Scott contrail, scale eller radon jealos

Olle 36

Medlem
Hej.
Är ny på mountainbike och jagar efter en cykel som främst ska användas till pendling på grusväg/asfalt men även ska ses som ett första steg mot lite stigkörning. Dvs något man kan växa i.

Har tittat in scott contrail 10 samt scott scale 970. Men har även fått tipset att beställa från bikediscount och då den radon som jag länkar till. Vilken skulle ni välja utifrån min beskrivning ovan?

Ha det fint
Olle

Radon, bättre spec på allt och betydligt lättare.

Förutsatt såklart att den passar i storlek (köp inte för stor cykel).

Nobby Nic däck går att pendla på, det har jag gjort själv, speciellt om det är en del grusväg. Och är rimligt för stig också.

Stöldrisken är tyvärr ett stort problem. Förhoppningsvis har du möjlighet till låst utrymme och kan låsa fast den ordentligt.

Ps. Köp åtminstone gaffelpump och Squirt till kedjan samtidigt från Bike-Discount om du handlar därifrån.

Lycka till!

Samtidigt, en pendlingscykel kommer vara bättre på pendling så det är en kompromiss vad man vill åt. Jämför:

Jag pendlade i många år bara på mountainbike och tycker fortfarande det är roligt att ibland ta någon av mina mountainbikes för pendling. Man kan vara lite mer lekfull, de är bra på acceleration, kontroll, och snabba kurvtagningar, höga kanter, småtrappor, etc. Mindre bra i regn (svårt med lika heltäckande stänkskärmar, finns ofta inte fästpunkter på ram och gaffel, risk att bli rätt prickig…), mörker (laddningsbara lysen är en till sak att komma ihåg jämfört med navdynamo som alltid finns där), mer underhåll (framgaffel, dropper, slitage på bara de mindre dreven av kassetten om man pendlar, mer däckslitage), och sämre toppfart.

Samtidigt, en pendlingscykel kommer vara bättre på pendling så det är en kompromiss vad man vill åt. Jämför:

Jag pendlade i många år bara på mountainbike och tycker fortfarande det är roligt att ibland ta någon av mina mountainbikes för pendling. Man kan vara lite mer lekfull, de är bra på acceleration, kontroll, och snabba kurvtagningar, höga kanter, småtrappor, etc. Mindre bra i regn (svårt med lika heltäckande stänkskärmar, finns ofta inte fästpunkter på ram och gaffel, risk att bli rätt prickig…), mörker (laddningsbara lysen är en till sak att komma ihåg jämfört med navdynamo som alltid finns där), mer underhåll (framgaffel, dropper, slitage på bara de mindre dreven av kassetten om man pendlar, mer däckslitage), och sämre toppfart.
Tack för tipset. 🙂

Tillbaka
Topp