Scott Quality (TM) (ser ut som min baksving är sprucken)

mickem

Ny medlem
Vet inte riktigt men det ser (tycker jag) ut som om baksvingen håller på att gå av:

IMG_3748-zoom.jpg

IMG_3748.JPG

Känns stabilt, den har ju hållit i *hela 2 månader* menar jag :)

Men men, seriöst, är den sprucken eller är det bara lacken, jag tycker defenitivt det ser ut som om det är "aluminum" som spruckit, det är ju dessutom strategist placerat presis där det är som "tunnast"/mest påfrestningar.
Vågar man cykla med den som den är nu, skall iofs. på "semester" i två veckor nu (utan cykel som tur är) så de kanske hinner få hem en ny baksving på tills jag är tillbaka men kan ju tänka mig senariot där det tar ett par veckor/månader att få hem en.
Sprickan ser ju inte så himla stor ut så man kanske kan våga hoja lite med den tills den går av helt?

Sen fråga nummer två, skall man ringa Scott HQ och fråga dem ifall de kan garantera att detta inte händer igen (känns ju måttligt kul om det händer igen frammåt slutet av nästa sommar lagom tills garantin säkert gått ut)

// MickeM

hmmmm..jag hade intr cyklat en meter till på den.
Ramen går ju på garantin, men de skador som du kan få om den ger vika i hög fart lär inte Scott ersätta i och med du här idag har tillstått att du vet om att det är fel på den.

Lämna in Sc(r)otten nu

lycka till
Jan

Definitivt en spricka. Scott har inte längre garanti än ett år? Fem års ramgaranti är inte ovanligt.

Den där ser ut att kunna gå av vilken sekund somhelst, reklamera på en gång. Min baksving på Treken är också sprucken fast inte lika mycket, en ny är på gång från USA men det kommer att ta cirka en månad innan jag får den. Hoppas den håller hela Finnmarksturen så jag slipper bryta!

Senast redigerad av en moderator:
Trek har livstidsgaranti för första ägaren, det borde alla tillverkare kunna kosta på sig.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Definitivt en spricka.

Oki, rullar väl ner till LBS:en imorn då och ber dem beställa ny sving iafl...

> Scott har inte längre garanti än ett år? Fem års ramgaranti är inte
> ovanligt.

Inte en blekaste, jag bara gissade, är ju lagstadgad garanti på ett år (igentligen två men svårt att få igenom det ibland).

Kollade upp det och på min ram är det två års garanti samt om den servas regelbundet (en gång om året) är det 4 års garanti.
Så då borde det ju vara hyfsat lungt, har den inte gått av igen på 4 år så lär den ju hålla ett tag, tackar för tipset :)

// MickeM

Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där ser ut att kunna gå av vilken sekund
> somhelst, reklamera på en gång.

Värt att nottera är att det bara är på insidan (altså är utsidan helt "oskadad") men får hoppas på snabb leverans då, damn trist om man tappar höstens cyklande :(

// MickeM

Vilken osis du har. När jag, förra året, pratade med Krister på Cykelstället(Gbg), nämnde han att de hade haft två reklamationer på Scott Genius cyklar, för samma kund. Det var tydligen något brott i baksvingen. De var inte så positiva till Genius cyklarna efter det.
Kolla med dem om du behöver information för en reklamation.

/Robert

aluminium sucks, steel is real

minns när det sa knäck efter ett 10 meters hopp 1997 på en gt dh ram som jag hade då, sprutade bara delar när hela bakänden lossnade:)

Har du en Scott RC eller MC? Kör själv en Scott Genius MC-20 och det är alltid bra att veta vilka punkter man skall kontrollera extra noga. För övrigt så skall cykeln in i morgon på översyn då bakdämparen plöstligt tappat all luft... Tur man har en cykel i reserv!

Det är en Scott Genius RC-30, men vad jag vet är baklänkaget snudd på identiskt i design och "tjocklek" på båda modellerna så om det är ett "problem" (och inte jag som fått ett måndags ex) så är risken att det finns även på MC modellerna.

Och det är (som du kanske kan se) ~2cm bakom droputen(?) (bilderna är tagna på cykeln upp-och-ner) men förhoppningsvis kan man se vart brottet är. Lustigt nog är det på samma sida som växeln sitter och det var även (som jag nämnde ovan) på insidan av svingen (mot hjulet) kan inte se någon sprickbildning alls på utsidan.

PerJ: mjo, man undrar lite hur vanligt det är med brott på baksvingen egentligen?

// MickeM

johrn:
Hehe, inte bara ramar, men jag har börjat vänja mig :)
Doch han jag ju med en sista tur i hellas idag innan jag såg skadan iafl. så med lite tur hinner de skaffa fram en ny sving till jag kommer tebax och då märker jag det ju knappt... men med min vanliga tur är det väl som med bakväxelöra till specialized :)

JT:
Är det så illa altså?
Man kanske skall börja se sig om efter ett nytt cykelmärke då på sikt. Och jag som gillade scott ju :(
Men men, lät ju som det är fler märken som är drabbade av problem med baksvingen så det kanske är så att hela konceptet med "bakdämpare" inte riktigt är helt intrimmat än och man kanske skall köra hardtail istället :)

// MickeM

Alla ramar kan knäckas. Har haft sönder två Specialized-ramar och en Trek-ram och har sett trasiga ramar från en himla massa märken. Nästan alla hanterar garantier smidigt så det är inget problem och det är väldigt ovanligt att de går tvärs av under cykling.

Den här hojen har dock gått tvärt av. Och har dubbla skivor fram! Skådad nedanför liften i Whistler.

snapped_transition_dirtbag.jpg

Lite trasig Transition Dirtbag. Foto: Dick

ouch, tur att du har garanti mickem, men det är ju som sagt inte så skoj om det skulle händå igen sen på den nya ramen också.. du får väl testköra den nya baksvingen rätt hårt sen när du får den under garantitiden och se om den håller? =)

jomper: hah, jag tyckte först det såg ut som han hade gjort om den till värsta choppern, men ajdå ;)

Jomper: Vad på Dirtbagen har spruckit? Styrröret på gaffeln, eller är det ramen som pajjat?

Grymmt med 2 skivor iaf!

Har man snackat med Scott då (efter att ha slängt in cyklen på LBS:en).

Tydligen runt 1-2% som har problem med rambrott [i baksvingen] så helt ovanligt är det inte, men jag tyckte inte det lät som extremt höga siffror (men har naturligtvis inget att jämföra med).

Vidare tror de att leveransen är 6-11 dagar så med lite tur har jag en ny fin baksving direkt efter semestern :)

Doch fick man lite ångest och funderade på självmord då han sade: "det är svårt att säga, vet inte alls riktigt men skulla gissa på runt 6 till uhmmm ... 11 uhmm ... ... dagar" (konstpausen fick mig att tänka veckor, månader, ångest, *NEJ!!!* :)

// MickeM

Tillbaka
Topp