Scott Scale 35 (2012) eller Scott Scale 30 (2011)? Vilken ska jag välja?

Society

Ny medlem
Hej på er alla!

Jag är ny här och även ny vad gäller detta MTB-åkning. :)

Jag har knagglat på med min gamle trotjänare (Cyclepro Hillrunner) i massor av år (känns som dinosaurietiden, vågar inte ens tänka på hur gammal och skör man blivit för då vågar jag mig inte ut på någon MTB i terrängen, he he) och känner att det varit skoj att kunna ta vägar genom skog och grusvägar m.m. utan att behöva tänka på om sakerna håller för det har de gjort. Men jag har oxå under lång tid funderat på om jag inte skulle ta ett steg till och skaffa något modernare, det har ju hänt en hel del och de nya hojarna känns ju som rena rymdteknologin i jämförelse med min gamla. :)

Tänkte jag skulle skaffa en hoj och börja cykla lite mer aktivt i skog och mark men även kunna ta mig fram på lite plant underlag (och som jag fattat det är en hardtail ett vettigt alternativ då) och köra en del grus och asfalt likväl.

Har varit runt och kollat och petat, pratat med säljare samt försökt läsa på på nätet och fått en hel del svar på frågor men det är sjukt svårt ändå att välja. Jag vill ju gärna köpa en vettig hoj som sedan förmodligen blir kvar länge (precis som det varit med min cyclepro).

Har kikat på en del olika märken. Vill ju gärna köpa cykeln lokalt även om det kostar lite mer (men då vet jag vart jag ska vända mig med service eller om där är några frågor eller problem).

Har kikat på följande kan jag säga.

Univega HT 580
Scott Scale 40
Scott Scale 35
Scott Scale 30 (2011)
Trek 8000 (ville testa en 8500 men hittar ingen)

Ja, detta är de cyklar som jag kikat på och provat (lite grann, ej i terräng utan endast på parkeringen utanför butiken). Jag fann sittställningen aningen mer behaglig på Scott än på Trek men det kan ju oxå vara ovana. Allt känns ju lite konstigt i början medan jag gillar min cykel. :)

Vad jag läst är det många som inte verkar vara så förtjusta i Scotts cyklar. Är det pga av märket i sig, för att de tar betalt lite mer pga att det står just Scott på ramen eller vad? Eller är de tråkiga pga av de verkar gå under benämningen Volvo? :)

Hur som går det inte riktigt att komma ifrån att jag satt okej på dessa Scott-hojar och jag står väl och velar lite nu mellan dem tror jag. För att krångla till allt lite mer ska jag på måndag åka och kolla in någon Specialized för att se vad de har att erbjuda inom hardtailkategorin.

Så ja, jag är ledsen at tråka er med denna tråd (då jag fattar att detta är de tråkigaste trådarna att få på forumet med nybörjare som ska skaffa hoj och bla bla bla... :)) men jag har försökt komma till rätta med mina frågor genom idogt sökande men till slut gick jag bet och sen är ju andra personers åsikter mycket intressanta att få ta del av och kan vara till stor hjälp vid valet och mottages med största tacksamhet.

Av de jag nämnde så är jag mycket nyfiken på Scale 30 och 35 och har de just nu som förstahandsval. Det är så att 30:an är en 2011 och 35:an en 2012 och jag undrar, vilken skulle ni valt och varför?
Tänker om 35:ans 2012 kanske har fått något "nytt" som gör att den är att föredra framför 2011:ans Scale 30 så att säga. Ska oxå tillägga att 30:an är 2000kr dyrare så det är den prisskillnaden mellan dem.

Jag undrar oxå om någon av er känner till om det är skillnad i ramarna på dessa två? (lider ju av den där nojan att ramen ska gå sönder så lätt, blir ju lätt oroad när man läser på en del trådar och sidor på nätet så vill därför ha den ramen som är mest hållbar av de två, om det nu är någon skillnad).

Undrar oxå hur viktigt det är att man kan justera detta med hårdheten i att framgaffeln ska lösa ur vid ett hårt genomslag vid låst läge. Är det bra (eller läs viktigt) att detta tryck bör vara justerbart?

