scott spark eller specialized epic eller kanske anthem

-xc-carl-

Ny medlem
sitter med ett roligt val i mitt liv, ar just nu i australien och kommer va har ett ar! ska gora ett cykelinkop och star och vager mellen epic comp och spark 30.... eventuellt anthem 0 lite mer pengar men kanske vart pengarna. alla cyklar 08:or

har ni ngra reflexioner angaende valet, positivt resp negativt ang cyklarna... TACK PA FORHAND!

ha det fint i kylan!

mvh

carl
snitttemp 32 idag :)

jag har en epic marathon 07 som jag är jätte nöjd med. Jag har inte testat de andra men en sak som jag tycker är skönt är att bakdämparen sköter sig själv genom att vara stel när det är "slätt" och börjar jobba när man behöver lite "hjälp" men mitt råd är att du försöker testa de olika och ser vad som passar dig bäst. Lycka till!

Anthem är bäst. Säger jag helt ofärgad... Skämt åsido en anthem är löjligt bra. Har läst en hel del negativt om Spark med fokus på bakdämparen, dock inte testat den. Spec lär väl också vara bra skit.

även om sparkens vikt lockar, med en riktigt lätt ram, så ställer jag mig tveksam till en del saker, bland annat dämparen, personligen tycker ja det är mer än väl tillräckligt att hålla reda på att stänga av o sätta på dämparen, scotten har tre lägen, lite för mycket val helt enkelt när man blir trött i kolan :D

epicen är ju ruskigt fin dem med, men ska man ha den tycker ja nästan man ska ha kolfiber versionen :D

skulle nog sluta me anthemen ändå :D mycket fin ram med bra dämpning som påverkas väldigt lite av pedalgung men ändå är aktiv, alltså inte som en hardtail tills det kommer ett stort gupp. anthemen tycker ja även har den bästa specen av delar. i o för sig är delar lättare o billigare att byta än ramen :D

men måste säga att det är ett angenämt problem ;D o du blir nog nöjd oavsett val av dessa

Senast redigerad av en moderator:
En stor fördel med anthem är att den har en billig dämpare som man kan ersätta när som helst från nästan vilken nätbutik som helst. Det samma kan inte sägas om epic och - i viss mån - spark.

Har själv en anthem och är löjligt nöjd.

sparkens dämpare kan ju oxå ersättas me vilken som helst, men att finna reservdelar till den befintliga ä väll lite svårare ja :D

Senast redigerad av en moderator:
Jag gillar både Spark och Epic mycket. Sitter lite i samma dilemma.. Har kört Scott hela tiden och jag tror jag har fastnat lite för deras carbonramar. Så i slutändan blir det nog Spark i alla fall ;)

detta är två små olyckor me spark, o ja som trodde ett utbytbart växelöra hade som funktion att ge sig före det att ramen gav upp. det läskiga i det hela är väll att ingen av dessa två killar fick det lagat på garantin, utan fick köpa en ny baksving för egna pengar, visserligen inte sverige, men ändå.hade jag varit scott, så hade ja gjort den där delen av ramen som ansluter till det utbytbara örat i aluminium och inte kolfiber, så som de gjort på scale.
post-219-1179764631_thumb.jpg ht=375

post-219-1179764645_thumb.jpg ht=464

Ett minus med Anthem är att dämparplaceringen gör att det är svårt att få plats med en stor flaska i flaskstället, spelar väl ingen roll om man tävlar men för längre turer på egen hand så får man ju inte med sig så mycket vätska utan vattenrygga.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Under nedre röret finns det skruvar så att man
> kan fästa ett flaskställ till. Mycket praktiskt.

ja, man undrar ju vem som kom på den bra idéen :D

Finns inga såna skruvar på advanced. En jävla tur, vem fan vill ha flaskan under underröret?? Annars finns det fina tröjor med tre fickor varav den ena kan rymma en flaska. Fantastiskt praktiskt, nästan så man skulle kunna tro att de var tänkta för cykling.

Jeppo skrev:
> FRISCHI kör spark !!! det säger väll en hel
> del!

ja, o han får betalt för att göra det, säkerligen riktigt fett betalt. dessutom kan han ju rent teoretiskt få en ny hojj efter varje tävling. så det säger ju egentligen inte så mycket. Fredrik Kessiakoff körde på en cannondale scalpel, som han själv sa var en grym hojj, men ändå byter han. varför? för att han får mycket mer betalt nån annanstans. i slutändan äre ju ändå motorn som avgör. alla ovan nämnda märken har hojar ä bra nog att vinna tävling på.

castrello skrev:
> Under nedre röret finns det skruvar så att man
> kan fästa ett flaskställ till. Mycket praktiskt.

Har du provat att använda de? Har haft de på mina 3 senaste ramar men alltid tyckt det verkat krångligt att ha en flaska där.

cerro skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Under nedre röret finns det skruvar så att
> man
> > kan fästa ett flaskställ till. Mycket
> praktiskt.
>
> Har du provat att använda de? Har haft de på
> mina 3 senaste ramar men alltid tyckt det verkat
> krångligt att ha en flaska där.

du tror inte han skrev det där med ironi? :D

Jensen: Isåfall skulle han ha haft en smiley efteråt. Vore intressant om det finns någon som inte är touringcyklist som använder de.

cerro skrev:
> Jensen: Isåfall skulle han ha haft en smiley
> efteråt. Vore intressant om det finns någon som
> inte är touringcyklist som använder de.

Tycker att ironi kastas bort genom onödig användning av en massa smileys. :) :) :)

cerro: för att vara helt allvarlig: såg på några bilder från crocodile trophy att det fanns ett fåtal som använde dem där. Annars är det nog mest överviktiga amerikaner med magväska och us postal-tröjor som använder den flaskpositionen.

Tillbaka
Topp