Scott spark 920 vs Specilized status vs … annat?

Johning

Medlem
Är totalt novis på detta; så alla tips och råd jag kan få är uppskattat. Har cyklat en hel del landsväg i yngre dagar; men aldrig MTB

Söker en heldämpad cykel med plastram (inte för att jag behöver det… men det är ju fränt med kolfiber) för träning på hobbynivå, framförallt trail/stig. Tänkt framför allt för att få upp motivationen med träningen samt haka på kompis/gubb-gänget någon gång i veckan.

Har en köpesannons ute för en cykel i medium ram och har fått några intressanta napp.

Är t ex en Scott Spark 920 från 22 något att ha? Alternativt Specilized Status 140? Finns det andra alternativ i samma liga som kan anses mer prisvärda?

Har en budget på omkr 20 000… upp mot 25 000 om det kan anses motiverat med tanke på vad man i så fall får för 5000 extra.

Spark och status är lite olika typ av cykel. Det går inte riktigt att rekommendera den ena över den andra. Kolla vad gänget kör kanske?

Risk att en fyra år gammal cykel behöver helservice av fjädring inklusive länkage för 4-5 tusen och nytt drivpaket för nästan lika mycket. Om inte detta är gjort senaste året. Även en nyservad med allt bytt går väl ned till halva priset av motsvarande ny med garanti på bara ett par år, sen ytterligare ned för varje år? En 2022 kan vara uttagen på senhösten 2021.

Jag hade som nybörjare köpt med garanti, med tanke på att både plast och alu kan ha sprickor som är svåra att upptäcka även för erfarna. De flesta ramgarantier gäller bara första ägare och kan ha krav på årlig service för att inte förkortas.

Har ej haft spark själv, men har flera cykelpolare som bytt från spark pga att ramlagren är av sunkig kvalla och dyra att byta.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp