxlad singlespeed. 2x7 km nästan varje vardag hela läsåret igenom. Snittar runt 85
> procent av maxpuls under större delen av pendlingen. Toppar runt 95-97 procent.

och sen skriver du

> Gör att jag inte utan besvär kan ligga på mer än trekvarts ansträngning, ungefär.

???????

Du klagar gång på gång över att vi läser dina inlägg som djävulen läser bibeln men i själva verket är det du som inte fäster något som helst värde vid det som vi, i all välmening, försöker förklara.

Det du gör alltmer klart för mig är att du verkligen inte greppat skillnaden mellan ensamcykling och gruppcykling. Du kan försöka teoretisera kring det, bryta ner det i formler och klura över kvadratroter och procenttal men jag lovar dig att du aldrig kommer att förstå grejen förrän du har gett det en ärlig chans.

Jag tror att anledningen till att så många känner sig provocerade av det du skriver är att många av oss, i samband med cykling eller annat, själva upplevt hur man överraskat sig själv och klarat av sådant man aldrig trodde var möjligt. Känslan när man gör det är fantastisk och att se en medmänniska förneka sig själv den känslan och insikten är smärtsamt.

Snälla du, inta en mer ödmjuk inställning till din egen kunskapsnivå och självinsikt. Läs igenom valda delar av tråden igen (hoppa över korkade inlägg som säger mer om författarna än om dig) och välj ut några delar att fundera vidare över. Mina tips om träningslusten infinner sig och du blir återställd efter dina sjukdomsbekymmer:

- Hitta en grupp som är lite för bra för den nivå du är på nu och ge dig fan på att hänga med hela vägen runt. Om det inte går idag, satsa på nästa gång. Och nästa. När du känner dig bekväm där hitta en ny grupp som är lite bättre.

- Läs en bok. Joe Friels "The Cyclist's Training Bilble" är en bra början och ger ganska god insikt i hur kroppen funkar.

- Lyssna på andra.

Fast jag säger ju att jag har cyklat i snabba klungor. Jag upplevde det inte alls som nån mirakellösning, utan skillnaden var ganska liten mot solocykling när det gällde hög fart. Däremot gör det stor nytta i lugnare tempo där det kan göra skillnaden mellan att jag ligger på en kolhydratförbränningsmässigt tillräckligt låg nivå för att orka en viss distans, och att jag bränner slut på mina kolhydratreserver under resans gång.

Varför måste du vara med och tälva i förbundets tävlingar då? Det ordnas ju massor av träningstävlingar både maskerade som klubbträningar och under happyflagg. Ingen flashig tidtagning med definitivt tävlande i alla kvaliteer och dessutom tar ingen det på för stort allvar. Har du prövat något sådant?

Jag vet inte vad du har för klungteknik men man måste kunna snitta betydligt mer än 3-4 km/h extra i klunga. Det är ju inga problem att hänga med i en 40 - 45 km/h klunga om man inte behöver dra mer än några sekunder själv. Och jag ligger absolut inte och snittar 40 km/h solo. Dryga trettio kanske man kan klara en bra dag om det inte är alltför många mil som skall besegras.

Frolicc skrev:
> Jag vet inte vad du har för klungteknik men man
> måste kunna snitta betydligt mer än 3-4 km/h
> extra i klunga.

Vid samma ansträngning var det! Klart man kan cykla snabbare totalt sett, men det kan man göra solo också.

> Det är ju inga problem att hänga
> med i en 40 - 45 km/h klunga om man inte behöver
> dra mer än några sekunder själv. Och jag ligger
> absolut inte och snittar 40 km/h solo. Dryga
> trettio kanske man kan klara en bra dag om det
> inte är alltför många mil som skall besegras.

Som sagt, när det börjar närma sig 40 i klungan går jag på rött. Över 45 funkar några tiotals sekunder i taget, som mest. Då snackar jag om att hänga med under några kilometer. Inte många mil.

Tillbaka
Topp