Scott Addict R4 eller Scott CR1 PRO

Anti

Medlem
Hej.

Behöver bolla lite med expertisen. Nu verkar Scott ha gjort en billigare modell på Addict R4 med lite enklare komponeter och landar på samma pris som en CR1 pro.

Addict R4-09:
http://www.scottsports.se/gb_en/product/2424/11861/addict_r4

CR1 pro-09:
http://www.scottsports.se/gb_en/category/2423/cr1

Är det stor skillnad på ramarna, man får bättre hjul med CR1:an. Är det bättre att satsa på en addict och på sikt uppgradera hjulen eller? Vilket skulle vara bästa köp.

Bägge modellerna landar nu på 25.000kr

/Anders

Av dessa skulle jag välja Addict, fast nya rival vet jag inget om. Har själv en CR1 som jag är supernöjd med men har cyklat en del på addict och den känns snäppet rappare och styvare. Lättare att få till en racig sittställning på addict eftersom den är lite lägre i fronten. Både equipe och elite är bra träningshjul även om jag upplever elite något bättre. Tävlingshjul kan man komplettera med senare om man vill det.

Men som sagt letar man hittar man nog lägre priser.

/Jörgen

Jag hade också valt addict. Hjul kan du byta senare, om du måste. Och som Bugge säger så funkar båda som bra träningshjul/tävlingshjul.

Verkar vara en vanlig sadelstolpe på Addict R4 ser jag, en helt ny ram?
Har inte cyklat på varken CR1 eller Addict, så svårt att säga.

Om du ska ha cykeln till motion och träning så ska du CR1... geometri är anpassad för det. Geometrin på Addict är mer åt tävlings hållet... den blir då kvickare i alla lägen... kan dock uppfattas som nervös om man inte är van. Så är iaf iden från scott... cr1 är mer komfort och addict mer racing.

bugge skrev:
-------------------------------------------------------
> Av dessa skulle jag välja Addict, fast nya rival
> vet jag inget om. .......
>
> Men som sagt letar man hittar man nog lägre
> priser.
>
> /Jörgen

Nya rival, är väll som gamla rival, med skillnaden att handtagen nu är i kolfiber, ena reglaget har fått snabbare mekanism från RED, lite längre "bromshantag" och lite större "växelspak", precis som RED. test: http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2009/reviews/SRAM_rival09
med tanke på att Rival redan tidigare var typ 200 än ultegra, så lär de nya inte vara sämre.
lättare hjul på addicten o den kommer vara bra mycket närmare 7 kg för en mindre peng än va du kommer komma för samma peng på cr1:an.

jag hade nof tait addicten, lättare o framför allt billigare att skaffa ett par fina tävlingshjul senare, än en ny ram. addict ramarna brukar inte vara gratis :D

Är inte Addict R4 delvis en annan ram en R1/SL? Prismässigt ligger väll R4 närmare cr1 ramen, även som ren ram.
Så rimligtvis måste väll scotts mening vara att de ska ha olika geometri.

I R4 använder man en annan kolfiber än i resten av R-serien (något tyngre), men den är lättare än cr1:an så det stämmer nog som Graj säger

Är det någon som sitter inne på geometrin för 2009 års CR1?
Om det spelar någon roll är det för XS jag behöver uppgifter om.

R3 og R4 anvender HMF carbon hvor R1 og R2 bruger HMX om det er stivere og bedre skal være usagt men R1 og R2 rammerne er lettere end R3-R4

Cr1 er helt redesignet for år 2010 hvor Addict rammerne bare er i nye farver i forhold til 2008-2009.

Cr1 = komfort
Addict = race

Jag vet att CR1an är omgjord till 2010. Men jag funderar på att köpa en begagnad CR1. Och jag kan inte hitta 2009 års geometritabell på Scotts hemsida, eller någon annanstans. Därför jag behöver lite hjälp.

Skulle inte välja någon eftersom jag har ett personligt motstånd mot Scott... skidstavar är de bra på men...

Nåja, beroende på användningsområde och din egna ambition med cyklingen (motion vs race) är ju valet ditt... men jag skulle gå på Addicten.

Tillbaka
Topp