Scott Speedster 30 eller Trek Domane Al 2

Najkari

Medlem
Behöver hjälp med köpråd....

Ska köpa mig en racer för att cykla Vätternrundan, min första.
Kan inget direkt om cyklar och tanken är därför mer en endurance/komfort-racer som kommer funka till Vättern men också kan användas till cykelpendling till jobbet framöver. Kommer mest cykla på asfalt men vill inte vara hindrad att cykla på en grusväg eller liknande. Framförallt kommer jag cykla sommartid när vädret är bra.

Budget: 10 - 12.000 kr men då jag också behöver kläder och utrustning så vill jag helst inte lägga mer än 10.000 kr.
Har kollat endel på begagnat men då jag behöver en 61-62" i storlek så är utbudet smalt. Dessutom köper jag helst en ny då jag inte kan så mycket om racercyklar.

Har kollat på en Trek Domane Al 2.
Har provkört den och gillar utseendet och känslan. Plus för möjlighet att kunna sätta på bredare däck, skärm ock pakethållare. Den är också rimlig i pris, ca 9.300 kr. Nackdelen är att den har fälgbroms istället för skivbroms.
Hur viktigt är detta?

Har också fått ögonen på en Scott Racer Allround Speedster 30.
Priset är i stort sett samma men denna cykel har skivbromsar (mekaniska) istället för fälgbroms. Har varken provcyklat eller sett denna cykel förutom på bild. Gillar utseendet när cykeln saknar fälgbroms men i övrigt tilltalar Trek-cykeln mig mer utseendemässigt. Man verkar kunna sätta på skärmar, men saknas fästen för pakethållare som jag förstår.

Vad är rimligt att sikta på? Ska man gå för skivbromsarna på Scott eller är det skitsamma vilka bromsar man har i denna prisklassen? Och är resten av utrustningen bättre eller sämre på någon av cyklarna?

Jag hade inte tvekat ett ögonblick på att lägga lite mer för att få en riktigt bra hoj förutsatt att storleken passar då:

Domane är riktigt kort och hög i stora storlekar. Om det passar dig vet jag inte.

Jag hade inte tvekat ett ögonblick på att lägga lite mer för att få en riktigt bra hoj förutsatt att storleken passar då:

Domane är riktigt kort och hög i stora storlekar. Om det passar dig vet jag inte.
Rose ser också nice ut. Verkar väldigt lätt framförallt!
Dock lite lång leveranstid då jag gärna vill ha den nu ?

Huruvida Domane är perfekt är lite oklart, har inte så mycket att jämföra med då detta är min första racercykel. Vill framförallt ha en lite bekvämare sittställning än en traditionell racer.

Särskilt som du säger att du mest ska cykla i finväder. Fälgbromsar matchar ledigt mekaniska skivbromsar i de förhållandena utan att nöta upp fälgen (och är lättare). Hade du däremot siktat på åretruntpendling i ur och skur så hade skivbromsar varit mer påkallat (och helst då hydrauliska).

/J

Särskilt som du säger att du mest ska cykla i finväder. Fälgbromsar matchar ledigt mekaniska skivbromsar i de förhållandena utan att nöta upp fälgen (och är lättare). Hade du däremot siktat på åretruntpendling i ur och skur så hade skivbromsar varit mer påkallat (och helst då hydrauliska).

/J
Tack för bra info. Har också tänkt att skivbromsarna inte är superviktiga om jag inte ska vara ute i "dåligt" väder. Så kanske är bättre att kolla på cykelns vikt och gå för Trek i detta fall som väger lite mindre.

Tillbaka
Topp