SCF lanserar SWE Cup på Zwift

Kul skit! Men känns lite märkligt att SCF anordnar en tävling/cup där det mer eller mindre blir fritt fram & fuska bäst man vill.
Hade väl fått betydligt bättre status & dessutom inte varit världens grej & få med nån av de rikstäckande sportkedjorna typ Stadium på upplägget. Vill du tävla, besök en butik & registrera din vikt.. 85% av startfältet kommer ju väga sub 70kg.

På Zwifts hemsida hittar man "Classic trainers typically don't have any electronics, so you'll need a speed and cadence sensor...to connect to Zwift" och "When using a speed and cadence sensor, Zwift translates speed from the trainer into watts using a estimated power curve."´

Det låter inte som att vikten är den enda fel/fusk-källan om man tävlar på Zwift, men i övrigt låter det roligare än att titta på en vägg under vintern.

Och här sket det sig:
"Zwift kommer dela in deltagarna i SWE Cup e-cycling i fyra olika klasser. Klassificeringen bygger på deltagarens FTP (Functional Threshold Power) alltså hur många watt som cyklisten kan trycka per kilo kroppsvikt.
Watt/kg fastställs genom ett FTP-test som deltagarna själv måste göra innan man registrerar sig. Zwift har rätt att plocka bort deltagare som angett fel FTP."

Daddy D.Lux sa:
ooms sa:
Krävs det licens?
Edit: Ja jävlar, det gjorde det. Oväntat...

På hemsidan står det:
"Eller så kan man gå med i SCF:s virtuella community Swecycling Club och teckna ett kostnadsfritt medlemskap."
Jo, såg att de gömt det långt ner i texten efter att i ingressen bara skrivit ”för licensierade cyklister” och därmed fått de flesta utan licens att sluta läsa...

ooms sa:
Daddy D.Lux sa:
ooms sa:
Krävs det licens?

På hemsidan står det:
"Eller så kan man gå med i SCF:s virtuella community Swecycling Club och teckna ett kostnadsfritt medlemskap."
Jo, såg att de gömt det långt ner i texten efter att i ingressen bara skrivit ”för licensierade cyklister” och därmed fått de flesta utan licens att sluta läsa...

Du är en lustig man. Tänk om någon i din älskade förening skulle kunna tänka sig att bo där utan att betala för sig. Skulle det gå för sig? Det är en swecup och från någon som är anti exakt allt som har med volontärarbete, betalda tävlingar och motionslopp att göra så kanske man inte ska in och kommentera överallt.

Det står ju tydligt att scf vill försöka fånga upp cyklisterna. Bra idé säger jag men det där med fusk känns ju givet. Alla minn väl zwift-sm? Jag hittar inte ens resultaten längre, så jag misstänker att dom justerades?

Kul vintersyssla ändå, även om det är ganska tufft att tävla på vintern om man även gör det på sommaren och hösten.

Kommer glödande cyklar osv att tillåtas?

Senast ändrad:
NickPick sa:
ooms sa:
Daddy D.Lux sa:
ooms sa:
Krävs det licens?

På hemsidan står det:

Du är en lustig man. Tänk om någon i din älskade förening skulle kunna tänka sig att bo där utan att betala för sig. Skulle det gå för sig? Det är en swecup och från någon som är anti exakt allt som har med volontärarbete, betalda tävlingar och motionslopp att göra så kanske man inte ska in och kommentera överallt.

Det står ju tydligt att scf vill försöka fånga upp cyklisterna. Bra idé säger jag men det där med fusk känns ju givet. Alla minn väl zwift-sm? Jag hittar inte ens resultaten längre, så jag misstänker att dom justerades?

Kul vintersyssla ändå, även om det är ganska tufft att tävla på vintern om man även gör det på sommaren och hösten.

Kommer glödande cyklar osv att tillåtas?

Äh, klart man ska få åka tåg utan att köpa biljett.

Haha, det är alltid lika komiskt att se NickPick raljera över någons attityd här på forumet... Tack för dagens skratt!

Intressant!
Undrar om SCF nu även i den virtuella världen tänker jaga/hota licensierade cyklister som kör icke-sanktionerade, så kallade "svartrace"?

ooms sa:
Haha, det är alltid lika komiskt att se NickPick raljera över någons attityd här på forumet... Tack för dagens skratt!

Skratta på, men jag vet att du tar åt dig. Var lite snäll och trevlig. Det är snart jul! På 5 år har du bara skrivit positiva saker om din canyon och bmw. Blir lite tröttsamt.

Men om man nu kan regga sig gratis som jag har förstått det så är det ju lugnt, och det är ju fortfarande frivilligt att anmäla sig till nämnda cup... Eller hur?
Alltid intressant att folk kan lägga 100 000 per år på sina cyklar men tycka att licens är alldeles för dyrt... Dom pengarna går ju till mycket bra (och vissa dåliga) ändamål för lilla cykelsverige.

Alternativet är ju om någon startar en samma lika fast inofficiell cup på zwift ?...

julgus sa:
Och här sket det sig:
"Zwift kommer dela in deltagarna i SWE Cup e-cycling i fyra olika klasser. Klassificeringen bygger på deltagarens FTP (Functional Threshold Power) alltså hur många watt som cyklisten kan trycka per kilo kroppsvikt.
Watt/kg fastställs genom ett FTP-test som deltagarna själv måste göra innan man registrerar sig. Zwift har rätt att plocka bort deltagare som angett fel FTP."

Men det där gäller typ alla race i Zwift. Kör du i en klass och ligger för högt i effekt för länge så blir du diskad.

julgus sa:
Och här sket det sig:

Du behöver veta vad du har för FTP alt. hur många w/kg du kan hålla under ett race t ex.
Anmäler du dig till C-klass t ex som har nivån 2.5 - 3.2 w/kg och du levererat 3.3 w/kg på det racet, så kommer du bli diskad ur gruppen helt.
Men vet du med dig att du kan hålla dig inom den nivån, så är du safe.

Tycker det är otroligt kul att SCF tar steget in i e-racing och Sverige hamnar på kartan som en bland de få länder i världen som faktiskt annamar detta.

Bra, då kan man inte fuska längre i Zwift alltså.

JockeS sa:
julgus sa:
Och här sket det sig:

Du behöver veta vad du har för FTP alt. hur många w/kg du kan hålla under ett race t ex.
Anmäler du dig till C-klass t ex som har nivån 2.5 - 3.2 w/kg och du levererat 3.3 w/kg på det racet, så kommer du bli diskad ur gruppen helt.
Men vet du med dig att du kan hålla dig inom den nivån, så är du safe.

Tycker det är otroligt kul att SCF tar steget in i e-racing och Sverige hamnar på kartan som en bland de få länder i världen som faktiskt annamar detta.

Det är väl så att har man lite för bra siffror så hamnar man under utredning och får visa upp resultat från riktig cykling t ex.
Öijer bloggade om det om jag minns rätt.

Är det någon som har en uppfattning om hur lång sträckan är som man kör och om det finns någon lägre åldersgräns?

Kolla på zwiftpower.com, där finns alla rejs. Allt från korta, platta till långa och backiga. Svenska Zwift-gruppen har rejs som kallas SZR, sök efter dom.

Med tanke på att det är SCF så kan det nog bli sedvanliga åldersklasser för veteraner plus elit och ungdomsklasser. I Zwift kan man registrera 14 som yngsta ålder.

Jävlar vad neggo folk är över nåt som är både kul och gratis. Hur man över huvud taget kan vända det här till något negativt är bara knäppt.

De enda invändningarna jag har är att jag har semester och är bortrest när första deltävlingen går, och att de lagt dem tidsmässigt mitt i min barnnattning. Får bli förhandling hemma på det.

Adhocalias sa:
Jävlar vad neggo folk är över nåt som är både kul och gratis. Hur man över huvud taget kan vända det här till något negativt är bara knäppt..

Vi är ju på Happyride där allt är så happy så det är ju inte alls konstigt. Kolla i valfri tråd..

Överväger att köra. Blir isf första Zwift-racet på nästan två år, tror knappast att upplevelsen kommer bli annorlunda än sist :)

emilh sa:
Överväger att köra. Blir isf första Zwift-racet på nästan två år, tror knappast att upplevelsen kommer bli annorlunda än sist :)

Mycket riktigt. Lika vidrigt som sist.
3668FCF3-01C1-4DAD-842E-0684A3EA9383.png

Tappade förstaklungan i första backen och det var det.
Preliminärt en strålande 34:e plats i B för slitet. #visadinawatt

Senast ändrad:
Ser ju riktigt skittrevligt ut det där Emilh.
Nästa gång blir det nog a-klassen för din del dock.
Säkert ännu mysigare.
Rock on... =)

Var nog också 2 år sen jag körde race sist. Hade riktig ångest inför sista stigningarna. Blev 61a i B klassen enligt zwiftpower. 310w i snitt.

Bilagor

• Screenshot_20200109-210130.jpg
    Screenshot_20200109-210130.jpg
    130.7 KB · Besök: 273
Tufft för en som inte lärt dig draftingens konst, eller förstår när det är lutning.

Intressant anekdot: Garmin ville sänka min FTP med 7W. Zwift ville höja den med 10W... Jag inbillar mig att zwift gärna bjuder på glädjesiffror.

Stenhårt i början och slutet. Jag är nöjd. Kom väl ganska långt bak i kategori A.

Tillbaka
Topp