Scott vs Nishiki vs White

Youjimbo

Ny medlem
Halloj!

Tänkte kolla vad folk tycker om lite olika cyklar. Blir väl att jag i slutändan försöker ta en provtur med alla cyklarna jag nämner men man får ju inte mer än grundkänsla vid en provtur. Skulle vilja kolla vad experterna i detta forum har för avsikter.

Cyklarna jag står och väljer mellan är följande:

Scott CR1 Team
Verkar vara en fin kolfiberram, Shimano 105 rakt igenom och Mavic Aksium-hjul. Dem kanske man kan byta ut vid ett senare tillfälle.

Nishiki Competition Carbon
Kolfiberram. Blandning mellan Shimano 105 och Ultegra (endast bakväxeln). Vev från FSA (Gossamer MegaExo tror jag).

White RR Ultimate Carbon
Kolfiberram. Det verkar som om den har Shimano Ultegra rakt igenom.

Den sistnämnda är något dyrare än de två förstnämnda just nu. Tänkte kolla vad samlingen tycker.

När det gäller syftet med cykeln. Tänkt som tränings och tävlingscykel på motionslopp (däribland Vätternrundan 2012). Blir att jag försöker gå med i nåt lopp lite då och då. I nuvarande tempo blir det 450+ mil om året, troligtvis lite mer. Så vill ha mig en lite mer seriös cykel. Blir lite roligare då =)

Vill stötta min LBS så blir ingen Canyon eller Rose för min del. Lägger gärna lite extra och får den personliga servicekänslan och stöttar "den lille".

Alla cyklar verkar väldigt fina, men White känner jag inte riktigt till. Nishiki har en liten fördel i och med att jag bor på Hisingen där de också har sin tillverkning =)

Senast ändrad:
Kan man få lite prisuppgifter på cyklarna?

Alla cyklar verkar vara välutrustade men jag är lite osäker på White cykeln då jag aldrig hört talas om märket förut. Jag har för mig att Nishiki Competition Carbon väger över 8,5kg så jag skulle nog rekommendera Scott CR1 Team.

,

Hittat Nishikin för 15000 i Stockholm på nätet. Återstår att se om jag hamnar där hos min LBS eller om det blir listpriset på 19.000. Jag hoppas kommer närmare 16.000 i alla fall.

Scott, fått erbjudanden på 16.000 ungefär. Eventuellt 17.000.

White dyrest på 19.000 och ligger egentligen någon tusenlapp över det jag tänkt mig.

REDIGERING: White-cykeln säljs på XXL, men väldigt få har nog erfarenhet av dem. Tack för svaret =)

Senast ändrad:
Ja Scott, det är ju inte så mycket att orda om. Ramen är finfin, 105 vs Ultegra av underordnad betydelse, och Aksium-hjulen byter du ut mot finhjul efter något år ändå.

För vad det är värt så tillverkas väl inte ett smack av Nishikis kolfiber-sortiment på Hisingen utan produktionen ligger väl 100% i Asien och sedan monteras cyklarna hemma i Sverige? Skillnaden mot att cykeln kommer delvis monterad i en kartong från t.ex Scott och slutmonteras hos LBS i Sverige känns marginell - så den "fördelen" skulle jag avskriva omedelbart...

Hade jag fått välja hade jag tagit Scott, enkom på att ramen är väldigt lätt och har ett gediget rykte om att vara pigg och välbyggd.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> För vad det är värt så tillverkas väl inte
> ett smack av Nishikis kolfiber-sortiment på
> Hisingen utan produktionen ligger väl 100% i
> Asien och sedan monteras cyklarna hemma i Sverige?
> Skillnaden mot att cykeln kommer delvis monterad i
> en kartong från t.ex Scott och slutmonteras hos
> LBS i Sverige känns marginell - så den
> "fördelen" skulle jag avskriva omedelbart...
>
> Hade jag fått välja hade jag tagit Scott, enkom
> på att ramen är väldigt lätt och har ett
> gediget rykte om att vara pigg och välbyggd.

+1

Nishiki kommer från Göteborg
White är XXLs eget märke
Scott är en riktig cykel (man körde ju touren på den ramen för bara några år sedan)
Valet är enkelt.

Tillbaka
Topp