Scott 2016 Genius 720 Plus eller annan FS hoj?

Mbyrod

Medlem
Cyklade en del mtb för 10 år sedan, då på en Radon hardtail. Bor i Göteborg och cyklade framförallt i delsjöområdet då, bor vid änggårdsbergen nu. Är inne på att skaffa hoj igen och isf en heldämpad, mest för att ha kul i skogen, men vill gärna kunna cykla lite vanliga grusstigar och skulle kunna få för mig att köra cykelvasan eller liknande så jag hade tänkt mig mer åt XC hållet. Har dock ingen koll alls på heldämpade cyklar, geometrier, plusdäck mm.

Såg i en annan tråd att Scott 2016 Genius 720 Plus reas på halva priset. Hittar inget listpris för Sverige, men det verkar ju vara ett riktigt bra pris? Borde betinga ett ok andrahandspris i Sverige om jag nu skulle vilja byta till något annat om ett tag?
https://www.startfitness.co.uk/scott-2016-genius-720-plus-full-suspension-mountain-bike-241344.html

Frågan är om den är overkill för mina behov och onödigt tung? Eller om det bara blir skoj eftersom jag ändå inte jagar några tider?

Är 180 cm lång, 67 kg, tänkte att M borde funka, någon som kan ramstorlekarna?

Finns ju andra som rear nu också, typ canyon
https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-6-0.html

Hade egentligen tänkt avvakta lite till med köp, men så börjar det ju klia i köpfingret när det är rea...

Senast ändrad:
Med tanke på att de tar 25000 för begagnade på blocket så lär det ju vara ett grymt pris. Om det nu finns någon kvar i verkligheten.

Jag är själv 180 och kör Scott Genius 720 plus i storlek Large. Vi är ju lite mittemellan M och L men mer åt L enligt Scott's simpla tabeller.
Jag sitter iaf väldigt bra på min L.

dani3l sa:
Jag är själv 180 och kör Scott Genius 720 plus i storlek Large. Vi är ju lite mittemellan M och L men mer åt L enligt Scott's simpla tabeller.
Jag sitter iaf väldigt bra på min L.

Är också inne på Genius 720 plus, är 182 och tror helt klart att L är rätt. Har en Scale idag i strlk L.
Hur använder du din Genius dani3l?
Jag kör mest singletrack men både platt och uppför/nedför. Vill ha en som är skön nerför men relativt snabb upp och när det är platt också.

Jag har en Genius L är 186 lång men med denna spec 2016 ?
Bildschirmfoto-2015-06-17-um-10.37.59.png

Oj jag missade att nämna att listpriset då va runt 41 jag gav 30 i år mycket pengar men jag är riktigt nöjd med den används som rehab och för att det är kul, bytte till 32 klinga och tjejsadel ;)
WP_20170812_14_48_49_Pro.jpg

ilvered sa:
Är också inne på Genius 720 plus, är 182 och tror helt klart att L är rätt. Har en Scale idag i strlk L.
Hur använder du din Genius dani3l?
Jag kör mest singletrack men både platt och uppför/nedför. Vill ha en som är skön nerför men relativt snabb upp och när det är platt också.
Ska kanske tillägga att jag i nuläget har sadelstolpen i botten, men skulle nog kunna ha den lite högre kanske.

Har bara haft cykeln i 3 veckor, men cyklar väl ungefär som dig. Mest singletrack, men har tänkt att den ska funka även för någon vända i Sälen mm.
Jag klättrar enkelt på partier där jag inte haft en chans tidigare, och rullet är klart över förväntan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp