Scott Metrix 30

Pasta

Ny medlem
Scott Metrix 30
Är Scott Metrix 30 en bra cykel? Grejen är att jag kommer få den till ett väldigt förmånligt pris. 3250 kr (vilket ska vara TYP halva priset). Den är ny, men 2013 års modell. Länk för spec: http://road-bikes.findthebest.com/l/1492/2013-Scott-Metrix-30

Användningsområde: Cykla till jobbet, cyklar långturer, träna.

Alternativet är att jag köper en sådan här att ha till jobbet: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-vee-29-city-bike-2014/rp-prod81000 sedan någon gång i framtiden, när jag känner att jag har råd, köpa en riktigt bra träningshoj.

Scott Metrix 30
Jag hade gått på Scotten. Visserligen inga vidare komponenter men till det priset känns det fortfarande OK.
Vitusen är en single speed. Inte lika skoj att jobbpendla och träna på och dessutom dyrare än Scotten så ett framtida inköp av en 'riktig cykel' är ju ännu närmare du inte köper Vitusen.

Scott Metrix 30
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade gått på Scotten. Visserligen inga
> vidare komponenter men till det priset känns det
> fortfarande OK.
> Vitusen är en single speed. Inte lika skoj att
> jobbpendla och träna på och dessutom dyrare än
> Scotten så ett framtida inköp av en 'riktig
> cykel' är ju ännu närmare du inte köper
> Vitusen.

Dock har jag bara 10-15 min cykelväg, i centrum, till jobbet. Faktiskt så TROR jag Vitusen är roligare att cykla till jobbet med. Det är väldigt varierande underlag. Genar genom en park på en "stig" sedan över både asfalt, kullersten och ett gäng trottoarkanter jag ska upp och ner för. Det talar för Vitusen, tror jag (ej kunnig på området).
Men ser man till det stora hela är väl Scotten en bättre cykel så klart. Den kan man ju cykla långt med och den kan man ju träna med.. men det blir lite som mellanmjölk kanske? Lite tråkig..? Jag talar inte av erfarenhet - har bara haft mormorscyklar i mina dar - det är därför jag frågar er om råd.

Tilläggas skall att jag cyklar året om - även i snö. Hittills med min 2-växlade mormors-crescent :)

EDIT: Vitusen har ju skivbroms - som ju alla pratar så gott om :)

Senast ändrad:
Scott Metrix 30
Jag ser inga skivbromsar på någon av cyklarna. Speces säger Vitus V-brake. Har du länkat fel cykel?
10-15 min till jobbet. Najz!
Ja, det blir inga problen med en 29" singlespeed men långturer är inget jag skulle göra med den.
Ja, vitusen ser onekligen roligare ut än Scotten men ingen av dem är speciellt långt från stora gråa kompromissmassan imho.
Köp en beggad 26" HT med schysst gaffel för pengarna så får du nåt som är roligt att hoja runt på även efter jobbet och bortom asfalten.

Scott Metrix 30
JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ser inga skivbromsar på någon av cyklarna.
> Speces säger Vitus V-brake. Har du länkat fel
> cykel?
> 10-15 min till jobbet. Najz!
> Ja, det blir inga problen med en 29" singlespeed
> men långturer är inget jag skulle göra med den.
>
> Ja, vitusen ser onekligen roligare ut än Scotten
> men ingen av dem är speciellt långt från stora
> gråa kompromissmassan imho.
> Köp en beggad 26" HT med schysst gaffel för
> pengarna så får du nåt som är roligt att hoja
> runt på även efter jobbet och bortom asfalten.

Jäklar, det har du rätt i. Jag kollade filmen som finns på sidan och där har den skivbroms.. Lurigt!
Ja, eftersom jag inte har någon annan vettig cykel så blir det nog Scotten i första hand. Det lutar åt det nu. Då har jag en billig cykel som fungerar till allt. Jag hoppas bara storleken passar mig. Dom har bara en av den och det är en Large. Jag är 182,5 men det hänger ju på benlängden har jag förstått.

EDIT: Tydligen DEE 29 som har skivbroms: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-dee-29-city-bike-2014/rp-prod84760 (lite dyrare...)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp