Schwalbe Racing Ralph eller Continental Grand Prix?

Gurraburr

Ny medlem
Tjenare!
Första inlägget här.
Jag är i farten med att skaffa mig en cyclocross och har fastnat för en ROSE PRO DX CROSS-2000.
Jag blir dock inte klok på vilka däck jag ska beställa med. Valen som finns när man beställer är Continental Grand Prix, Schwalbe Racing Ralph och Schwalbe Marathon Supreme.
Jag har även funderingar på att strunta i de val som finns och beställa med ett par Continental Grand Prix 4000 S II istället då många pratar bra om dessa.

Här är länkar till däcken

Continental Grand Prix
http://www.rosebikes.se/artikel/continental-grand-prix-road-bike-tyre/aid:314149

Schwalbe Racing Ralph
http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-racing-ralph-performance-tyre/aid:554172

Schwalbe Marathon Supreme
http://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-marathon-supreme-tyre/aid:345237

Continental Grand Prix 4000 S II
http://www.rosebikes.se/artikel/continental-grand-prix-4000-s-ii-tyre/aid:778644

Jag är väldigt grön på detta och känner att jag inte har kunskap nog om vilka som passar mig bäst så jag tänkte fråga om lite hjälp. Jag kommer använda cykeln till både pendling och träning. Förmodligen kommer jag cykla 70-80% landsväg men jag kommer även att vilja dra ut till t.ex. Delsjön här i Göteborg och cykla och där är det grus som gäller. Funkar släta däck överhuvudtaget på grus? Tar gärna emot tips på vilka däck ni tror skulle passa mig.

/Gurra

Köp med Racing Ralph, och köp till GP4000s II. Kräng på räser-Ralfarna när du ska ut på någon längre grusrunda.

Släta däck fungerar mycket bra på grus, så länge det är väl packat och inte ligger löst. Välj lite bredare däck bara. Antingen 28mm GP4ksII, eller ännu hellre Vittoria Voyager Hyper i 35-40mm.
När det ligger djupt, löst smågrus är Racing Ralph bättre.

Om du ska köra 70-80% landsväg så köp till GP4000s II. Det kommer gå fortare med slicks på asfalt och de är betydligt mycket bättre i kurvor och slits långsammare (om du inte får hål i sidoväggarna).
RR (eller någonting annat) blir ett bra komplement på stig och grusväg.

Köp släta däck (lite bredare). Risken att du skulle skada gummit med gruset är liten för normala vägdäck (som inte är skitmjuka). Funkar skitbra på vägarna och de större stigarna i delsjön.

Sen när det blir höst och kladdigare på gatorna och söligare på skogsvägarna (och kanske turerna går lite längre typ upp i skogarna mellan härryda och lerum eller nedanför mölnlycke) så kränger du på ett par mönstrade (där jag har bara gott att säga om Bontrager CX3 - även om de som alla "nabbade" slits hårt på bar asfalt).

[Fasen vet om det inte är fyndläge på att uppgradera till DT-Swiss R23DB för femtonhundra pix :-) om det nu verkligen stämmer...]

Senast ändrad:
Tack emmer, låter ju bra.

Förresten dom där DT-Swiss R23DB, märker jag stor skillnad på om jag skulle välja dem istället för Mavic Crossone? Väger lite mindre ser jag men märker jag skillnad på något annat sätt?

/Gurra

Gurraburr skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten dom där DT-Swiss R23DB, märker jag
> stor skillnad på om jag skulle välja dem
> istället för Mavic Crossone? Väger lite mindre
> ser jag men märker jag skillnad på något annat
> sätt?
>
> /Gurra

Tänkte mer på att prisskillnaden normal är dryga två tusen när man köper lösa, och ett halvkilo på hjulen märker man av. Sen är det ju aerodynamiska ekrar på DT Swiss :-)
Men inget fel på CrossOne inte.

Har kört på maraton plus - som dom hette - på en cx under en höst (det var så länge jag stod ut med den cykelformen) och jag tyckte dom var bra. Funkade i grus, i xc skog och på asfalt.

StoraBerg skrev:
> Har kört på maraton plus - som dom hette - på
> en cx under en höst (det var så länge jag stod
> ut med den cykelformen) och jag tyckte dom var
> bra. Funkade i grus, i xc skog och på asfalt.

Inte undra på att du tröttnade. Det är ju punkteringsidiotsäkra hjul för tanter på elcykel :-)

Mina 2 favorit däck för cross är Schwalbe Rocket Ron 33-622 (lätta fina bra rull å grepp) och Vittoria Voyager Hyper Reflex 37-622 för pendling (bekväma bra rull + punkteringssäkra)

Bilagor

• IMGP6985.JPG
    IMGP6985.JPG
    124.7 KB · Besök: 31
  • IMGP6820.JPG
    IMGP6820.JPG
    173.4 KB · Besök: 36
StoraBerg skrev:
> Har du kört länge på dom?
Nix men på vanliga Marathon som Schwalbe själva säger rullar lättare och som väger ett gäng hekto mindre - och inte ens dom var bra på något mer än tugga mil utan punkor (och de gick nog aldrig så många mil som det kändes som).
Jämfört med de andra i TS första inlägg så skiljer det ju nästan ett kilo setet.

Stuvarn skrev:
> Mina 2 favorit däck för cross är Schwalbe
> Rocket Ron 33-622 (lätta fina bra rull å grepp)
> och Vittoria Voyager Hyper Reflex 37-622 för
> pendling (bekväma bra rull + punkteringssäkra)

Du borde även kunna tycka till om dina R23DB kan man tycka :-)

emmer skrev:

> Du borde även kunna tycka till om dina R23DB kan
> man tycka :-)

Menar du mina hjul/fälgar så är jag helnöjd även där! Tycker dom är lätta å styva! Har cyklat ca 100mil på dom å även utsatt dom för några rejäla smällar...men dom är fortfarande helt perfekt centrerade...kastar inte ens en 1/10-dels mm!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp