Schwalbe Marathon Winter slanglöst?

dogday

Aktiv medlem
Det här känns aningen konstigt att säga, men jag ser faktiskt fram emot vinterpendlandet. Möjligen är det för att det min hjärna omtänksamt valt att spara är minnen av gnistrande nysnö i mars, och inte knöggelis i december. Att mina SMW är trista har jag dock inte lyckats förtränga. Funderar därför på om det skulle hjälpa om jag körde dem slanglöst. Och huruvida det är möjligt. Och att rekommendera.

Någon som har testat, eller har goda idéer?

Great minds think lika. Satt och tänkte på exakt samma sak igår. Googlade lite för att se om någon testat och hittade en tråd i ett annat forum där någon mailat Schwalbe och frågat och fått jättenej. Men det var ungefär det jag hittade. Ska tilläggas att inlägget var från 2013. Lite nyfiken på varför det inte skulle gå. Med tanke på hur Marathon Winter dubbarna brukar äta sig in i slangen så känns tubeless ännu mer lockande. Jag har stått och bytt slang i minusgrader och snö på natten på grund av det och de där däcken kräver många svordomar för att få av och på mina fälgar.

https://techcyclist.com/stans-notubes/can-i-install-schwalbe-marathon-studded-tires-as-tubeless/

Finns ju INGET annat däck som sitter fast jävligare på fälgen i alla fall, möjligen med undantag för Contis trainerdäck, så jag ser inte varför det inte skulle funka.

Man behöver nog ordentligt luftflöde för att få upp de på fälgkanten, men sen borde de sitta där.
Är det fina snödagar men är ute efter, så är dubbfria vinterdäck mycket trevligare än de hårda och tunga SMW.

Cosmos: Fint att höra att det funkar!

Mathias: Kul! Har faktiskt tidigare i somras (jag rustade upp vinterpendlaren en del under semestern och har därför närt vinterpendlarpepp sjukligt länge) läst ett inlägg där nån testat SMW slanglöst; dock gammalt inlägg och inte så matigt så därför ville jag fråga ett samtida Happy. Med Cosmos ovan är det alltså två som lyckats. Det verkade som att en Leo, i kommentarerna till sidan du länkade, testat med "tire blew off the rim" som resultat. Dock som sagt 2013 så däckkonstruktionen kan ha ändrats sen dess. Vet inte vad han körde för tryck, men jag har inte för avsikt att köra över 3-4 bar. Iofs på icke-TL-fälgar (Shimano WH-500), men de vet jag sedan tidigare Happymessande ska funka TL. Ändå: fälgarna tillför ännu en variabel för fel, så jag kanske ska fundera lite till ...

NickPick: Latex skrämmer mig en aning, möjligen pga dåligt påläst. Tänker att tubolito eller annan UL-slang skulle kunna vara ett alternativ. Men nja, egentligen är det ju en mer emotionell än rationell längtan efter ett totalt slanglöst liv som driver...

Senast ändrad:
vilken självklar ide.

problemet med (trippelusch) dubbpunka närmast avhåller mig från att använda mina marathon winter. tar bara fram cykeln med dessa däck monterade i samband med vädertypen återfruset spårslask.

men nu kan det bli ändring på det. kul!

Är montera vanliga Winther på min Brompton är det värsta jag vet när det kommer till cykelmek. Punkabenägna som få också.

Tyvärr lär väl de fälgarna inte vara perfekta för TL..

jomper, det var till brommien jag tänkte att ts förslag skulle sitta perfekt:)

om det blir aktuellt kommer jag göra i ordning ett extra hjulpar, har redan ett extra framhjul där dubbdäcket alltid är monterat. gör det lätt att byta fram och tillbaka i mellansäsong. ursäkt att köpa ett brommieklart sturmey archer 5vxl nav från taiwan:)

dubbpunkarisken minskar om man tar en diamantslip och kortar ned dubben.

wukkaN sa:
Kanske en idiotisk fråga men: Fryser inte vätskan?

Länken från Mathias säger att Stans tubeless-vätska klarar -29 vilket åtminstone räcker i sthlm..

Störande dock att det ska vara sådana problem med det här däcket, hade aldrig detta problem med Nokian-däcken jag körde några år.

ja, olika liners finns ju alltså.

vill man på annat sätt rulla trögt finns ju också biltemas slangar med inbyggd gucka. av oklar anledning håller den sig under många år.

wukkaN sa:
Kanske en idiotisk fråga men: Fryser inte vätskan?

Salabaladala sa:
Dom brukar vara rateade till minus 20 eller så. Inte säker på kemin men dom brukar lukta starkt ammoniak, så antar att dom är på ammoniakbas.

Stumpy sa:
Tror många MTB-cyklister hade blivit ledsna om säsongen varit slut när tempen kröp under nollan.

DanielS sa:
Länken från Mathias säger att Stans tubeless-vätska klarar -29 vilket åtminstone räcker i sthlm..

Tackar för svar! Det kanske vore något att testa, lär väl pigga upp tråka vinterhjul något iaf..

larsaw sa:
Nu kanske jag dumförklarar mig själv, men för en som aldrig kört SMW (dvs aktivt undvikit däcket pga alla rapporter om punka-problem), varför vill man köra det slanglöst?

För att just undvika punkaproblemen, arbetar dubben sig inåt så finns det ingen slang att punktera och vätskan tätar de små hålen vid dubben.

izar sa:
larsaw sa:
Nu kanske jag dumförklarar mig själv, men för en som aldrig kört SMW (dvs aktivt undvikit däcket pga alla rapporter om punka-problem), varför vill man köra det slanglöst?

För att just undvika punkaproblemen, arbetar dubben sig inåt så finns det ingen slang att punktera och vätskan tätar de små hålen vid dubben.
Mtp däckens dåliga egenskaper i övrigt tycker jag i så fall att det verkar enklare att bara dra i gucka i slangen (alt köra med tex Biltemas guckafyllda slang). Då slipper man kladdandet och tejpandet åtminstone och kanske får en något minskad punkarisk trots allt.

izar sa:
larsaw sa:

För allmän kännedom tänkte jag bara nämna att nya SMW Plus kommer med schwalbes smartguard som är samma som dom har på vanliga marathon plus. Det är det där 5mm tjocka lagret som dom kör på häftstift och glas och sånt i reklamvideon. Har inte testat mina än men har svårt att tänka mig att problemet med dubbar som nöter sig inåt skulle finnas kvar.

Senast ändrad:
Salabaladala sa:
izar sa:
larsaw sa:

För allmän kännedom tänkte jag bara nämna att nya SMW Plus kommer med schwalbes smartguard som är samma som dom har på vanliga marathon plus. Det är det där 5mm tjocka lagret som dom kör på häftstift och glas och sånt i reklamvideon. Har inte testat mina än men har svårt att tänka mig att problemet med dubbar som nöter sig inåt skulle finnas kvar.
Jag satte på Marathon plus på fruns vardagscykel en gång, men monterade av dem igen pga att hela cykeln förvandlades till en tung, själlös zombie-cykel.
Jag tror faktiskt jag hellre skulle köra på såna där helt solida däck istället - jag gissar att känsla och rull är lika bedrövligt men då är det garanterat punkafritt i alla fall.

Lejon sa:
Salabaladala sa:
izar sa:
larsaw sa:

Jag satte på Marathon plus på fruns vardagscykel en gång, men monterade av dem igen pga att hela cykeln förvandlades till en tung, själlös zombie-cykel.
Jag tror faktiskt jag hellre skulle köra på såna där helt solida däck istället - jag gissar att känsla och rull är lika bedrövligt men då är det garanterat punkafritt i alla fall.

Då vet jag vad jag har att se fram emot i vinter då :)

Salabaladala sa:
Lejon sa:
Salabaladala sa:
izar sa:
larsaw sa:

Då vet jag vad jag har att se fram emot i vinter då :)
Kört ett par hundra mil med mina redan och visst saknas det själv, men de flesta cyklar ju på själlösa cyklar nästan året runt ändå....
Jag ska prova slanglöst på mina. Ska bara hitta på ventiler...

En ytterligare anledning att köra tubeless på vinterhjulen är att fälgarna redan är tejpade för tubeless och jag ger mig sjutton på att om jag tar ut ventilen så kommer jag få tejpa om hela rasket.

Kör marathon winter på vintercykeln. Vinterpendling ska vara själlös och tung så jag har stoppat i punkteringssäkra slangar från chlas Olson. Nu har jag inte haft en punktering på 5 år med marathon winter.

Fjärdebrunn sa:
Hur klarar TL av att ta sig an när dubbarna på löspumpade däck käkar sig igenom korden på nolltid?

Gör dom fortfarande det? Jag trodde detta gällde dom gamla däcken.
Men slanglöst tätar ju punkteringar så förmodligen bättre än slang.

NickPick sa:
Fjärdebrunn sa:
Hur klarar TL av att ta sig an när dubbarna på löspumpade däck käkar sig igenom korden på nolltid?

Gör dom fortfarande det? Jag trodde detta gällde dom gamla däcken.
Men slanglöst tätar ju punkteringar så förmodligen bättre än slang.

Mina "Marathon Winter" inköpta förra hösten gjorde detta. Finns en Plus-variant också vilken folk verkar ha mindre problem med. Köpt ett par av dessa inför den här vintern men gick upp ett steg i bredd så är inte helt säker på att de kommer att få plats.. Vid inspektion av plus-däcken så tycker jag inte att de verkar ha speciellt mycket tjockare kord än de gamla...

Att Schwalbe inte kan gå tillbaka till det gamla "receptet" de hade för 5-6 år sedan. Mina rullar år efter år, utan att dubben äter sig in.

Stumpy sa:
Att Schwalbe inte kan gå tillbaka till det gamla "receptet" de hade för 5-6 år sedan. Mina rullar år efter år, utan att dubben äter sig in.

De kanske gjort gummit mjukare också och därav "problemet"? Jag tycker mina slitits rätt mycket på bara en säsong med 20km/dag, 3 månaders användning. Mönstret på dessa skulle nog bara hålla max en säsong till.

Tveksamt hur bra de här kommer att täta. Man ser stålvajern genom gummit och den har rostat. Har skickat en reklamationsförfrågan. Däcken har bara snurrat november-februari och var nya innan. Det är synd att de är så lättrullade och har så bra fäste på snö och is, för kvalitetsmässigt är de de sämsta däck jag har ägt.

Bilagor

• A7F2D778-FAE3-4616-98BD-A185C4253C84.jpeg
    A7F2D778-FAE3-4616-98BD-A185C4253C84.jpeg
    235.3 KB · Besök: 292
  • 6E16DA18-44FD-458F-9EF5-3951ABD006C3.jpeg
    6E16DA18-44FD-458F-9EF5-3951ABD006C3.jpeg
    238 KB · Besök: 254
Mathias sa:
Tveksamt hur bra de här kommer att täta. Man ser stålvajern genom gummit och den har rostat. Har skickat en reklamationsförfrågan. Däcken har bara snurrat november-februari och var nya innan. Det är synd att de är så lättrullade och har så bra fäste på snö och is, för kvalitetsmässigt är de de sämsta däck jag har ägt.
Vad jämför du med då? Jag tycker de varken är lättrullade eller har bra fäste på snö (men skapligt på is). Dessutom dålig kvalitet som sagt (även om mina varit acceptabla).

Jämfört med Conti 5000. Jag snittar över 30 med SMW på min pendlingssträcka på 26km en bra dag. Mina Contisar kan jag pressa upp i 33-34km/h ungefär.

Edit: Skriver förvirrat.

Senast ändrad:
Det verkade lovande. Provade att köra framhjulet slanglöst igår. Bytte däck i söndags och däcket höll hyfsat tätt första dygnet. Tills jag cyklade på det. När jag skulle hem från jobbet så var däcket luftlöst. Pumpade det på kvällen och i morse var det utan luft igen. Fälgen (Hunt 4-Season) jag kör på har haft mina slicks på innan och varit täta med dem så det är inte fel på tejp eller ventil. Riktigt så här dåligt resultat har jag inte haft med andra däck så jag tror jag ger upp experimentet.

Mathias sa:
Det verkade lovande. Provade att köra framhjulet slanglöst igår. Bytte däck i söndags och däcket höll hyfsat tätt första dygnet. Tills jag cyklade på det. När jag skulle hem från jobbet så var däcket luftlöst. Pumpade det på kvällen och i morse var det utan luft igen. Fälgen (Hunt 4-Season) jag kör på har haft mina slicks på innan och varit täta med dem så det är inte fel på tejp eller ventil. Riktigt så här dåligt resultat har jag inte haft med andra däck så jag tror jag ger upp experimentet.

Trist! Men är detta med de rostiga däcken (udda ordföljd) du la upp foton på en bit upp, eller har du testat på nya däck? Skulle ju kunna hoppas att just rost-exemplaren har fabrikationsfel och därmed är unika i sin uselhet.

Jag tycker maraton winter utan slang är roliga! Jag gillar precis som du att pendla på vintern. Har kört dem i flera år. Rätt följsamma på skrovelis och dylikt.

I år sitter dock ett par dubbfri Conti top contact slanglöst på. Verkar riktigt lovande!!!

Hej tråden!

Tänkte att jag skulle rapportera mina resultat...

Då mina hjul inte är tubeless ready, då SMW inte heller är det och då tråden rapporterat rätt varierande resultat så tog jag det säkra före det osäkra och beställde Skinny strippers. Dock fick jag Fatty strippers, men det var faktiskt rätt bra då det visade sig att en fatty går att klippa isär för att göra samma jobb som två skinnys, vilket innebär att jag kan använda den överblivna strippan till sommardäcken.

(Här finns flertalet skämt att göra, exempelvis kring produktnamn i kombination med ekonomi; låt oss avstå.)

Med ACO Caring Glide, särskilt framtaget för vinterdäckens njutning, var det oproblematiskt att få däcken att poppa på plats. Jag missade att skaka runt såsen ordentligt och hade därför lite läckage i början, men efter att jag låtit däcken ligga nån dag per sida har de hållit tätt. Då det var ett år sen jag körde SMW med slang är det en jämförelse med långt avstånd och mycket låg tillförlitlighet, men det känns som att det är EXAKT 15 % mindre segt.

Fortfarande inte kul att cykla dubbat, men så har det inte blivit mycket mer än fem dagars dubbpendlande (möjligen inte en enda av dem där jag faktiskt haft nytta av dubbdäcken) i år.

Tillbaka
Topp