Schwalbe evo tube

Slugger

Medlem
Schwalbe evo tube
Hallå, någon som testat? väger bara 76g 29" Tänkte ha de på tävling nästa säsong, tänker att det kan vara bra komplement till slanglöst. Typ långlopp å pumpa lite hårdare för att undvika snäjkbajt.

De är dyra, sedan undrar jag om de går att laga med vanliga lappar?

Bilagor

• f_c9b6fa6024.jpeg
    f_c9b6fa6024.jpeg
    74.6 KB · Besök: 39
Schwalbe evo tube
schwalbe skriver själva att man kan laga dem med deras egna självhäftande lappar. Det går säkert bra med andra typer också men de är noga med att påpeka att man inte får rugga slangen.

Schwalbe evo tube
sivan skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns de att köpa en då?

är nog så att de blir tillgängliga efter nyår, tror de kommer ligga på runt 150kr, kommer nog testa när de finns att köpa.

Schwalbe evo tube
juliregn sa:
Hallå, någon som testat? väger bara 76g 29" Tänkte ha de på tävling nästa säsong, tänker att det kan vara bra komplement till slanglöst. Typ långlopp å pumpa lite hårdare för att undvika snäjkbajt.

De är dyra, sedan undrar jag om de går att laga med vanliga lappar?

Vill du ha sämre grepp när du kör tävling? Eller ska du bara ha den i sadelväskan som reservslang?

Schwalbe evo tube
Jimel sa:
Skulle beställa nya däck så fick bli ett par slangar också, riktigt liten förpackning så passar bra som extra slang.

Vill gärna höra hur slangarna funkar å hur dom var att montera! Tänker lite på Eclipse när jag ser dom! Lyckades inte ens montera dom slangarna...drog av ventilen från slangen vid pumpning det kändes som dom slangarna var mkt oelastiska/plastiga! Hoppas dom här är bättre!

Schwalbe evo tube
Jo dom är monterade, känns lite mer premium än en gummislang och såklart väldigt lätta, har inte kunnat provcykla ännu tyvärr.

Schwalbe evo tube
Jag köpte 2st på internet-bikes.com för en vecka sedan... 27% rea 23euro/st... Köpet fungerade bra och slangarna fungerar bra, än så länge...

Schwalbe evo tube
Går det att laga de där slangarna? Det står att de är gjorda av termoplast, så det låter svårlagat. Är det säkrare mot punka än vanliga slangar? Är den enda fördelen vikten, och känslan kanske?

Schwalbe evo tube
Oggler sa:
Går det att laga de där slangarna? Det står att de är gjorda av termoplast, så det låter svårlagat. Är det säkrare mot punka än vanliga slangar? Är den enda fördelen vikten, och känslan kanske?

Ja, det går att laga: https://www.bike-components.de/de/Schwalbe/Glueless-Patches-Flicken-Modell-2016-p48924/
Tror att enda fördelen är vikten (och att de tar mindre plats i ryggan/fickan/wherever). Känslan tror jag inte är bättre med dessa, då plasten är ganska oelastisk.

Schwalbe evo tube
https://www.schwalbe.com/en/newsreader/new-evo-tube-not-before-2017.html

"New EVO Tube not before 2017

Our new EVO tube is the first product to use the thermoplastic polymer, AEROTHAN. Together with BASF we have been able to significantly improve the material characteristics. These improvements will considerably increase the benefits already achieved – we don’t want to hold back this advantage from consumer.

However, this optimization requires significantly tighter tolerances in the production process, which has to be stabilized during series production. We believe that the corresponding parameters can be reached in short-term, nevertheless, a definitive timeframe for delivery is currently not possible. Therefore, the market launch cannot be reliably confirmed. So, after careful consideration of all the facts, we have decided to postpone the delivery for the optimized EVO Tube into next season. We took this decision with great difficulty, but hope this statement creates clarity for our business partners and the bike industry as a whole."

Schwalbe evo tube
BuTTuS sa:
https://www.schwalbe.com/en/newsreader/new-evo-tube-not-before-2017.html

"New EVO Tube not before 2017

Our new EVO tube is the first product to use the thermoplastic polymer, AEROTHAN. Together with BASF we have been able to significantly improve the material characteristics. These improvements will considerably increase the benefits already achieved – we don’t want to hold back this advantage from consumer.

However, this optimization requires significantly tighter tolerances in the production process, which has to be stabilized during series production. We believe that the corresponding parameters can be reached in short-term, nevertheless, a definitive timeframe for delivery is currently not possible. Therefore, the market launch cannot be reliably confirmed. So, after careful consideration of all the facts, we have decided to postpone the delivery for the optimized EVO Tube into next season. We took this decision with great difficulty, but hope this statement creates clarity for our business partners and the bike industry as a whole."
Så där borde Eclipse gjort för flera år sedan!

Schwalbe evo tube
Märkligt det där, eftersom EVO-slangarna uppenbarligen har serietillverkats, och jag har nog fasen inte läst om nån som haft några uppenbara problem med dem. Jag gissar att de fått problem med nån underleverantör eller liknande. Annars hade de ju bara kunnat fortsätta att sälja de nuvarande slangar och sen erbjuda en ännu bättre variant (oklart på vilket sätt det skulle vara) nästa år.

Schwalbe evo tube
Upplever inte heller några problem med mina Evo Tubes, men något som jag märkt är att vikten varierat en hel del (mina 26" har vägt allt ifrån 61 till 78 gram), vilket kanske är vad som anspelas på när de skriver "tighter tolerances".

Schwalbe evo tube
Mina har funkat klanderfritt och hade gärna köpt ett par till som extra nödfall.
En pyspunka har jag fått och det var ett gruskorn mellan däck och slang som åt sig igenom slangen till slut.
Då plasten är så tunn jämfört med gummislang så är den nog lite känslig på just sånt.

Schwalbe evo tube
Rose skickade inga slangar. Däremot var de vänliga att skicka de lagningslapp-kit som också låg i ordern.

Har försökt med tre 29"-paket från ebay nu. Återkommer.

Schwalbe evo tube
Altså mina evo-slangar kommer att vara värda så innihelvete med pengar snart :P
Det får nog bli min pensionsfond helt enkelt.

Schwalbe evo tube
Undrar om man vågar blåsa upp sina EVO-slangar till 2,6". Ska snart byta till bredare fälgar och däck, och orkar inte riktigt med slanglöst. Samtidigt vore det lite trist att behöva återgå till tungslangar.

Schwalbe evo tube
Makten sa:
Undrar om man vågar blåsa upp sina EVO-slangar till 2,6". Ska snart byta till bredare fälgar och däck, och orkar inte riktigt med slanglöst. Samtidigt vore det lite trist att behöva återgå till tungslangar.
Det tror jag! Har tunnat ut godset ordentligt på mina EVO-slangar på några ställen efter genomslag, men de läcker ändå inte.

Schwalbe evo tube
Crossmax sa:
Det tror jag! Har tunnat ut godset ordentligt på mina EVO-slangar på några ställen efter genomslag, men de läcker ändå inte.

Ja, det är väl så att de är betydligt mindre än däcken från början och sen töjs till den storlek man pumpar till, utan att sen gå tillbaka till ursprungsstorleken om man släpper ut luften. Frågan är hur mycket man vågar töja dem:-P Eller om de ens töjs jämnt om de blir mycket större än tänkt.

Edit: 54-62 mm står det som rekommenderad däckstorlek, och det är ju upp till 2,44 tum. Borde funka.

Senast ändrad:
Schwalbe evo tube
Oskar sa:
Ni som provat EVO-slangar, finns det några fördelar jfrt m latexslangar?

Jag inte provat latexslangar, men är inte de sjukt tunna och ömtåliga jämfört med butyl? EVO-slangarna verkar hållbarare vid genomslag än butyl i alla fall, och så väger de ju sjukt mycket mindre.

Schwalbe evo tube
Mina slangar har hållit ihop riktigt bra iaf. Den enda fadäsen är en pyspunka av ett gruskorn som sakta åt sig in i slangen mellan fälg och slang. Lagade och så var det klart.

Schwalbe evo tube
Makten sa:
Oskar sa:
Ni som provat EVO-slangar, finns det några fördelar jfrt m latexslangar?

Jag inte provat latexslangar, men är inte de sjukt tunna och ömtåliga jämfört med butyl? EVO-slangarna verkar hållbarare vid genomslag än butyl i alla fall, och så väger de ju sjukt mycket mindre.

Det beror ju på vilken butylslang man jämför med. Men en latexslang är mer följsam och mindre ömtålig än en butylslang av samma vikt.

Tillbaka
Topp