Scott Scale

PAT-MAN

Ny medlem
Scott Scale
Är det stor skillnad på de olika SKOTT SCALE 10, 20, 30, 35 osv?
Förbättras allt på cyklen ju dyrare den blir eller vad är det som skiljer sig?
ÄR det för övrigt en pris värd cykel elller betalar jag onödigt mycket för märket?

Tack för din hjälp.

Frågar jag inte får jag inget veta, det finns inga onödiga trådar!

MVH SAGMAN

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA och så rättstavade jag Scott. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Scott Scale
Scale blir bättre ju "lägre" siffrorna är. Det är Kolfiber ram på Scale LTD, 10, 20 och 30, dessa ramar är lika tror jag, som när som på LTD, som ska vara lättare och av ett lite bättre material.
40 och neråt är alu ram, med tyngre ram desto längre ner i hierarkin man kommer.
Jag har ingen scott, men jag tkr att deras hojar e grymt snygga och bra specade, du betalar absolut inget överpris, självklart kan du köpa nån av canyon cyklarna på nätet , men det går inte jämföra tryggheten av att kunna gå till nån ÅF om nåt krånglar.

Scott Scale
Kör på en Scott Scale LTD och är helnöjd med min. Har fungerat hur bra som helst! Visserligen är Scott ett relativt dyrt märke, men samtidigt får du garanterat valuta för pengarna. Kolfiberramen(LTD,10,20,30) borde väl vara den lättaste på marknaden (<1kg)?

Scott Scale
PAT-MAN skrev:
-------------------------------------------------------
> Men är en kolfiber ram lika tålig som en aluminium?

Svårt att svara på.

En aluram som faller olyckligt mot t.ex. en sten kan innebära en bula. I värsta fall en dålig bula som påverar hållfastheten och förkortar livslängden på ramen eller tar död på den helt.

En liknande olycka med en kolfiberram innebär troligen sprickor i ramen och mer ett krossat rör än ett bulat dito.

Eller en uppsprättande sten på diagonalröret...

Scott Scale
Jag har kört en säsong på min scale 30. Lätt styv ram, ingen fara att den inte håller. Jag har kört med den precis som man gör med en alu ram och ramlat lika mycket, den håller:)

Hade problem med sadelstolpe/klämma och scotts reklamationsavdelning(Tony Helmersson-gammal DH räv) skötte det bra. Inga problem. Jag skulle helt klart rekommendera den.

Scott Scale
Ah okej.
Min budget är inte så stor just nu så därför har jag spanat lite på andra XC hojar och jag kollade lite på KONA, men jag hade svårt att avgöra om dom var bra för seriös nöjes cykling?
Vet du något om KONA's XC hojar?
Jag har även kollat på GT's XC hojar, men vet inte om det är något?
Vet du något annat märke som gör bra XC hojar inom 20000 :- klassen?

MVH Sagman

Scott Scale
Om din ekonomiska gräns går vid 20000:- så har du egentligen inga problem att hitta en bra hoj. Jag kan inte låta bli att rekommendera dig att åtminstone kolla på Commencal Supernormal. Jag kör på 2007 års modell och är nöjd. Snygg, bra spec. och snabb (så länge inte jag sitter på :-). Och vitt är ju trendigt (eller var det förra året?).

Scott Scale
Scott har blivit mer prisvärda och ligger ungefär på samma nivå som de flesta kända märkena, bl.a pga lägre dollarkurs. Förutom tyskimport är Kona bland de mest prisvärda. Dock är de flesta KOna-modeller lite tunga om man t.ex tänkt att köra XC-tävlingar.

Tillbaka
Topp