SCOTT Hydro - problem

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
SCOTT Hydro - problem
Har länge varit lite sugen på att skaffa en vätskerygga till diverse olika aktiviteter. Såg en SCOTT Hydro Backpack på Länna Sport som det var extrapris på så jag köpte hem den.

Det första jag reagerade på var att det var mycket pilligare att drittla med påsen än att fylla en gammal hederlig vattenflaska, men det var ju väntat och det kan jag leva med. Andra problemet var att jag inte fattade riktigt hur man skulle leda fram slangen. Fanns inga alldeles uppbenbara sätt att dra fram den och inga instruktioner så jag försökte testa fram nåt som funkade. Provade en liten cykeltur för att få det bra när jag satt på cykeln.

Problemet är att jag inte kan få till dragningen av slangen på nåt helt smärtfritt sätt. Sitter en liten klämmoj framtill på ena axelremmen som man kan sätta fast slangen i och jag tänkte att man pillar fast slangen på nåt smart sätt så att munstycket sitter och dinglar precis framför munnen, men det verkar inte funka. Jag kan få munstycket i örat eller mot halsen men inte precis vid munnen... Ok, tänker jag... Ska det vara så här? I värsta fall får man väl ha munstycket i munnen hela tiden, men det verkar lite irriterande. Eller så drar man loss slangen från hollaren och stoppar i munnen när man vill dricka, men då är det ju inte lika "handsfree" som jag hade önskat.

Andra problemet är att munstycket läcker asmycket. Det är som en liten ventil före munstycket som man öppnar genom att dra lite i munstycket. När denna är öppen läcker det i själva ventilen samtidigt som man dricker. Detta medför dels att det rinner ut en massa vatten och dels att det sugs in en massa luft i slangen som gör att det är nästan omöjligt att få ut nåt mer vatten efter ett tag. Bara gurglar och har sig i slangen.

Riktigt så här illa ska det väl ändå inte vara? Borde jag kanske köpt en riktig Camelback istället? Nån som provat Scott-varianten? Om jag kan få det bekräftat att det inte är jag som är idiot utan att ryggan är kass tänker jag gå tillbaka och klaga.

SCOTT Hydro - problem
Dra slangen åt andra hållet, från bakom nacken och ner hängandes neråt på bröstet. Sen lyfter man upp den till munnen när man ska dricka, så kör jag och de flest andra med Camelbaks. Slangdragningen är väl inte permanent på den, det går väl att dra den som man vill?

/Leo

SCOTT Hydro - problem
Akta dig för Scott ryggsäckar, 2 stycken har gått sönder för mig, visserligen en enkel lagning som jag skulle kunnat laga själv men jag är ändå inte nöjd med min, får se om Sportson vill ge mig pengarna tillbaka denna gång.

/ Joel

SCOTT Hydro - problem
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Dra slangen åt andra hållet, från bakom nacken och
> ner hängandes neråt på bröstet. Sen lyfter man upp
> den till munnen när man ska dricka, så kör jag och
> de flest andra med Camelbaks. Slangdragningen är
> väl inte permanent på den, det går väl att dra den
> som man vill?

Nope, inte permanent så jag kan prova lite. Tack för tipset! Fast jag skulle förstås föredra om man kunde rigga slangen så den dinglar precis framför munnen hela tiden. Men det kanske är lite önsketänkande om man inte bygger nån lustig ställning. Borde ju gå att integrera munstycket i en fullfacehjälm iofs...

Ah ja... Jag blir nog en rutinerad camelbak-användare med tiden :) Problemet är att munstycket läcker vid ventilen nu då... Inget litet problem. Sug två droppar vatten och det sprutar en dl ned på benen. Plus att man måste suga som en tok för de dropparna och det gurglar och jävlas :(

SCOTT Hydro - problem
Har kört scott rygga med vätskeblåsa ett par år nu. Fattar inte riktigt ditt slangdragningsporblem men så här gör jag, först drar men slangen ut ur ryggsäckens vattenblåsefack, finns en gång "inne" i axelremmens fäste mot ryggan. När jag bär ryggan så börjar jag med att dra slangen under armen sen framåt och uppåt mot klämman på axelremmen. Alltså går slangen underifrån och upp. Du kan justera hur nära du vill ha munen du vill ha munstycket genom att dra upp slangen mer eller mindre, problemet med att ha den nära är ju att den dinglar runt en hel del.

Vad det gäller det läckande munstycket har samma problem nu uppståt för min del, ungefär hälften kommer in i munen och resten pissar ut vid sidan. Första året var det inga problem men nu verkar munstycket såpass slitet att det inte håller tätt längre. Tror dock att det bli bättre om du öppnar (drar ut max) munstycket helt, är det halvöppet så läcker det grumt mycket.

SCOTT Hydro - problem
Willner: Tack för tipset om slangdragningen. Jag tycker det är lite dåligt att det inte framgår hur man ska ha slangen. Går ju att krångla till det på ganska månag sätt egentligen varav de flesta inte är bra. Som du sa känns rätt ok. Slangen är något kort bara för att gå under armen och framåt/uppåt. Men det funkar precis. Ska kanske prova så här en gång till.

Ska även prova att ha munstycket helt öppet som du säger. Men jag är lite skeptisk. Konstruktionen på ventildelen verkar helt usel. Inte konstigt att det läcker. Min är ju helt ny så den kan inte vara utsliten tycker jag. Jag är lite skeptisk till att det skulle funka för jag tycker lätt munstycket drar lite snett när jag ska dricka och då blir ventilen också sne... = inte fullt öppen runt om och det läcker. Men ett test till ska säcken få. Om den fortfarande läcker får jag väl gå tillbaka och förklara att den är kass och att jag verkligen inte vill ha en likadan ersättningsprodukt. Kanske går att byta mot en Camelback men jag tror Länna Sport är dyra på dom... Har inte hela sortimentet heller. Ideala vore kanske att få pengarna tillbaka och beställa en Mule från nån webshop. Ser mer seriösa ut nu när jag kollat lite närmare.

SCOTT Hydro - problem
Riktigt, riktigt varmt ute nu. Ska dra på mig säcken och stresscykla nån mil så får vi se om jag får i mig nån vätska. Annars blir det reklamation!

SCOTT Hydro - problem
Efter ett litet test hemmavid så inser jag att det fortfarande läcker som ett såll... Men jag fick i mig lite vatten nu iaf. Ah. Får bli en liten cykeltur också. Men tycker inte det ska läcka nästan något alls. Om det svettar några droppar då och då kan jag leva med men att det rinner lika mycket på sidan som man får i munnen känns rätt kasst.

SCOTT Hydro - problem
Jahopp... Den funkade ju inte alls bra trots att jag ansträngde mig för att göra allting rätt. Ganska frustrerande när det läcker så det ser ut som man pissat ner sig. Blir mycket tyngre att suga fram nåt vatten också när en betydande mängd läcker ut.

Så jag gick tillbaka och dom gav mig en ny likadan. Har testat den hemmavid lite grann och den verkar något bättre. Men läcker fortfarande en del. Ska prova en cykelvända för det är ju då det är viktigast att den funkar... Hur som helst verkar det som att den fortfarande läcker tillräckligt mycket för att luft i slangen ska bli ett problem när man t.ex. sitter upprätt på cykeln eller om man står upp. I dessa lägen måste man ju suga rejält för att få fram vatten, men mellan varje sugtag så far det in en massa "tjyvluft" i läckan i ventilen vilket gör det oerhört svårt att dricka i lägen då munstycket är högre än vattennivån i blåsan.

Om inte denna skärper sig så ska jag skaffa en CamelBak istället och sen får dom ge mig pengarna tillbaka eller nåt för Scott-säcken. Tycker inte det ska vara så här dåligt med en helt ny pryl. Var ju extrapris på den, men ändå inte så billigt egentligen om man jämför med vad motsvarande CamelBak kostar på webshopparna.

För visst ska det väl vara tätt i eventuell ventil på slangen? Går ju knappt att använda säcken annars iaf till upprätta aktiviteter. Hur är det med CamelBak? Har dom nån liknande ventil före själva munstycket? Det som jag reagerar på när jag synar Scott-påsen är att dom har kostat på sig en fin liten o-ring nedtill vid inskruvningen av slangen i påsen, men inte någon tätning alls uppe i ventilen. Och med det lilla fast klart kännbara glapp i nämnda ventil så är det inte konstigt att det inte kan bli tätt. Visst. Det är tätt om ventilen är helt rak och man drar ganska hårt i munstycket för då ligger det an mot en liten mojäng... Men hur ofta är ventilen helt rak och utsträckt när man ska dricka "in action"?

Tillbaka
Topp