Scott elite racing eller Marin Nail trail?

• Trådstartare Trådstartare Adductor M
  • Start datum Start datum
A

Adductor M

Guest
Jag hade definitivt kört på Scotten, men det är du som ska ha cykeln och du som får bestämma..

Sjäv skulle jag valt marinen... Men marinen är nog lite mindre rejsig i geometrin, så är det det du vill ha så är kanske Scotten ett bättre val. Jag tror inte Scotten har en bättre ram än marinen. Nail trail har ju t ex hydroformade rör (ej runda rör).

EDIT: ett ord föll bort...

Senast redigerad av en moderator:
Om man kollar på gaffeln sett så skulle jag lätt valt marinen pga att alla andra jag har hört tycker mer om marinens gaffel än scotten.

Lycka till

Inte provat marinen, men har själv en scott elite racing sen förra årets rea (inte lika billigt som denna tyvärr). Valde den i jämförelse med främst kona som kändes som förvuxna bmx, håller med thompa att den känns rätt rejsig.

Är väldigt nöjd med cykeln i stort (och den är så snygg.. mm, blått..), men är faktiskt ute efter en ny gaffel i dagsläget. Min första riktiga mtb så har inte så mycket att jämföra med, men något nytt måste man ju unna sig en gång per år i alla fall :)

Hur långt behöver man sträcka sig för att få en märkbart bättre gaffel? Mina 67 pannor kräver inte särskilt mycket, cyklar främst skogsstigar, funderar på en manitou skareb eller rock shox duke eller något annat i den prisnivån.

Hej forumet förresten!

I garaget har jag en nåt år gammal Scott Comp Racing och en Marin Palisades Trail. Visserligen inte exakt de modellerna du tittar på men ramarna är i stort sett desamma inom märkena vad jag vet. Jag föredrar klart Marinen, men det är för att den inte är så rejsig. Men det är ju en personlig preferens, jag vill bara roligt i skogen och tävlar inte.
Och min upfattning är att man får schysstare grejer för samma pengar om man köper en Marin jämfört med en Scott.

Lånar tråden lite...

..är också på väg att köpa en cykel och har funderat en del på scott elite racing. Men hur menar ni när ni säger att den har en mer rejsig känsla? Även om marinen inte har en lika rejsig känsla så är det väl inget man bara lullar runt på!?

Köpte en Scott ER i januari i år för precis 8450 faktiskt. Jag är grymt nöjd med... det mesta. Gaffeln är ju justerbar från mjuk till låst, och den stegningen pajjade efter typ en månad. (Den går att köra mjuk eller låst, men mellanlägena är botra. Får detta fixat hos Cykloteket precis just nu, men det måste berott på produktionsfel eftersom det skedde så tidigt.) I övrigt tycker jag gaffeln funkar bra.
Jag har nu satt på riserstyre, och det har gjort mycket för känslan. Funkar bättre i skogen så.

Komponentmässigt är väl cyklarna på samma nivå - kanske lite bättre ram på Scotten och kanske lite bättre gaffel på Marinen... såvida du inte ska köra mycket väg med den, för då är det fan skönt med lockout.

Men om du har möjlighet gäller väl annars standardtipset: PROVCYKLA! :)

Steelisreal skrev:
-------------------------------------------------------
> Långt styrrör som ger en utsträckt racig
> körställning
>
>
> kolla vad jag tycker(obs...det är vad jag tycker)
>
>
> ha det
> Jan

;)
Precis. Men ja, allt beror ju på hur och var du vill köra hojen - och hur du gillar att sitta.

Jag kanske är lite partisk... SCOTT ! Bra ram, kvick geometri men inte så snabb i stöket. Vad gillar du ? Jag har samma ram men uppgraderat allt, utom ram då. Den är riktigt snabb på stigar och grusvägar.

//Skogling

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Scott är för bögar.
> /J
Jag har Scott och är hetero! Snabba och snygga cyklar, klart manliga, i klass med Ferrari och andra snabba tuffa maskiner!
Jag tycker att Giant (och Marin) är klart mycket fjolligare än Scott!

Marinen har ju bättre komponenter än Scotten så ur den aspekten är det inget snack. Ramarna kan jag inte uttala mig om, och det är det nog få som kan utan att såga sönder dem... Att man skulle välja den ena eller andra cykeln p.g.a. riserstyre eller inte känns ju... Jag vet inte, vad kan de där styrena kosta att byta? 200 SEK?

Den där Marinen ligger ju faktiskt så ruskigt bra till i pris att man inte ens behöver fundera på Tysklandimport. Köp den!

Jag kör med fjolårsmodellen av av nämnda Marinmodell. Har dock bara haft en Scott Yecora modell-00 som ligger i en lägre prisklass innan så min erfarenhet är ej så stor. Marinen känns stabilare (bättre kontroll) än gamla Yecoran som dock var racigare i sin attityd.

/Robert

Tillbaka
Topp