Scott Spark 2015, uppgradera FOX-gaffeln till FIT4 eller byta hela?

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag har en ganska ombyggd Scott Spark 920 -15 med den omtalat sämsta framgaffeln som Fox byggt.
Fox 32 Evolution CTD

Den fungerar än så länge, men jag skulle vilja framtidssäkra mig lite och tänka i banor om hur jag vill göra den dagen den ger upp, eller jag bara känner att det är dags att gå vidare.
Cykeln i övrigt är så pass påkostad att jag i många fall anser det värt det.

Jag använder mig mycket utav CTD-funktionen, och kör ofta på alla tre lägen. Det gör att jag målar in mig lite i ett hörn och sitter fast i Fox-träsket misstänker jag?

Har även läst att man tidigare kunde göra en s.k. FIT4-upgrade på denna gaffeln, men det verkar svårt att få fatt i delar för det numera.
Även trådar i diverse forum som avhandlar detta är det ont om även om det i dessa få trådar verkat vara poppis.
Och Fox-gafflar från gamla Scott's växer inte heller på träd vad jag kan se.

Vad är most upgrade for the buck? Såklart underhålla och köra på den så länge det går kostar minst.
Uppgradera befintlig gaffel, om man hittar nödvändiga delar?
Byta till en modernare FOX-gaffel som är 3-pos-ready?

Finns det andra heta alternativ?

Hej Tegheim
Jag har precis köpt en spark 720 2015 års modell. Första svängen jag tog kände jag direkt att framdämparen inte reagerade på stenar jag annars brukar köra på/över insåg sedan efter att googlat att fler upplever detta. Jag hittar ju andra fox dämpare för 4000 kr och uppåt men vette fan var gränsen går för dämparen att kännas så mycket bättre och i så fall att det är värt det. Har du Tegheim något att jämföra med som du själv känt på annan hoj är en dämpare som passar dig bättre? Själv har jag kört på en spark 35 i 8 år dock 26 tum så den cykeln går inte riktigt att jämföra med heller. Mvh Jonas

Har en Reba 100mm på min 27.5" HT som jag tycker är lite smidigare över stök, men den cykeln är på det stora hela sämre, så det är svårt att avgöra.

Uppgraderade gaffel på mig. Budget Kona Precept från RS Sektor till en Revelation -19. Kostade 4800 via bike24. Blev det bättre? Klart det blev. Nytt och bättre - i klass med Pike på min Process 153. Funderade på ny cykel men det kostar ju numera 30k minst om man ska få bra komponenter.

Twin lock reglaget gick sönder på min och ersättningsdelar var svindyra så det blev en helt ny Manitou dämpare som Racingbike Sweden monterade. Twin lock funkar även med den nya dämparen.

karin.i sa:
Twin lock reglaget gick sönder på min och ersättningsdelar var svindyra så det blev en helt ny Manitou dämpare som Racingbike Sweden monterade. Twin lock funkar även med den nya dämparen.

Hur fungerar twinloc'en på Manitou? Blir det tre olika lägen eller bara öppen/låst?

Funderade på om man kunde haft så att gaffeln bara låste på sista klicket, och var helt öppen på de två första.

karin.i sa:

Du menar att en ny Manitou är billigare än reservdelar till ett reglage?

Vad har du för slaglängd? Din vikt? Är det xc eller stigcykling?

Jag skulle köpa en modern RockShox boost gaffel utan remote. Vem behöver remote? Det sitter ju ett vred på höger gaffelben, 15 cm från höger grepp på styret. Om man nu mot förmodan skulle vilja låsa sin gaffel.

T.ex. 2019 SID RL 120 mm för 470 eur från R2 bike.

Sixten Fors sa:

Jag skulle köpa en modern RockShox boost gaffel utan remote. Vem behöver remote? Det sitter ju ett vred på höger gaffelben, 15 cm från höger grepp på styret. Om man nu mot förmodan skulle vilja låsa sin gaffel.

Har 100mm idag och väger 77kg.
Kör stökig stig, sten och rötter. Allt mellan långloppscupen till XCO.
Jag låste/låste upp min gaffel säkert 50ggr på ett lopp om 2 timmar.

Låser den vi varje uppför, på grusväg och låser upp utför och stökigt.
Remote på styret är en ickefråga för mig ??

En modern och bättre gaffel behöver du inte låsa 50 ggr. Det går inte snabbare.

Hur blir geon om du förlänger från 100 till 120 mm? Nino har förlängt sin SID på sin 2019 Spark RC från 100 till 110 mm.

R2 Bike har även 2019 SID RL Remote till bra priser. De har även 2019 SID RLC. Alla med new DebonAir fjäder och Charger 2 dämpare. RLC har finjustering av LSC, i övrigt lika som RL.

2020 SID Select är sämre än 2019 SID RL.
2020 SID Ultimate är samma som 2019 SID RLC.

Men du har väl non-boost? Alla nya gafflar är boost. Byta framnav?

Senast ändrad:
Frågan är hur mycket pengar du vill lägga?

För i slutändan så kommer du till Fox Factory 32 SC 3-läges FIT4 som bästa alternativ.
De såldes ju inte med remote men gick att bygga om till 3-läges fram till och med 2018 (tror jag).

Bör finnas att få tag på begagnade.
(vet åtminstone en som både har en Fox 32 SC + En Sid WC Brain 2018 ståendes i garaget =)

Sixten Fors sa:
En modern och bättre gaffel behöver du inte låsa 50 ggr. Det går inte snabbare.

Men du har väl non-boost? Alla nya gafflar är boost. Byta framnav?

Är inte säker på att vi är överens gällande låsning. Vet många duktiga chaufförer som har nya grejer och fortfarande låser. Även N1NO låser ofantligt många gånger, även fast han kör fortare än oss när han sover :-)

Jag har non-boost. Nya nav tror jag inte blir smidigt, kan finnas ombyggnationskit. Det är ett par Spinergy-fälgar.

RockyM sa:
Frågan är hur mycket pengar du vill lägga?

För i slutändan så kommer du till Fox Factory 32 SC 3-läges FIT4 som bästa alternativ.
De såldes ju inte med remote men gick att bygga om till 3-läges fram till och med 2018 (tror jag).

Bör finnas att få tag på begagnade.
(vet åtminstone en som både har en Fox 32 SC + En Sid WC Brain 2018 ståendes i garaget =)

Visst känns det som att man till slut hamnar på en SC32 med 3-way Remote.
Men tror att om det skulle gå uppgradera till ex 2016 Fit4 skulle den vara god nog för mig.

På min Spark med TwinLock tror jag att det är 3 lägen i bakdämp och 2 i gaffeln. Om det är wire-låsning (på din Spark) så funkar väl vilken gaffel som helst som har 2-läges wirelåsning, tillsammans med Scott TwinLock reglage? Eller?

Att sätta distanser fram för att få 100 mm nav att funka i 110 mm gaffel är väl inte omöjligt? Flytta ut skivan 5 mm på vänster sida, 5 mm distanser på utsidan av navets båda sidor. Finns säkert att köpa.

Sixten Fors sa:
Alla nya gafflar är boost.

Nix pix! :)

Här följer några exempel på 15x100mm -gafflar av modellår 2020

RockShox Reba RL Solo Air OneLoc Remote 29"
https://www.bike-components.de/en/R...-Remote-29-Suspension-Fork-2020-Model-p69600/

RockShox SID RL Solo Air 29"
https://www.bike-components.de/en/RockShox/SID-RL-Solo-Air-29-Suspension-Fork-2020-p69608/

RockShox SID RL Solo Air OneLoc Remote 29"
https://www.bike-components.de/en/R...OneLoc-Remote-29-Suspension-Fork-2020-p69610/

RockShox SID RLC Solo Air 29"
https://www.bike-components.de/en/RockShox/SID-RLC-Solo-Air-29-Suspension-Fork-2020-p69611/

RockShox SID RLC Solo Air OneLoc Remote 29"
https://www.bike-components.de/en/R...OneLoc-Remote-29-Suspension-Fork-2020-p69613/

Det finns ännu fler...

RockyM sa:
Sixten tog inte du bort din remote eftersom den inte var bra enligt dig?
Just nu sitter det remote på Sparken. Främst för att kunna låsa bak, inte fram.
180905_017_M.jpg

På Scale HT kör jag helst utan remote. Den senaste med 2019 SID RL Boost 120 mm utan remote. För att remote till gaffeln inte behövs, det är bara tungt, krångligt, servicekrävande, dyrare, och i vägen på styret.

Om du vill ha en gaffel som sväljer allt och blir stel när man låser ska du ha en dt gaffel, efter att ha kört på rockshox och fox gafflar av finare slag tycker jag min nuvarande DT swiss opm o.d.l är den bästa, väldigt responsiv, sväljer som sagt allt och är lätt dessutom. Köp ;)

Jag bytte styrlager i helgen.
Passade på att väga min Fox32 Evo CTD-gaffel.

1799gram inkl axel :-O

Förstår inte heller varför man vill låsa gaffeln, min FIT4 är alltid fullt öppen, twinlock, ännu värre låsa fram och bak, dämpare och gafflar speciell fox prylar som verkligen blir helt stiffa. När gynnas man av det? Till och från stigarna på asfallt osv går det inte fortare eller känns "skönare" med låst dämp och gaffel,

Jag ångrar att jag köpte en fit4 36 kashima factory när grip2 lanserades i samma veva, dock är det mina lite bristande tuneing kunskaper som fick mig att välja fit 4

Värt att nämna är att FOX 2020 kommer med en ny typ av fit4, om det nu är något som de måste göra för sakens skull låter jag vara osagt

Kanske offtopic

KiwiQ sa:
När gynnas man av det? Till och från stigarna på asfallt osv går det inte fortare eller känns "skönare" med låst dämp och gaffel,

Korta svaret är, jo. Det går fortare.
Jag tror inte Nino Schurter låser/låser upp så ofta om det inte gör nytta.
Känner en elitcyklist som har testat att tävla emot sig själv, och hävdar sig tjäna massa tid/högre snittfart genom att låsa när det blir mindre stökigt.

Tegheim83 sa:
KiwiQ sa:
När gynnas man av det? Till och från stigarna på asfallt osv går det inte fortare eller känns "skönare" med låst dämp och gaffel,

Känner en elitcyklist som har testat att tävla emot sig själv, och hävdar sig tjäna massa tid/högre snittfart genom att låsa när det blir mindre stökigt.

Nej läste att han låser och låser upp typ 50-100ggr under ett race, gynnar säkert xc cyklister, lättast möjliga cykel, väldigt lite slag, hans gaffel är allt ifrån en krallig modell, förstår att en kolfiber xc hoj som väger 9-10 kilo får att sprinta ruskigt bra på i låst läge, elektronisk XX1, inte för att han vill för att hans sponsorer väljer hans komponenter, han föredrar 2 delat men om Sram ger honom x antal dollars så kommer även han älska singelklinga.

:)

T83: Vill man inte förstå så kommer man aldrig förstå!
Lättast att du bara håller med.
Aha en fox 36 fullt öppen är bäst!? Köper en sådan.. Tack som fń =)

SF: Nu är du visserligen inlåst(utlåst?) men om han inte vll ha remoten till gaffeln så underlättar det att ta bort wiren till gaffeln & bara ha wire till bakdämparn..

Sen bör man jämföra typ samma modell på cyklar om man ska ha låst eller inte.
Jag har ju inte testat allt men Fox icd 2014 (Trek factory racing). Fox ictd 2016. Fox SC 32 2017, Fox SC 34 2019 samt Rockshox Brain WC 2018 är alla snabbare uppför när de är låsta, iaf på Canyon Exceed SLX, BMC FS01 & epic S-works 2018.

Klart som fan att det går snabbare om du ändrar låsningen på dämparen beroende på terrängförhållande. Allt annat är okunskap och omodernt ;-)

KiwiQ sa:
Tegheim83 sa:
KiwiQ sa:

Nej läste att han låser och låser upp typ 50-100ggr under ett race, gynnar säkert xc cyklister, lättast möjliga cykel, väldigt lite slag, hans gaffel är allt ifrån en krallig modell, förstår att en kolfiber xc hoj som väger 9-10 kilo får att sprinta ruskigt bra på i låst läge, elektronisk XX1, inte för att han vill för att hans sponsorer väljer hans komponenter, han föredrar 2 delat men om Sram ger honom x antal dollars så kommer även han älska singelklinga.

:)

Jaha, så ex Nino väljer att pumpa på knappar som inte gynnar honom och ger bort racen, bara för att han får pröjs?

Jag kör ju XC, med 100mm slag och i dagsläget 11kg cykel. Så även om han troligen kör dubbelt så fort, så kör vi samma typ av terräng.
Behöver inte mer slag på XCO/XCM.

Sixten Fors sa:

Vem behöver remote? Alla som någon gång försökt vinna en spurt på en MTB...

Glöm inte att min första inlägg var off topic, förlåt alla xc cyklister, vill verkligen att ni låser era tunna 100mm gafflar, det är ett måste!!

Vem behöver remote? Alla som någon gång försökt vinna en spurt på en MTB...

HAHA...Schack matt på den!!

Tillbaka
Topp