Scott Genius 50 2010 VS Scott Spark 35

Lythen

Ny medlem
Jag ska alltså köpa en ny mtb, men vet inte riktigt vad jag ska välja.
Jag har väl nästan helt bestämt mig för att det ska bli någon av ovanstående modeller, men har även kollat på Giant Trance och Anthem. Jag kör mest XC men tänkte det kunde vara kul att ha en mångsidig cykel ifall man skulle vilja åka till Åre/Gesunda. Nu har jag kört runt på en Kona blast i 6 år, ingen vidare kompetent cykel i skogen.

Någon som har erfarenhet av dessa cyklar?

Tack på förhand!

Båda är fina cyklar, men har lite olika inriktning. Spark är mer ren XC, medan Genius är ganska allround.
Om du tävlar XC eller långlopp, eller nästan bara kör grusväg och ganska otekniska stigar är nog Spark att föredra.
Gillar du stök och utförsbackar kommer du nog trivas bättre på Genius. Den fixar absolut långlopp och XC på motionsnivå också, men Spark är bättre där.

Ingen av dem funkar särskilt bra i Gesunda eller Åre, men Spark är förstås sämre där än Genius.
Du kan säkert köra de grävda banorna i en dag eller två, men i längden blir de lite trista och risken är rätt stor att du kör sönder något, särskilt på Spark. Det är bättre att hyra.

Scott Ransom eller Giant Reign/ Reign X skulle kunna vara alternativ. De funkar rätt bra några helger i Åre, och är tillräckligt lätta och lättrampade för att puttra runt på i skogen där hemma, men de är inga bra cyklar för XC eller långlopp, och ganska overkill på snälla stigar hemma.

+1
Jag har en spark som jag är nöjd med men jag kör mest vanliga stigar och xc!
Det gäller ju att fundera på vad för typ av stig man kör och lite hur man kör om man gillar att göra mindre drop,stå på i stenkistor mm då är ju genius/trance rätt cykel medans gillar man xc vanliga stigar med rötter,grus mm och kanske lite långlopp då är spark/anthem rätt cykel.

Tack för snabba svar!

Tillägg:
I huvudsak kommer det bli vanliga stigar/vandringsleder, funderar på att köra något lopp kanske. Jag är lite rädd att jag ska känna Genius:en för tung/slö som XC, men samtidigt så köper jag gärna en cykel som är kompetent på många områden.

Jag tänkte likadant som dig när jag köpte min förra cykel, då köpte jag modellen som var mer åt AM hållet. Hade jag stått inför samma situation idag så hade jag valt XC-varianten. Jag kör inte tillräckligt hårt när jag väl hamnar i AM-situationer för att nackdelar på xc-sidan skulle uppvägas. Kör man någorlunda lugnt med xc-hojen så kan man ju lätt köra AM med den också, samtdigt som den vardagliga körningen på grus och vandringleder blir så mycket roligare.

Tillbaka
Topp