Scott Voltage YZ 25 - nav åt helsike

Köpte en begagnad mtb åt sonen som han bara älskar. Dock för någon vecka sedan blev den trögcyklad för att en dag ta tvärstopp. Han fick lämna den och gå till skolan. När jag skulle hämta den och tänkte försöka rulla den till bilen så small det till och snabbkopplingen sköt iväg åt 2 håll varpå hjulet ramlar av. Jag är totalt oinsatt i allt så nu kommer problemet:
Enligt spec är det Formula DC-19 nav, 32 håls fälg, 26" cykel. Men vi hittar inget hjul med DC-19.
Att byta enbart nav är ju ett alternativ men inget mina händer klarar. Nytt hjul vore att föredra men kan man köpa ett med DC-20 istället?

Det viktiga är att få rätt bromsskivefäste, fälg om fälgbroms, kassettfäste (=body) och axelstandard. Inte helt enkelt att få allt rätt och flytta över för nybörjare på hjul.

Klart enklast att gå till en lokal cykelaffär med bra mek-service. Kan vara läge för ny kassett, kedja, däck eller bromskiva om något är slitet och ändå ska flyttas över till nytt hjul.

Behövs nog närbilder på hjul (där axel, axelfäste, kassett, bromsskiva syns tydligt) och ramfäste för att kunna hjälpa mer här. Om det blir mycket billigare så kanske värt köpa något på postorder och flytta över det man själv klarar och köpa hjälp för resten, men som sagt hjul är inte så enkelt om man inte har verktyg och kunskap.

Tillbaka
Topp