schweiz....

otto_g

Medlem
schweiz....
har en polare som har bjudit in mig te Saas-Fee i schweiz för
lite hojjning å sånt där... nån som kanske e sugen på att haka
på..? tänkte helst att man ska bila ner, resa me flyg eller tåg
me hojjen e la inte helt kul eller enkelt. eller finns d nån som
har erfarenhet av detta så e jag tacksam för tips eller liknande.

schweiz....
Det är jättelätt att flyga med cykel, packa ned den i en pappkartong från din lokala cykelhandlare och checka in dem som specialbagage. Kostar kanske 2-300,- extra per resa beroende på flygbolag.

Bilar man ned går det åt en massa onödig tid och det blir inte billigare, speciellt inte om du inte behöver en bil på plats. Och hur djävla kul är det att sitta inträngd i en bil i 24h?

Däremot belastar en bil med fyra personer + packning miljön mindre än fyra flygstolar...

Tåg är ett rätt trevligt alternativ (speciellt ur miljösynpunkt) men det har jag ingen praktiskt erfarenhet av.

schweiz....
Som TnT skriver, det är relativt enkelt att flyga ner. De flesta flygbolag vill att du säger till redan när du bokar biljetten att du kommer att ta med en cykel. Tänk även på att flygbolagen numera infört en max-vikt per kolli på 30 kg (tror jag det var?) så din cykelkartong får alltså inte väga mer än det...

Edit: Jag bor i Genève och har ungefär 3 timmar med bil till Saas Fee. Beroende på när du tänkt åka dit och hur mitt liv ser ut i sommar är jag eventuellt sugen på att hänga med.

Senast redigerad av en moderator:
schweiz....
fan va najs... låter ju inte helt krångligt då...

som sagt så bor kompisen där så d e ju han jag ska hälsa
på men d e klart att d hade vart najs å va ett gäng så... =)

schweiz....
Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> De flesta flygbolag vill att du säger till
> redan när du bokar biljetten att du kommer att ta med en cykel.

Jag fick följande mail idag:
Good morning,

Your request has been inserted in your booking reference, it's confirmed now.

Price: 30€/one way

Brgrds

José D. Ortiz
Spanair Special Requests Coordinator
:D

Bokade via Mr Jet och sa till om cykel direkt till Spanair.

schweiz....
Besök http://www.spanair.se/ och klicka sedan på "Hjälp" längst till höger högst upp, sen klickar du på "Kontakta oss via e-mail". Jag skrev med datum, tid och flightnummer för alla flighter i formuläret och sa att jag ville ha med en cykel emballerad i en wellpappkartong. Fast på engelska (fick svar från Spanien, på engelska).

Edit: Product/Service request och sen luggage i formuläret...

Senast redigerad av en moderator:
schweiz....
the_TnT skrev:
> Besök http://www.spanair.se/ och klicka sedan på
> "Hjälp" längst till höger högst upp, sen
> klickar du på "Kontakta oss via e-mail". Jag
> skrev med datum, tid och flightnummer för alla
> flighter i formuläret och sa att jag ville ha med
> en cykel emballerad i en wellpappkartong. Fast på
> engelska (fick svar från Spanien, på engelska).
>
> Edit: Product/Service request och sen luggage i
> formuläret...

Tack! Nu skall jag boka!!!

Stalle

schweiz....
Per skrev:
> Tåg är svindyrt i Schweiz. Det billigaste alternativet,
> om du åker tur och retur, är att köpa ett s k "Swiss card".
> Det kostar ca 150 CF och låter en åka två dagar
> tåg. En dag till ens destination (var som helst i
> Schweiz), och en dag tillbaka.

En snabb kik på http://www.sbb.ch/en/index.htm gav att det kostar 130 CHF för en t.o.r. Genève - Saas Fee. Kolla där först om du tänkt åka tåg...

schweiz....
otto_g skrev:
> ja d e ju änna nåt speciellt me att ha en
> roadtrip... =)

Jo, om man har gott om tid är det härligt att resa med bil. Men om man ska till ett visst ställe och vara just där är det tveksamt, särskilt om man bara har någon vecka.

Peter K, ja du har rätt 134 chf från Geneve, buss fr Visp (svårt att få ombord cykelkartong på bussen?), däremot till Zermatt lönar det sig med Swiss Card, det går på 174 franc, fick jag fram.

schweiz....
Klart man ska bila!
Bila is the new black! =))
Det blir betydligt billigare, i alla fall om man ska betala tyskflygskatt på 1000kr utöver resan.
Dessutom kan man stanna och bunkra mat och öl på billiga lågprisaffärer på vägen.
Dyrt i alporterna.

Vad är det där för place Saas-Fee då?
Downhill, freeride/bikepark, singletracks?

schweiz....
Eric W skrev:
> Vad är det där för place Saas-Fee då?

http://www.saas-fee.ch/en/navpage.cfm?category=MtTransportSF&subcat=ExperienceSSF&id=23641

Några officiella leder som synes, finns en hel del vandringsleder i övrigt där. Har bara besökt det på vintern, klart mysigt ställe.

Tysk flygskatt förresten? Numera måste flygbolagen (äntligen) skriva sina priser inkl. alla skatter och avgifter och annat trams. Vad som blir billigast varierar ändå såklart...

schweiz....
Ser ju trevligt ut, men kanske lite enformit med bara med så få leder.
7.8km downhillbana låter iofs rätt smaskigt.

Tyskflygskatt åkte vi på i somras när vi mellanlandade i tyskland på väg till genevé.
jobbigt!

schweiz....
Eric W skrev:
> Klart man ska bila!

Det beror på, skulle jag vilja säga, hur mycket tid man har och vad man ska göra. Att åka till Wallis från Sverige tar minst två dagar, ibland mer, det beror på Autobahn. Det kan vara fri fart i Tyskland men i veckorna går det allt annat än fort. Har man mindre än två veckor försvinner för mycket cykeltid.

Ytterligare en faktor är vad man ska göra. Ska man vara på samma ställe är flyget mer intressant. Å andra sidan vill man kunna flytta sig till andra ställen och inte vill hoja är det härligt att ha bil. Är vädret jobbigt i Saas, det kan vara det i högalperna, tar man sig lätt till Lago di Garda eller Sospel på en dag.

Till bilens absoluta fördelar hör att man inte behöver tänka på vikten och kan ha med sig tält och kök.

> Dessutom kan man stanna och bunkra mat och öl på
> billiga lågprisaffärer på vägen.
> Dyrt i alporterna.

Min erfarenhet är att det är ofta dyrt att äta ute. Däremot är maten inte dyr på Migro eller Coop om man lagar själv. Det är ungefär samma priser som hemma. Bensinen är billig i Schweiz vilket är trevligt om man kör bil.

> Vad är det där för place Saas-Fee då?

Det är en gammal alp där man bytt från kossor, getter och får till turister som man mjölkar på pengar.

Tillbaka
Topp