Scott Scale 35

JojjoW

Ny medlem
Scott Scale 35
Hej,
jag har tänkt köpa en ny cykel, hittade Scott Scale 35 M till ett helt ok pris men undrar om det är en cykel som skulle passa mig.

Är 172 cm.
Vikt: 80 kg
Kvinna

Skall ha den för att cykla i skogen och även Cykelvasan och förhoppningsvis en del andra lopp till våren.

Scott Scale 35
Hej
Du passar nog för den cykeln men jag kan tänka mig att det finns bättre köp och cyklar som passar dig bättre för de pengarna. Vilket pris har du fått?

Här är två heta tips som jag tror är bättre köp i vad jag uppfattar som samma prisklass. Canyon är svåra att slå gällande kvalitet/krona. Riktigt bra moderna ramar och finare komponenter än vad andra erbjuder för samma pris.

15.609:-

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3169#tab-reiter2

18.369:-

http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3170#tab-reiter2

Hälsningar
Rickard

Scott Scale 35
Alla dessa 29-tummare som jämt ska komma upp...

Nu kanske hon vill ha en 26-tums Scale 35.

Och som svar så är stl M helt perfekt ramstorlek för dig! Sen kan du naturligtvis (förutom sadelhöjd) laborera och finjustera med olika styrstammar och styren för att få optimal inställning.

Scott Scale 35
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Satsa i första hand på en 29 tum.

Varför?

Scott Scale 35
Min tjej är 170 och tycker M på Scale funkar fint.
Men det är ju klart att alla är olika med benlängd, överkroppslängd, armlängd med mera. Därför kan man testa med t.ex. kortare styrstam i nödfall. Men i extremfall på 172 cm så kanske S är att föredra. Men eftersom JojjoW nämnde bl.a. CV så tänkte jag hellre ett nummer större än mindre ram om man står precis på gränsen mellan S och M.

Scott Scale 35
Hej igen
Om man jämför cyklar i denna prisklass så erbjuder Scott och andra etablerade märken betydligt sämre cyklar jämfört med exempelvis Canyon. Nu är ju Canyon också ett etablerat cykelmärke bland cykelentusiaster men inte lika känt som vissa andra.

29" är inget fel och 26" går också bra. Jag cyklar själv på 26" men har blivit mer och mer övertygad om att 29" har fler fördelar om man tänker sig att cykla exempelvis långloppscupen och Cykelvasan.

Hälsningar
Rickard

Scott Scale 35
PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det 26 eller 29 tum?
> Satsa i första hand på en 29 tum.

+1 på 29". Men prova gärna både 26" och 29" om du har möjlighet så kan du bestämma själv.

Scott Scale 35
Enligt scotts rekommendationer ligger hon precis på övre gränsen i storlek S och en bit in på storlek M, men prova gärna båda storlekarna om det går.

Scott Scale 35
Jag är inte kvinna, 173cm kort och Medium (29") fungerar fint och då har jag ändå erfarenhet av Small (26") vilket fungerar men M känns mer mångsidigt så att säga. Sen skiljer sig geometrin mellan olika cyklar så provtrampa är naturligtvis att rekommndera men S/M/L etc. rekommendationerna brukar väl vara ganska snarlika märkena emellan.

Senast ändrad:
Scott Scale 35
Det finns en intervju med MTB-cyklisten Anna Davidsson i senaste numret av MTB Sweden Magazine och hon säger så här om 29 kontra 26 tum:

"Klivet från 26 tum till 29 tum var helt fantastiskt! Ja du, det bara rullar på"

Tillbaka
Topp