Scott scale

Gusthoren

Medlem
Scott scale
Hej jag har ett val. Har hittat en scott scale. Men det är bara ett problem. Jag är 175 cm lång och jag växer fortfarande men förmodligen inte så mycket till. Cykeln är välldigt fin men den är i storlek large. Tror ni att en scott scale rc i large skulle passa mig.

Scott scale
Förstår inte riktigt frågan. Large är ju din storlek i Scale, typiskt 175-185 cm. Medium 165-175 cm. XL 185-195 cm. Fördelen med L är att cykeln är längre (+2,5 cm hjulbas) vilket alltid är bättre. Skillnaden i längd är inte större än att du kan ha exakt samma sittposition på båda genom att välja 2,5 cm kortare styrstam som är 9 mm lägre (mha. spacers, annan vinkel på stammen, styre med mindre rise).

M har 44 cm sadelrör och L 48 cm. Om du vill köra dropper får du välja en modell med kortare slag och lägre stackhöjd än vad som skulle rymmas på M, vilket jag inte ser som någon större nackdel på cykeltypen.
Med en 100 mm dropper på Large blir sadelhöjden från 68 cm vilket är normal höjd för 165 cm cyklist. Normalt för 175 cm längd är 73 cm sadelhöjd.

Senast ändrad:
Scott scale
Gusthoren sa:
Hej jag har ett val. Har hittat en scott scale. Men det är bara ett problem. Jag är 175 cm lång och jag växer fortfarande men förmodligen inte så mycket till. Cykeln är välldigt fin men den är i storlek large. Tror ni att en scott scale rc i large skulle passa mig.

Scott har rätt bra mätsystem på sin hemsida där du pillar in längd och armlängd.
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-scale-935?article=267441007

Jag är 1.75 och valde en medium, har långa ben kort överkropp och korta armar, tvärtom-apa alltså. Fick testa en large och en medium hos handlaren då jag tvekade på storleken, men largen kändes för lång. Medium som sagt med 80mm original styrstam, vänd neråt och inga spacers.
Det var medium scotts hemsideguide föreslog också.

Vill du ha längre hjulbas välj large, lite stabilare om du har balansproblem, medium med kortare hjulbas om du är ung och tänkt ha en rappare cykel.

Har du möjlighet att testa både M och L?

mvh/

Senast ändrad:
Scott scale
Jag är 184cm och satte på kortare stam på min. Dock var det en 17...

Om du bara är 15 bast så tror jag att du kommer att bli vuxen (large), men det kanske tar lite tid.

Tillbaka
Topp