Scott Speedster 10

roczen

Medlem
Scott Speedster 10
Är väldigt nära att skaffa min första landsvägshoj och det lutar åt en Scott Speedster 10.

Varför jag kollar på Speedster 10?
Speedster 10 kör Shimano 105 och hydrauliska bromsar, vilket inte finns på Speedster 20,30,40,50. Och Addict-serien är för dyr. Lokala handlaren har framförallt Scott, annars hade såklart Trek eller annat kunnat vara ett alternativ.

Men, innan jag handlar vill jag ändå ha lite inputs. Någon som har erfarenhet av Speedstern? Läste i något test att den gör sig bäst under 32km/h, men antar att det är bra träning om jag skulle råka få upp farten. Tänker även köra en del Trainer och då på en Tacx Neo 2. Hur är speedstern under längre ganska statiska Trainer-pass?

Scott Speedster 10
Vilken speedster 10 version handlar det om? Kan du länka en sida med aktuellt pris och komponentlista?

Jag bor i Dubai och Wolfis är lokala cykelshoppen här.

Scott Speedster 10
Om man söker på "syncros race 24" kommer följande upp:
Inlägg i tråden 'Skillnad på Syncros Race 22 & 24?' https://happyride.se/forum/threads/skillnad-pa-syncros-race-22-24.3396134/post-3396234

Många som retade sig på Sixten men här måste jag i backspegeln villigt erkänna att han är spot on. Lite elakt förvisso men välformulerat och spot on. Syncros är Scott's eget komponentmärke och som sådant saknas all transparens om delarnas närmare beskaffenhet.

Jag hade en Speedster 25 vars hjul fortfarande ger mig mardrömmar. Så om jag dristar mig till att extrapolera så är hjulen det sämsta delsystemet även på Speedster 10, inklusive de anonyma Formula naven. Detta i sig är inget onormalt, det som stod ut i mitt fall var en så uttalad uselhet att jag tappade tron på Scott som varumärke och på Syncros som "komponentmärke".

Ett märke/modell som enligt min begränsade erfarenhet inte har såna här problem är min vanliga standard rekommendation Rose pro sl, antingen med eller utan disc. Där har du hjul som håller måttet från fabrik. Det finns säkert andra exempel på detta som folk kan bidra med.

Scott Speedster 10
Jag har en grön sådan (Speedster 20, årsmodell 22-23) enbart för Zwift på Tacx Neo 2T

Den är fenomenal för zwift iom aluminiumram, styv och stabil! Sjukt jävla snygg också som Zwiftcykel stort +.

Men som cykel utomhus är det inget jag hade jublat över. Visserligen så tror jag det kan vara en riktigt fet cykel om man byter till kolfiberstyre (är 1 1/4 styrrör och Syncros har riktigt fina styren som de använder till Addict som passar), byter till kolfiberstolpe och matchar med riktigt lätta och styva hjul så kan det bli en fantastiskt rolig cykel.

Men som helt original är jag tveksam till att den är så rolig. Ha i åtanke att den är väldigt endurance aktig med upprätt sittställning. Jag har slammat styret i botten och den är fortfarande flera centimeter högre än min slammade Tarmac SL7. Beror ju givetvis på hur snabb och flexibel du är.

Som sagt, en riktig dunderhoj till Zwift, jag är supernöjd :)

Tillbaka
Topp