Scott Spark 940 vs 945

YNIQ

Ny medlem
Scott Spark 940 vs 945
Hej,

Tänkte köpa en ny MTB och står i valet och kvalet mellan Spark 940 eller 945.

Den största skillnaden verkar vara att 940 har 2x11 och något bättre komponenter vad jag förstått, 945an å andra sidan har 1x11 och är lite billigare.

Det jag är mest osäker på är om man ska köra 1x11 eller 2x11, ser både för och nackdelar med båda. Kommer att använda cykeln väldigt allround, så tänkte att det kanske vore trevligt med ett brett spann på växlarna.

Vilken är mest prisvärd? Vad ser ni för för- och nackdelar med dessa två cyklar?

https://www.scott-sports.com/se/sv/products/249546007/SCOTT-Spark-940-Bike 940 34999:-
https://www.scott-sports.com/se/sv/products/249547008/SCOTT-Spark-945-Bike 945 29999:-

Tar tacksamt emot era synpunkter.

Senast ändrad:
Scott Spark 940 vs 945
I valet mellan 2x11 eller 1x11 är det svårt att ge konkreta tips utan att veta ditt användningsområde. Är det mest teknisk stig du tänkt köra, eller mer åt långlopp?
Sen går det alltid att konvertera en 2x11 i efterhand. Gjorde själv detta nyligen med min spark 940 (2016) för ett renare styre med twinloc-reglage nedanför styret osv...

En sak som du bör ta i beaktande är dropperposten. På 940 sitter det en "FOX Transfer Dropper" som fått väldigt bra omdömen i många tester. Har själv exakt en sådan också, och kan bekräfta god funktion och gedigen kvalitetskänsla.
På 945:an sitter det däremot en "Syncros Dropper 2.0" och det finns skrämmande lite info om dessa när man söker... Något att tänka på, kan vara en dealbreaker.

Scott Spark 940 vs 945
ursäkta om jag stör dina planer, och jag kanske är dåligt uppdaterad; men är inte 13 kg tungt för en cykel i den prisklassen?

Scott Spark 940 vs 945
Trek Fuel ligge ju på samma vikter ungefär. Jag hade dock kikat på spark 930 i kolfiber istället, då sjunker vikten till 12.3 men priset går upp till 35990kr. Om den går att få tag i vill säga verkar typ slutsåld...

Scott Spark 940 vs 945
carbonmodelen verkar ju relativt sina kg bättre prissatt. skulle nog hellre ta den av dessa tre? en cube stereo hpc kan vara ett alternativ.

om du ändå funderar på en carbonraket kan du gå upp en storlek, montera kort styrstam och ha kvar den sköna känslan av en lång trygg framända. på köpet slipper du en hoj som kastar av och an i sidled när du försöker hålla den uppe på en smal trampad stig i snö.

Tillbaka
Topp