Scott Scale 935 2018

Kidlost

Ny medlem
Scott Scale 935 2018
Funderar på att köpa denna för 14500kr. Är bunden till köp på antingen sportson eller åkessportservice.se då jag skall leasa via Göteborgs stad. Är novis inom mtb och har mest cyklat landsväg fram tills nu. Mina barn har börjat köra i en klubb och jag vill såklart hänga på ?
Känns en scale 935 för 14500kr som ett vettigt köp?

Scott Scale 935 2018
Hur lång är du?
Vad finns det för storlekar att välja på?

Rent generellt så anses Scale som rätt bra cyklar med modern geometri. Tror det kan anses som "ett vettigt köp"...
Skulle du lyckas pruta någon krona dessutom så vore det ännu bättre men priset verkar ändå rimligt.

Scott Scale 935 2018
Fin kolfiberram med boost axel, absolut. Det låga priset beror på att man snålat rejält på nästan alla övriga delar.
Formulanav med oreducerade 1.8 mm ekrar, fälg från Alex skulle jag tro. Inte speciellt hållbara eller bra hjul.
Shimanos billigaste M315 bromsar https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=179445 med låååånga handtag som suger, man vill ha 1-finger reglage på en mtb.
Skivorna är katastrofbilliga SM-RT10 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=163930
RS Judy Gold boost gaffeln är fin men bara Ø30 mm så inte världens styvaste gaffel direkt.
Sram NX 11-spd är helt ok, men 11-42T kassett är lite klent, läge att uppgradera till Sunrace 11-46T https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742
Katstrofdäck i Schwalbe Active Rapid Bob 50EPI, that's not so rapid after all... https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=39454

Senast ändrad:
Scott Scale 935 2018
Ja, men till skillnad från många andra "instegscyklar" som varit uppe för diskussion så är ju denna värd att uppgradera med bättre komponenter på sikt om man känner för det.
Så kanske inget riktigt klipp men definitivt en bra cykel för pengarna.

Scott Scale 935 2018
Jag köpte nyligen just en sån här och är grymt nöjd! Hittade den iofs ännu lite billigare än du. Som nämnts ovan är framför allt bromsarna väldigt enkla och de uppgraderade jag direkt till Shimanos SLX. NX-växlarna från Sram tycker jag fungerar utmärkt och de kommer jag behålla på.

Scott Scale 935 2018
nholm sa:
Jag köpte nyligen just en sån här och är grymt nöjd! Hittade den iofs ännu lite billigare än du. Som nämnts ovan är framför allt bromsarna väldigt enkla och de uppgraderade jag direkt till Shimanos SLX. NX-växlarna från Sram tycker jag fungerar utmärkt och de kommer jag behålla på.

Har också en 935 o funderar på att göra samma uppgradering av bromsarna. Var det svårt att byta? Jag är helt novis vad gäller MTB och mekande men är inte ohändig på nåt sätt =P

Scott Scale 935 2018
Tänk på att nästa års modell dvs scott scale 940 får den lite finare ramen som är pytte lite lättare men då får en enklare framdämpare och 1x12 istället för 1x11.

Jag är 172 och tyckte att M var ett snäpp för stort för mig å då har jag långa armar, normal överkropp men korta ben :P

Senast ändrad:
Scott Scale 935 2018
Inte min, och den var hel standard med 90mm styrstam och ingen dropper.

Jag cyklar fortfarande på 26" å är nöjd med det, dock så har jag insett hur mycket bättre ett 720mm brett styre är tack vare att jag fick våldföra mig på kompisens 935. Men koooolfiber känns så sjukt smäckt elelr vad man nu säger :P

Scott Scale 935 2018
Pillo-kun sa:
Inte min, och den var hel standard med 90 mm styrstam och ingen dropper.
Det skiljer 16 mm i reach mellan S och M och ytterligare 17 mm i reach mellan M och L.
Hur svårt är det att byta från 90 till 70 mm stam om 90 mm känns för långt på Medium? Eller 50 mm för den delen. Mig tar det ca 5 minuter att byta.
Brand-X för 110 kr http://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/
eller Scott Syncros från 450 kr https://www.bike24.com/1.php?conten...lter=&mid[227]=1&pgc[84]=277&pgc[16038]=16040

Scott Scale 935 2018
För den som är intresserad så väger ramen ca 1275gram. Inga kabelgenomföringar monterade, men däremot tjock skyddstejp överallt.

På bilden är den vägd utan bakre skivbromsfäste som väger 25g

Så 1250+25= 1275

1B92D381-312D-421C-B491-C60861678511.jpeg

420391ED-E22C-4FD5-BDB2-799C870C829C.jpeg

Som vanligt ett ”jag skulle bara” som spårat ut till ”men älskling, tänk om jag lagt pengarna på knark i stället, det här kommer ju leda till mer cyklande i alla fall”

Scott Scale 935 2018
AlfaAlfa sa:
För den som är intresserad så väger ramen ca 1275gram. Inga kabelgenomföringar monterade, men däremot tjock skyddstejp överallt.

Så 1250+25= 1275

Som vanligt ett ”jag skulle bara” som spårat ut till ”men älskling, tänk om jag lagt pengarna på knark i stället, det här kommer ju leda till mer cyklande i alla fall”
Storlek?

Scott Scale 935 2018
AlfaAlfa sa:

Så 1250+25= 1275

Och i alu verkar Scale väga 1723g.
Intressant att se skillnaden på kolfiber och aluminium. Nästan +400g skillnad alltså (kanske att ni har olika många detaljer monterade, men typ).

Scott Scale 935 2018
såkket sa:
AlfaAlfa sa:

Så 1250+25= 1275

Storlek?

Medium!

Scott Scale 935 2018
desmo sa:
AlfaAlfa sa:

Så 1250+25= 1275

Intressant att se skillnaden på kolfiber och aluminium. Nästan +400g skillnad alltså (kanske att ni har olika många detaljer monterade, men typ).

Det roliga är att min också vägde 11,6 kg komplett, vägde den hemma på våg.

Ja, 400 gram är ganska mycket faktiskt. Och då är min ”instegsramen” bland kolfiber scalesen.

Våra såg ganska lika strippade ut tycker jag.

Aja, när den ska ihop igen så förväntar jag mig under 9kg, inget extremt, bara lite lättare grejjer över lag.

Och original tycker jag hojjen är kanon,
Bromsarna funkar bra men saknar modulation om man kommer från t.ex Magura. Däcken är ju skittrista och tunga, men de sparar de säkert in på för att folk byter till det man själv vill ha. Men helt klart en bra grund till en xc raket.

Min ombyggnad är bara för nöjes skull, inte för att det behövs:)

Senast ändrad:
Scott Scale 935 2018
AlfaAlfa sa:
desmo sa:
AlfaAlfa sa:

Så 1250+25= 1275

Ja, 400 gram är ganska mycket faktiskt. Och då är min ”instegsramen” bland kolfiber scalesen.

Aja, när den ska ihop igen så förväntar jag mig under 9kg, inget extremt, bara lite lättare grejjer över lag.

När ska AlfaAlfa och Cyklist köra en "build off" då? Vore rätt spännande!

Scott Scale 935 2018
desmo sa:
AlfaAlfa sa:
desmo sa:
AlfaAlfa sa:

Så 1250+25= 1275

När ska AlfaAlfa och Cyklist köra en "build off" då? Vore rätt spännande!

Mohahaha, känns som vi har olika fokus på byggen, han skrapar färg, jag sitter och dregglar över färgkartor. Men det hade varit skitkul faktiskt!

Mina byggen, riktiga och på låtsas finns här om du vill följa: www.instagram.com/localbikechop

Scott Scale 935 2018
MagnusFF sa:
Har också en 935 o funderar på att göra samma uppgradering av bromsarna. Var det svårt att byta? Jag är helt novis vad gäller MTB och mekande men är inte ohändig på nåt sätt =P

Efter att ha tittat på en del Youtube-klipp gjorde jag ett försök. Tog mig några timmar. Svårast var, som förväntat, att få tillbaka nya bromsslangen från bakbromsen genom ramen. Jag gjorde så att jag klippte av den gamla vid oket och tejpade på ett snöre innan jag drog ut den uppåt genom ramen. Sen fäste jag den nya slangen i snöret och lirkade också den uppåt genom ramen. Tänk på att originalslangen dras genom en bit skumslang (som går att återanvända) i övre delen av ramen.

Scott Scale 935 2018
Sixten Fors sa:
Pillo-kun sa:
Inte min, och den var hel standard med 90 mm styrstam och ingen dropper.
Det skiljer 16 mm i reach mellan S och M och ytterligare 17 mm i reach mellan M och L.
Hur svårt är det att byta från 90 till 70 mm stam om 90 mm känns för långt på Medium? Eller 50 mm för den delen. Mig tar det ca 5 minuter att byta.
Brand-X för 110 kr http://www.wiggle.se/brand-x-styrstam-for-mountainbike/
eller Scott Syncros från 450 kr https://www.bike24.com/1.php?conten...lter=&mid[227]=1&pgc[84]=277&pgc[16038]=16040

Jasså så små skillnader, damn. Då e hela 29" hjul konceptet som är helt fel för mig. Även om cykeln kändes väldigt lekfull då man utan några som helst problem kunde bli luftburen med den så kändes den lite väl stor(lång), hmm. knepigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp