Scott Spark 750 vs Canyon Spectral

Promman

Ny medlem
Hej! Är helt ny på det här o står redo att köpa min första mtb ? Valet står mellan dessa två cyklar. Har fått prova Scotten och tyckte väldigt mycket om den, den andra har jag bara läst och fått tips om... Ni som kan detta, vad säger ni? Verkar som om Canyonen har något bättre komponenter, men man kan ju inte provcykla den och skulle något strula får man ju skicka den till dem. Scotten finns lokalt hemma hos min cykelhandlare och om det är något så kan man ju bara ta svängen om dem. Känns ju bra såklart. Tacksam för alla råd och svar.

Det är en 2017. Kommer att hamna på runt 22000kr mot 26000kr för canyonen. Min längd 169, vikt 70. Användningsområdet ärväl främst för motion, träning och att det är roligt ? Är mycket ute i naturen, mest o vandrar, och tycker att detta kan vara ytterligare ett steg. Kan ju kanske få ta i lite mer, få upp flåset, träna upp mig på ett annat sätt. Budget: Helst så lite dom möjligt utan att bli dum-snål. Vill ju inte köpa en cykel och om ett halvår känna mig begränsad redan. Skall köra i skog och mark på stigar osv. Det är därför jag inte valt cyklarna runt 10-15000kr. Tror att dessa jag tittat på kan motsvara vad jag förväntar mig. Vad tror du?

Jag har en 2017 canyon spectral al 5.0 ex. Har aldrig varit mer nöjd med en cykel i hela mitt liv. Jag hade kört på canyon! Scott e tråkiga och repetitiva medan canyon är lite mer nytänkande. Plus så är canyons supportstruktur utmärkt.

Men vad vet jag, kärlek förblindar mig väl

Spark och Spectral är ju två HELT olika cyklar. SÅ beroende vad du ska köra så är en av dem troligen helt fel.

Spark 700-serien har 120 mm dämpning medan Spectral har 140/150 mm. Så ska du köra mest utför och stök och bök, satsa på spectral. Vill du komma fram även uppför och kanske cykla längre blandade turer med inslag av grusväg etc så satsa på en spark eller motsvarande fårn annan märke.

Tack för era svar och att ni tog er tid. Idag blev den köpt ? Det blev en Scott Spark. Var lite såld på den tror jag, efter att ha provkört den... Imorgon blir det nog premiär turen ute ?

Tillbaka
Topp