Har här två länkar, en till resp. cykel.

Scott Scale 35
http://mountain-bikes.findthebest.com/l/3209/2012-Scott-Scale-35

Scott Scale 30
http://mountain-bikes.findthebest.com/l/226/2011-Scott-Scale-30

Japp, det var lite från mig och än en gång, sorry för att jag börjar på samma sätt som många andra. Vet att många förmodligen är grymt trötta på att svara på sånt här men jag har försökt att söka och fått en hel del svar men kan inte finna någonstans ett test mellan dessa hojar där de oxå skiljer mellan åren. Jag är 1,81 och har valt att om det blir en Scott Scale så verkar en L lagom och jag ska ge mig i kast med klickpedaler även om det känns lite scary har jag tänkt. :)

Sen när man väl fått sin hoj är det bara att börja leta leder omkring ens omgivningar och ge sig ut och utforska.

Ha d gott!

/Christer

Senast ändrad:
Jag hade valt en Scale 30 (försökt pruta ner den till samma pris som 35an)
Köpte ett par 2,25" däck och XT växelreglage.

=

Perfekt hoj.

Känns Scott bra för dig och du sitter bra på den, gå på din känsla. Hade en Scott Scale 40 tidigare och var nöjd med den.
Jag hade valt Scott 30 och gjort som fredrick sa, pruta.... Personligen tycker jag bättre om Shimano växlar än Sram och 30:an har Shimano :-)

Lycka till med köpet !!!

Senast ändrad:
Skillnaden i dessa är mest växelkomponenter.
Scale 35 har SRAM(20 vxl) och Scale 30 har Shimano(30 vxl)
Dessutom så har Scale 30 2011 Smalare styre och något bättre däck.

Jag kör på Scale 35 (2011) SRAM(30 vxl) och har bytt styre till ett bredare.
Jag är helt nöjd med den (Gillar SRAM ;)förutom std däcken som är i klenaste laget för tuff skogskörning.

En NY Scale 35 (2011) Kan du få tag i för ca 16000:-

//ToB

Jag skulle valt 35:an, 2-delad vev med 39/26 klingor och 11-36 kassett bak räcker gott och väl och så gillar jag sram växlar. Gafflarna är nästan exakt samma, lite lättare på 35:an annars är totalvikten lika. Performance varianten av rocket ron däcken som sitter på 35:an tror jag har lite tjockare sidor jämfört med 30:an som har den lite lättare och lite greppigare EVO varianten som har väldigt tunna sidor som bara tål runda stenar. Båda slits ändå fort om du kör mycket asfalt.

Om du oroar dig för hållfasthet så har jag flertalet i min klubb som kör Scale i Carbon och dom tål det mesta utom att trassla in sig i varandra i vilda sprint tävlingar.

Jag var som dig för 1,5 år sedan. Läste, frågade och testade. Valet föll till slut på en Scott Scale 30. Jag är supernöjd med den.
Den är lätt, smidig och följsam. Jag satte på fulldubbade vinterdäck och körde hela vintern. Ända som hände ibland var vid några minusgrader ute och vissa vattenpölar i skogen att växlarna frös och öven bromsarna. Men det var inte cykelns fel.
Jag har provat att vurpa flera gånger, bland annat flyga över styret, inga problem med cykeln, bara näsan;(
Vad jag förstått håller carbonen i Scott en mycket hög och jämn kvalité.
Du kommer att älska cykeln efter ett tag, ska du ha ett motionsredskap för många år som du trivs med, köp Scale 30.

Bilagor

• _CDA1559.jpg
    _CDA1559.jpg
    158.1 KB · Besök: 224
Godafton på er och stort tack för alla svar! :)

Ja, det är ju som sagt svårt det här. Men jag ska kolla hur det går att påverka priset vad gäller Scale 30:n. Det är inte något som är sämre på den i jämförelse med den ett år nyare 35:an?

Tänkte att utvecklingen ju går framåt och så men det kanske inte är så stora skillnader på dessa två?

Jag ska prova dem bägge igen för att verkligen känna efter men ska oxå ge Specialized en chans och se vad som finns där. Några förslag på modeller som jag ska leta efter när jag åker iväg för att titta på dessa, alltså modeller som är i klass med Scale 30/35 cyklarna eller snäppet bättre?!

Förslag mottages tacksamt på sådana Specialized modeller (fortfarande hardtail)! :)

fredrick:
Vilken typ av däck skulle du valt att köpa då och varför byta till 2,25" däck? XT växelreglage var något jag diskuterade med säljaren faktiskt. Han tyckte att det var det enda som han ev. skulle kunna tänka sig byta men annars tyckte han att Scale 30:n var "race ready". :)

Almstrom:
Jag förstår, hur är skillnaden mellan exempelvis sram X9 och Shimano XT (är de ungefär likvärdiga och motsvarigheter till varandra?)? Är det liksom olika känsla i växlarna eller vad är skillnaden?
Tack!

ToBPower:
Okej, så Scale 35 av 2011 års modell har alltså 10 växlar mer än 2012 års modell. Vilket är att föredra? Varför har man ändrat? Ser att på Scale 30 har man behållit 30 växlar även på 2012.
Att Scale 30 (2011) har smalare styre än Scale 35 (2012), är det positivt eller negativt?
Denna Scale 35 2012 kan jag få loss för 17.000 (ny oxå). Att däcken är bättre på 30:an är något jag ändå ser som ren bonus bara medan jag tror att det inte väger in så mycket i valet mellan dem för det är ju ändå något som blir det första man kommer få byta så småningom (eller hur ofta byter man däck egentligen?).

Iggy82:
Ah, där tappade du mig någonstans vid "2-delad vev med 39/26 klingor..". :)
Men ja, alltså, är det alltså annat än vad som sitter på Scale 30 cykeln?
Aha, bra tanke där, har jag inte ens tänkt... Att de dyrare EVO-däcken som är mjukare på kanterna oxå då förmodligen är skörare ja. Just det. Ja, jag lär nog nöta lite grusväg och asfalt men vi får väl se, kanske finner jag något annat däck så småningom som passar bättre, eller så kanske det slutar med två hjulpar och byte beroende på vad jag känner för, för dagen. Nu spånar jag bara men man vet ju aldrig. Det är ju oxå skönt att ha de "rätta" däcken på för då kan man spontant ge sig in var man vill när man ser en spännande stig eller led eller nåt. Låter betryggande ang. carbon-ramarna. Jo, lite skrämd har jag ju blivit ska jag säga när jag läst. Vill ju inte att ramen ska knäckas för att man kliver över en sten eller annat otyg som kan ligga i ens väg och sen kanske slår ner fram eller bakhjul lite hårt. Vad är din åsikt vad gäller skillnaden mellan Shimano och sram? På vilket sätt skiljer de sig, är det själva känslan eller är de olika snabba/distinkta? (X9 och XT, är de likvärdiga i nivå så att säga?) Måste dock säga att vad gäller utseendet så är e båda grymt snygga men 35:an som har en hel del svart i sig tycker jag är fantastiskt snygg.

Christer D:
Blir ju helt klart sugen på Scale 30:n när jag läser hur nöjd du är med din cykel. :)
Vad tittade du på för andra alternativ innan valet till slut förll på denna Scale 30 (oxå 2011 eller hur?)? Oj, körde hela vintern, det var hurtigt må jag säga. Okej, så du har funktionstestat cykeln ordentligt med andra ord och även testat hållbarheten i form utav din vurpor. Puh, läskigt med näsan. *burr*
Är det något som du känner att du inte är/har varit nöjd med på din Scale 30 eller något som du tycker kunde fungera bättre? Hur har du justerat din framgaffel så den löser ut vid en hård smäll om den är i låst läge? Behövs det mycket för att den liksom ska släppa?

Än en gång, tack allihop för era svar! Ni kommer vara de som hjälpt mig till mitt blivande köp och självklart får jag ju slänga upp någon bild på skönheten sen när det väl kommit i hamn. :)

Ska oxå säga att jag kommer köpa tillbehörs grejer samtidigt som jag köper hojen. Har ju inte alls cyklat så aktivt innan men känner att nu när jag köper en vettig cykel så är det på sin plats med bra hjälm, kläder, skor och vad man nu kan behöva (flaskhållare, sadelväska med lite tillbehör m.m.). Ja, vad kan man tänkas behöva införskaffa för kringutrustning?

/Christer

Senast ändrad:
Jag provade några olika, minns inte fabrikaten nu. Men en var heldämpad och den sågade jag direkt.
Så testade jag flera olika Scott modeller men fastnade för 30.
Nej jag har inte justerat dämparen, kollar bara lufttrycket i den regelbundet. Kör nästan alltid med dämparen aktiv.
Har inte upplevt något negativt med den. Fast andra kanske är lika bra eller bättre. Men som sagt, jag ångrar inte mitt val.
Jag köpte mig ett par vinterskor med Gore. Innan jag köpte dem höll jag på att förfrysa fötterna i snön. Så föredrar jag att köra med Camelbak. Betydligt lättare att ta en skvätt vatten även om stigarna är knöliga. Jag hittade en fantastiskt bra MTB jacka från Gore i vindstopper.
Tänk bara på att underhålla kedjan när du kör i lera eller snö.

Society skrev:
-------------------------------------------------------
> ToBPower:
> Okej, så Scale 35 av 2011 års modell har alltså
> 10 växlar mer än 2012 års modell. Vilket är
> att föredra? Varför har man ändrat? Ser att på
> Scale 30 har man behållit 30 växlar även på
> 2012.
> Att Scale 30 (2011) har smalare styre än Scale 35
> (2012), är det positivt eller negativt?
> Denna Scale 35 2012 kan jag få loss för 17.000
> (ny oxå). Att däcken är bättre på 30:an är
> något jag ändå ser som ren bonus bara medan jag
> tror att det inte väger in så mycket i valet
> mellan dem för det är ju ändå något som blir
> det första man kommer få byta så småningom
> (eller hur ofta byter man däck egentligen?).
>
> /Christer

Antalet spelar inte så stor roll utan utväxlingen du behöver. Jag ser ingen nackdel med tvådelat fram.
Varför man ändrat kan man bara spekulera i. Kanske för att det skall vara SRAM rakt igenom (tidigare var vevparti och framklingor Shimano. Kanske för att öka valfriheten.
Smalare styre är för mig en nackdel men beror på vad du cyklar i för terräng och vilken sittposition du vill ha. Jag cyklar i ganska stökig terräng och tycker att jag får bättre position med bredare styre.
Byter däck gör man när de är slitna ;) Allvarligt så varierar jag mellan 3 olika beroende på vad jag cyklar på för underlag.
Vinter/blött/halkigt Conti Rubber Queen 2,4 fram och 2,2 bak.
Sommar, sol och stökigt Conti Race King Black Chill 2,2
Snabbt och grusväg/bra stigar Rocket Ron Evo Pace Star 2,1
/ToB

Senast ändrad:
Christer D skrev:
> Jag provade några olika, minns inte fabrikaten
> nu. Men en var heldämpad och den sågade jag
> direkt.
> Så testade jag flera olika Scott modeller men
> fastnade för 30.
> Nej jag har inte justerat dämparen, kollar bara
> lufttrycket i den regelbundet. Kör nästan alltid
> med dämparen aktiv.
> Har inte upplevt något negativt med den. Fast
> andra kanske är lika bra eller bättre. Men som
> sagt, jag ångrar inte mitt val.
> Jag köpte mig ett par vinterskor med Gore. Innan
> jag köpte dem höll jag på att förfrysa
> fötterna i snön. Så föredrar jag att köra med
> Camelbak. Betydligt lättare att ta en skvätt
> vatten även om stigarna är knöliga. Jag hittade
> en fantastiskt bra MTB jacka från Gore i
> vindstopper.
> Tänk bara på att underhålla kedjan när du kör
> i lera eller snö.

Okej, så heldämpat gick bort helt?!
Jag var och kikade på cyklar igen igår och blev då nyfiken att testa en heldämpad, provade en Univega Alpina SL7 30-G XT och den kändes helt okej. Tyckte den blev rejält stum när bakdämparen var låst. Sen tyckte jag sittställningen kändes riktigt okej och bromsarna var kanon! :)
Ja, ska tänka på det där med att underhålla kedjan.

ToBPower skrev:
> Antalet spelar inte så stor roll utan
> utväxlingen du behöver. Jag ser ingen nackdel
> med tvådelat fram.
> Varför man ändrat kan man bara spekulera i.
> Kanske för att det skall vara SRAM rakt igenom
> (tidigare var vevparti och framklingor Shimano.
> Kanske för att öka valfriheten.
> Smalare styre är för mig en nackdel men beror
> på vad du cyklar i för terräng och vilken
> sittposition du vill ha. Jag cyklar i ganska
> stökig terräng och tycker att jag får bättre
> position med bredare styre.
> Byter däck gör man när de är slitna ;)
> Allvarligt så varierar jag mellan 3 olika
> beroende på vad jag cyklar på för underlag.
> Vinter/blött/halkigt Conti Rubber Queen 2,4 fram
> och 2,2 bak.
> Sommar, sol och stökigt Conti Race King Black
> Chill 2,2
> Snabbt och grusväg/bra stigar Rocket Ron Evo Pace
> Star 2,1
> /ToB

Då är jag med. Så skillnaden mellan två och tre drev blir inte speciellt stor då. Det jag ser som fördel med tvådelat är kanske att det inte blir lika stor vinkel på kedjan om man har växlarna i ytterlägena. Jag provade att cykla på Scale 35:an och även 30:an igår och de känns ju bra båda två men bromsarna var lite svampiga på 30:an men det skulle de justera så jag kunde få testa igen nästa vecka. Aha, okej, då är jag med. Men alltså, byter du bara däcken eller har du tre uppsättningar hjul?

Som en djungel detta! Men kul som attans kommer det bli och oavsett om valet faller på Scale 30:n eller 35:an så kommer jag förmodligen bli sjukt nöjd efter att ha vant mig vid cykeln.

Society skrev:
> Då är jag med. Så skillnaden mellan två och
> tre drev blir inte speciellt stor då. Det jag ser
> som fördel med tvådelat är kanske att det inte
> blir lika stor vinkel på kedjan om man har
> växlarna i ytterlägena. Jag provade att cykla
> på Scale 35:an och även 30:an igår och de
> känns ju bra båda två men bromsarna var lite
> svampiga på 30:an men det skulle de justera så
> jag kunde få testa igen nästa vecka. Aha, okej,
> då är jag med. Men alltså, byter du bara
> däcken eller har du tre uppsättningar hjul?
>
Jag har två uppsättningar hjul, Orginalhjulen med Rubber Queen för vintern sen växlar jag mellan RaceKing och Rocket på "fin" hjulen

> Som en djungel detta! Men kul som attans kommer
> det bli och oavsett om valet faller på Scale 30:n
> eller 35:an så kommer jag förmodligen bli sjukt
> nöjd efter att ha vant mig vid cykeln.

Det tror jag också:)

Scott tokig skrev:
> Hade taget 35án
>
> Bra pris på den här:
>
> http://www.bikebuster.com/details/110671.html

Okej, vad är det som avgör i valet? Varför skulle du valt 35:an? För att den är 1 år nyare, för att det sitter sram komponenter på eller för att du gillar utseendet bättre, eller vad?

Ja, det var verkligen bra pris där!

ToBPower skrev:
> Jag har två uppsättningar hjul, Orginalhjulen med Rubber Queen för vintern sen växlar jag mellan > > RaceKing och Rocket på "fin" hjulen

Aha, då är jag med. Ja man får väl se hur det blir här framöver, kanske slutar med två uppsättningar hjul oxå så småningom. :)

Tillbaka
Topp