Scott vs Specilaized?

Maddis

Medlem
Scott vs Specilaized?
Hej!
Jag ska köpa en ny cykel för att dels ta mig till och från jobbet med men även cykla en del i skogen. Velar nu mellan dessa två och har inte själv kunskapen 😅 Vilken är bäst tycker ni?

-Hybridcykel Specialized Sirrus 3.0 EQ ST

-Scott MTB Aspect 770

Scott vs Specilaized?
Nu är jag ingen expert på cyklar alls.
Jag är till och med att betrakta som totalt okunnig.
Men, om jag skulle välja en av dom två cyklarna du länkat till för att cykla till och från jobbet och på släta sandvägar och skogsstigar skulle jag definitivt valt en cykel som redan har lysen, skärmar och pakethållare.
Det kanske hämmar en lite på skogsstigar, men ska jag cykla utefter väg i höstrusket så vill jag ha lyse och skärmar. Pakethållare är inte fel heller.

Scott vs Specilaized?
Nu är jag ingen expert på cyklar alls.
Jag är till och med att betrakta som totalt okunnig.
Men, om jag skulle välja en av dom två cyklarna du länkat till för att cykla till och från jobbet och på släta sandvägar och skogsstigar skulle jag definitivt valt en cykel som redan har lysen, skärmar och pakethållare.
Det kanske hämmar en lite på skogsstigar, men ska jag cykla utefter väg i höstrusket så vill jag ha lyse och skärmar. Pakethållare är inte fel heller.
Fast dom sakerna är ju lätt att köpa till utifrån behov. Jag är mer intressserad av själva funktionen 😁

Scott vs Specilaized?
Jag skulle gissa att jag skulle kunna tänka mig att cykla lite mindre perfekt stig med Scott:en. I pendlingshändseende, i alla fall på barmark, skulle jag nog ta Specializedcykeln.

Scott vs Specilaized?
Om du inte kommer cykla stigar med massor av rötter, stenar i storlek knytnäve och uppåt eller makadam skulle jag välja motsvarande cykel som Specialized men i herr-utförande. I min värld är damramar satans metod att hålla kvinnor borta från cykling. Om du köper en herrcykel kommer du troligen behöva byta sadel men det är en mindre kostnad.
Damram: Tänk dig en läskburk. Försök att böja eller vrida den, den är styv. Gör sedan samma sak efter att du har skuret ett snitt längs burken. Antingen får du en mjuk ram (som stjäl trampenergi eller en onödigt tung cykel).
"Billiga" cyklar med dämpning i framgaffeln kommer med flera kostnader; högre vikt än en cykel utan dämpad gaffel, alla övriga komponenter är billigare (för att komma ned till en prisnivå) och dålig dämpning.

Scott vs Specilaized?
Håller med. Om du inte har problem med rörligheten så att du har svårt att över huvud taget komma på en cykel med horisontellt överrör eller möjligen om du tänker dig hög packning på pakethållaren (vilket man ju kan diskutera om det är så bra i så fall) skulle jag också säga att "herrmodell" är att föredra.

Scott vs Specilaized?
Jag tror att TS har länkat till dammodellen av Spezialized Sirrus eftersom den är kraftig prisnedsatt, till nästan halva listpriset. Herrmodellen kostar ca 6500 mer. Så frågan är hur mycket vekare ramen blir. Jag har en White hybrid av dammodell, men den är iofs mer som Scott MTB'n. Jag märker inte att den är vek i ramen på något sätt.

Och det finns ju en tråd om White AX modeller, som närmast är en damcykel. Ingen verkar ha klagat på ramen.

Scott MTB'n har ju simpla komponenter, 3x7 växlar. Så komponentmässigt så slår nog Specialized hybriden Scott MTB'n med hästlängder.

Men mycket är ju frågan hur tuff terrängcykling som TS tänker sig!?

Båda cyklarna finns hos Biketown, som verkar ha en större rea. Går man upp lite i pris så finns det MTB's med bättre komponenter. Men där får nog en MTB kunnig hjälpa till.

Att tänka på är också att MTB's inte alltid är förberedda för att montera praktiska saker som pakethållare, skärmar och stöd.

Senast ändrad:
Scott vs Specilaized?
För pendlingen på asfalt är sirrusen överlägsen, du får väldigt bra komponenter till ett väldigt bra pris, den funkar ok på hårdpackad grus/sand. Men det finns ingen cykel som klarar allt du behöver minst tre olika.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp