Scott Scale 960 växelstrul

thumper

Ny medlem
Hej, köpte min Scott för några dagar sen och märker nu att om man växlar från 1-2 kugget fram så händer inget och växlar man från 2-3 så byter den till kugg nummer 2...

Har inte lärt mig så mkt om själva mekaniken än och tänkte gå tilöbaka till butiken men undrade om nån här kanske visste nått :)

thumper skrev:
-------------------------------------------------------
> Stort tack!
> Är det vanligt att man ska behöva göra sådant
> efter 3 cykelturer?

Byggaren kan ju haft en dålig dag..

Har du nära till butiken så :)

Annars om du gör det enkelt så be någon hålla upp cykeln så du kan trampa.

Växla ner på minsta kuggen bak. Största fram.
Växla upp ett klick bak, trampa och skruva på skruven där vajerhöljet tar slut och går in i bakväxeln tills den växlar upp på rätt kugg.

Brukar funka :)

marr skrev:
> Har du nära till butiken så :)
>
> Annars om du gör det enkelt så be någon hålla
> upp cykeln så du kan trampa.
>
> Växla ner på minsta kuggen bak. Största fram.
> Växla upp ett klick bak, trampa och skruva på
> skruven där vajerhöljet tar slut och går in i
> bakväxeln tills den växlar upp på rätt kugg.
>
> Brukar funka :)

Det är framväxeln som strular.

Är nån mil bara så inte så farligt får klara mig utan dom tunga växlarna :P Frun vägra hjälpa till! Fräckt! Hon tycker jag ska till butiken :P

Doooooihh!!

Jag ber om ursäkt! Förträngt att de finns 3delade vevar. (Här är för varmt skyller jag på)

Men kom ihågdet om bakväxeln börjar strula :)

I princip alla måste justera vajerspänningen till växlarna efter några timmar på ny cykel eller nya växlar. Det blir så när grejern börjar användas.

Ah då vet jag. Kan man göra det även om man inte har en annan person som kan lyfta cykeln. Har inte mekställ ännu men lär nog behöva införskaffa ett snarast. Är väl inte optimalt att växla sen snurra osv, gick ju förr men inte nu gissar jag på.

thumper skrev:
> Ah då vet jag. Kan man göra det även om man
> inte har en annan person som kan lyfta cykeln. Har
> inte mekställ ännu men lär nog behöva
> införskaffa ett snarast. Är väl inte optimalt
> att växla sen snurra osv, gick ju förr men inte
> nu gissar jag på.

Glöm Marr's inlägg, det gällde justering av bakväxeln.
Map framväxeln så behöver du bara växla ned till lilla klingan och sen lossa o spänna vajern.

Haha det gjorde vi visst! Ber om ursäkt!
Men där uppe är det bara en plastskruv som det inte går att göra så mkt med dessvärre eller så förstår jag bara inte :)

Den skruven ligger an mot höljet, när du skruvar ut den blir höljet längre och spänner vajern. Ofta räcker det att skruva den några kvartsvarv för att få växlingen att funka. Men som GurraG skriver kan det krävas att du lossar vajern nere vid växeln och tar upp slacket där om det är stort.

Det var väldigt glappt vid vajern nertill. Ska den vara helt spänd eller ska det vara något mellanrum? Nu är den på det minsta kugget alltså dom lätta växlarna

Häng upp cykeln i något. Kan du inte fästa ett rep i något i taket? Sen gör du en ögla runt sadelstolpen under sadeln. Inte stabilt alls, men bör funka för en framväxeljustering.

Tänk MacGyver! :-)

För att spänna vajern till framväxeln räcker det att du lutar cykeln mot väggen, tar fram 5mm insex, lossar lite på fästskruven till vajern, drar i den/spänner den med handkraft, drar åt fästskruven.
Tar 35 sekunder.
Finjustering gör du med justerskruven på reglaget.

Det gjorde ju susen! Stort tack nu har man lärt sig det också :) Dock blev vajern slapp igen när jag växla ner igen men ska testa mer ute imorgon

thumper skrev:
> Det gjorde ju susen! Stort tack nu har man lärt
> sig det också :) Dock blev vajern slapp igen när
> jag växla ner igen men ska testa mer ute imorgon

Då gör du om proceduren.

Två frågor till från nybörjaren...
När jag bromsar hörs nåt swooshande ljud. Kan det va att det är nya skivor bara? Aldrig kört med skivbromsar samt att när jag bromsar nedför med frambromsen så skakar det i styret. Gissar på dämparen? Förlåt för alla knäppa frågor men man måste ställa dom för att lära sig :)

Akta dig för att spilla något medel på skivor eller belägg.

Om allt är nytt och det inte spillts något på bromsarna så kanske de bara behöver köras in. Skaket i styret kan vara pga. att bromsverkan varierar mycket, alltså biter ojämnt over olika delar av skivan, och det kan bli bättre med inkörning. Här är ett exempel på inkörning av skivbromsar:

Som Shindou säger så kan det vara glapp i styrlagret. Kluckande ljud kan även komma från beläggen på vissa bromsar när man "juckar" cykeln på det sättet. Du kan också testa samma sak genom att ta tag i gaffeln och stammen, och vippa på gaffeln för att upptäcka glapp emot styrröret.

Tillbaka
Topp