Scott spark eller Genius?

Edqvisten

Medlem
Hej.
Jag är i MTB köpar tankar och varit runt lite och kollat på olika märken. Har cyklat lite fast ej ägt en egen cykel och terrängen jag vill ut i är blandad, fast mest stökig terräng. Jag var inne i en lokal cykel butik och frågade om Trek Fuel EX 9.7 och Fuel EX 8 då jag har fått klart för mig att dom är mångsidiga cyklar. Men eftersom att det uppenbart är mtb år så finns nästan inga ute så dom hade såklart inga inne, men han rekommenderade Scott, så jag frågade honom lite om Scott Genius 950 men han tyckte att Scott spark skulle passa mig bättre efter vad Trollhättans terräng hade att erbjuda men ingenting säger att jag inte kommer åka och cykla på andra ställen.
Vad tror ni? Jag vill inte köpa sparken och sedan känna att det inte var rätt, är det någon här som har en spark och kör med den i blandad terräng/ stökig nerförs terräng? eller är det värt att vänta tills Genius kommer ut på marknaden igen?

Senast ändrad:

Piecekeeper

Aktiv medlem
Funderar också på en spark 920. Provade lite på asfalt men lite fundersam på geometrin. Kör gärna lite nedförs också och geometrin känns ju inte supermodern.

ErikvW

Aktiv medlem
Geniusen är en perfekt cykel att ha som enda cykel, om du köper sparken så kommer du nog känna ett sug efter något mer gravity fokuserat speciellt om du tänkte besöka bikeparks eller köra "Enduro". Med twinlock systemet fungerar geniusen väl till XC också.

ers

Aktiv medlem
Körde Spark 940 tidigare och däremellan en Canyon Neuron och nu en Fuel Ex. Känns som att Treken passar mig bäst. Fungera för allt mellan xc och bikepark dagar. Genius funkar garanterat om man kan leva med de för och nackdelar som Scotts twinlock innebär.

Edqvisten

Medlem
Körde Spark 940 tidigare och däremellan en Canyon Neuron och nu en Fuel Ex. Känns som att Treken passar mig bäst. Fungera för allt mellan xc och bikepark dagar. Genius funkar garanterat om man kan leva med de för och nackdelar som Scotts twinlock innebär.
Ah jag har kollat in Canyons cyklar med och har varit riktigt sugen på Canyon Spectral, dock har jag hört att canyon har höga reparation/service kostnader pga att dom inte säljs överallt i Sverige. Vad är det för nackdelar med Scotts twinlock system?

Edqvisten

Medlem
Funderar också på en spark 920. Provade lite på asfalt men lite fundersam på geometrin. Kör gärna lite nedförs också och geometrin känns ju inte supermodern.
920 har jag med vart och nosat på faktiskt, den verkar jätte fin. Har haft fundering på att om man köper en så kan man ju i framtiden om man nu känner så att man kan ju byta ut komponenter tex framgaffeln till en med längre slag, dock blir jag osäker på hur mycket det kanske ändrar geometrin i ramen till det negativa.

Magnus K

Aktiv medlem
Bortsett från antal kablar runt styret har jag inget negativt att säga om twinloc på min Genius 750 från 2018.
Min Genius funkar okej till XC kring Linköping och bra utförs de få gånger jag besökt Isaberg och Lindvallen i alla fall. Baksvingen är mycket bättre än Genius-modellen före 2018, jag hade en sån också och den var rent jobbig att köra XC på. Tog hellre ut min Scale (hardtail) än gammel-Geniusen.
Spark från 2017 och framåt verkar vara rätt kompetent utförs också, de jag pratat med har tyckt att den funkar till lättare enduroliknande utflykter.
Mvh
Magnus

Edqvisten

Medlem
Bortsett från antal kablar runt styret har jag inget negativt att säga om twinloc på min Genius 750 från 2018.
Min Genius funkar okej till XC kring Linköping och bra utförs de få gånger jag besökt Isaberg och Lindvallen i alla fall. Baksvingen är mycket bättre än Genius-modellen före 2018, jag hade en sån också och den var rent jobbig att köra XC på. Tog hellre ut min Scale (hardtail) än gammel-Geniusen.
Spark från 2017 och framåt verkar vara rätt kompetent utförs också, de jag pratat med har tyckt att den funkar till lättare enduroliknande utflykter.
Mvh
Magnus
ja kablarna har jag förstått att det blir en del på Scott. Men känner du att du använder twinlocen? Om jag tolkar dig rätt så skulle du föredra en spark före genius i mitt fall?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Förutom att twinlock ger en trasslig cockpit så fungerar den bara med dämpare som kan låsas vilket gör att en Scott med twinlock tex inte kan fås med en fox 34/36 grip 2 eller rc2 dämpare från RS. Märkligt tycker jag, särskilt avseende tex Ransom där potentiella köpare bör prioritera en bra gaffel över funktionen att låsa den från styret. Samma med Genious egentligen, på Spark kanske cost/benefit-analysen ser annorlunda ut.

Erkl

Medlem
Är själv ägare till en scale och en genius och kan egentligen bara komma med en jämförelse mellan de två. Geniusen är en dröm att cykla på i skogen, speciellt när det blir lite stökigt. Desto fortare desto bättre. Mina erfarenheter utför är väldigt begränsade. Har dock inga svårigheter att hänga på folk med xc-cyklar på skogsstigar så jag tycker inte du behöver vara rädd för att du får ett tungt och segt monster. På grus märker man dock en markant skillnad mot scalen så där finns det nog bättre lämpade cyklar. Nu var ju frågan om spark vs genius men hoppas mitt inlägg ger någon vägledning. För skog och stök är geniusen mycket bra, grus ok men inte förstahandsvalet.

AndersJB

Aktiv medlem
Här hemma står både en Spark 950 -21,och en Genius 940 -19. Jag har Genius,och hustrun Spark:en.

Gillar Geniusen skarpt,passar mej klockrent för den cykling jag gör.
Som sagt ovan,den gillar när det blir stökigt och kommer till sin rätt när man kör på. Men definitivt ingen släde,går finfint att köra lite lugn stigcykling,och funkar även bra på rena grusvägar.
Men primärt en lite mer "rejälare" hoj än Sparken.

Provat frugans Spark,lite nättare och smäckrare än Geniusen,men dock inte bortkommen i nerförsbacken eller när det är rötter,stenar och annat i backen.
Helt klart mer rapp på fina stigar,och allmänt mer lätthanterlig på skogsstigarna,och väger väl nått halvkilo+ mindre.
130/120mm räcker gott och väl till som är på den.

Ang alla wirar....lite många är det på styret,dock inget jag tänker på överhuvudtaget,dom stör inte mej.
Har dock satt på en Fox 36 160mm med Grip2 fram,så har bara Lockout på bakdämparen,dock använder jag den inte vansinnigt ofta,kan låsa ibland för att "styva upp den" där bak,men oftast kör jag öppet.
Kan sakna låsning fram när man får stå upp och ta i uppför en rejäl uppförsbacke,men fördelen med 36:an uppväger saknaden av låsning för mej.
Bra cyklar bägge två,dom är bra på det mesta som vi cyklar.

Magnus K

Aktiv medlem
ja kablarna har jag förstått att det blir en del på Scott. Men känner du att du använder twinlocen? Om jag tolkar dig rätt så skulle du föredra en spark före genius i mitt fall?
På nyare Geniusen kör jag oftast twinloc i mellanläget. Bara utförs eller i flowleder öppnar jag fullt. Full lockout är mycket sällan att jag använder men då kör jag väldigt sällan på släta grusvägar.
Jag har faktiskt bytt framgaffel till en Yari utan fjärr men kör twinlocen till bakdämparen tills vidare. Det är bak som jag tycker en fjärrkontroll är mest användbart.
Mvh
Magnus

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Ah jag har kollat in Canyons cyklar med och har varit riktigt sugen på Canyon Spectral, dock har jag hört att canyon har höga reparation/service kostnader pga att dom inte säljs överallt i Sverige. Vad är det för nackdelar med Scotts twinlock system?
Har lite svårt att se att servicekostnader skulle vara högre på en hoj som bara säljs på nätet. En gaffel- och dämparservice kostar samma oavsett vad prylarna sitter på för hoj.

Jag har hört rykten om att vissa handlare inte befattar sig med cyklar de inte sålt själva. Jag har dock aldrig hört någon kring där jag bor som inte tar emot en Canyon, YT eller Radon, de tjänar ju pengar på de också...

Senast ändrad:

oakhammer

Aktiv medlem
Jag gick från en spark till en Genius 920 och tycker den är mer allround som cykel. Visst lite tyngre, men känns lite stabilare utför och jag vågar i alla fall mer.
Det enda jag stör mig på är att vevarna sitter så lågt, nästa cykel ska ha högre markfrigång.

Sputnik

Aktiv medlem
Jag kör min i High setting på "länkagebulten",får bättre frigång då.
Upplever den inte slår i mer än normalt då.

Jag köpte en Genius med 27,5-hjul, men kör mest 29" på den idag, men jag har inte brytt mig om att ställa om länkaget vilket gör att den har något brantare gaffelvinkel och högre markfrigång än fabriksinställningarna. Det passar mig grymt bra.

Jag tycker för övrigt att det är en grymt bra allround-hoj. Den stora nackdelen är dock att det bara är den danska distributören som kan/får göra fullservice på bakdämparen för att garantin ska gälla.

Edqvisten

Medlem
Är själv ägare till en scale och en genius och kan egentligen bara komma med en jämförelse mellan de två. Geniusen är en dröm att cykla på i skogen, speciellt när det blir lite stökigt. Desto fortare desto bättre. Mina erfarenheter utför är väldigt begränsade. Har dock inga svårigheter att hänga på folk med xc-cyklar på skogsstigar så jag tycker inte du behöver vara rädd för att du får ett tungt och segt monster. På grus märker man dock en markant skillnad mot scalen så där finns det nog bättre lämpade cyklar. Nu var ju frågan om spark vs genius men hoppas mitt inlägg ger någon vägledning. För skog och stök är geniusen mycket bra, grus ok men inte förstahandsvalet.
Tack det hjälper en hel del. känns jätte skönt att få ta del av olika personers uppfattningar om cyklarna vara sig det gäller Spark eller Genius.

Edqvisten

Medlem
Har lite svårt att se att servicekostnader skulle vara högre på en hoj som bara säljs på nätet. En gaffel- och dämparservice kostar samma oavsett vad prylarna sitter på för hoj.

Jag har hört rykten om att vissa handlare inte befattar sig med cyklar de inte sålt själva. Jag har dock aldrig hört någon kring där jag bor som inte tar emot en Canyon, YT eller Radon, de tjänar ju pengar på de också...
Okej ; kan kanske vart något den säljaren sa till mig för att jag skulle köpa en cykel av dom .Tyckte själv det lät lite konstigt men jag är ganska ny så har inte sån jätte stor koll på det.

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Okej ; kan kanske vart något den säljaren sa till mig för att jag skulle köpa en cykel av dom .Tyckte själv det lät lite konstigt men jag är ganska ny så har inte sån jätte stor koll på det.
Även om service inte blir dyrare så bör du ha med i beräkningen att det oftast är mycket lättare att få support hos en lokal handlare. När något strular så blir det lite krångligare med postordercyklar.

Edit: om det är garantifel dvs, annars är det ingen skillnad.

Senast ändrad:

Edqvisten

Medlem
Även om service inte blir dyrare så bör du ha med i beräkningen att det oftast är mycket lättare att få support hos en lokal handlare. När något strular så blir det lite krångligare med postordercyklar.
Ja där sa du ju något. Har vart inne på det spåret, om jag skulle beställa men kanske tur eller inte så är jag en sån som måste få "känna och klämma" på produkter jag ska köpa. Men det finns ju för och nackdelar med allt.

Edqvisten

Medlem
Hej allihopa, jag ville bara tacka igen för allas tankar och erfarenheter om Scott Spark och Scott Genius. Men efter lite eftertanke så bestämde jag mig för att inte köpa en Scott Spark, dessutom var Genius var svår att få tag på. Men jag lyckades hitta en annan cykel jag var sugen på som jag slog till på direkt. Låt mig presentera min nya Orbea
Occam M30.

orbea-occam-m30-svart-2020.jpg

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Hej allihopa, jag ville bara tacka igen för allas tankar och erfarenheter om Scott Spark och Scott Genius. Men efter lite eftertanke så bestämde jag mig för att inte köpa en Scott Spark, dessutom var Genius var svår att få tag på. Men jag lyckades hitta en annan cykel jag var sugen på som jag slog till på direkt. Låt mig presentera min nya Orbea
Occam M30.

Visa bilaga 473536
Grattis - då skäms jag inte längre över att jag slängde in ett förslag på BMC som inte svarade på frågan ;-)

sgtprobe

Medlem
Occam M30.

Visa bilaga 473536
Bra val, även om såklart en Scott också hade varit jättefint, men med tanke på hur nöjd min tjej är med sin M30 och hur det har utvecklat hennes självförtroende på lite mer knixiga/rotiga/brötiga stigar, så har jag svårt att tänka mig att du kommer bli besviken. Vi uppdaterade även till lättare hjul och lättare kassett där bak för ett tag sedan och gjorde en bra cykel ännu roligare. :)

Edqvisten

Medlem
Bra val, även om såklart en Scott också hade varit jättefint, men med tanke på hur nöjd min tjej är med sin M30 och hur det har utvecklat hennes självförtroende på lite mer knixiga/rotiga/brötiga stigar, så har jag svårt att tänka mig att du kommer bli besviken. Vi uppdaterade även till lättare hjul och lättare kassett där bak för ett tag sedan och gjorde en bra cykel ännu roligare. :)
Tackar :) ja efter än så länge 1 tur ut i skogen så kan jag inget annat än att hålla med dig. Jag är jätte nöjd och kan inte vänta tills jag får ge mig ut igen. Härligt att höra om uppgraderingen det ska jag nog ha med i framtida planer :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer