[Scott YZ2] Problem med vevpartiet!

Tjena! Har en scott YZ2 från 2005 som jag har fått problem med vevpartiet där pedalerna sitter och de stora kugghjulen. Det är så att den vänstra pedalen (pedalarmen) brukar lossna hela tiden fast jag dragit åt den allt som går med hävstång. När jag dragit åt den hårt så fungerar det bra några cykelturer men till slut börjar det knaka när jag trampar och ibland så sitter pedalarmen kvar men det knakar och låter illa. Vad ska jag göra för att åtgärda mitt problem?

Loctite på vevarmsbulten. Kan ju vara så också vara så att du dragit sönder gängorna på bulten om du har dragit fast den med hävstång.

Släng skiten eller inse att du har förstört vevarmarna och eventuellt axlen på vevlagret, köp nytt och dra åt och ut och kör tills nåt annat går sönder.

orvarorre skrev:
-------------------------------------------------------
>Loctite på vevarmsbulten. Kan ju vara så också vara så att du dragit sönder gängorna på bulten om du >har dragit fast den med hävstång.

Verkar finnas en del olika loctite. Har prövat med sprej utan vidare resultat.

Oskar_ skrev:
> Släng skiten eller inse att du har förstört
> vevarmarna och eventuellt axlen på vevlagret,
> köp nytt och dra åt och ut och kör tills nåt
> annat går sönder.

Okej, men vad är det som behövs köpas nytt och avd passar min cykel? är det värt att laga med tanke på att mina skivbromsar behövs lagas och jag köpte min cykel för 5000 kronor ny? vad borde jag göra?

Svaret på varför din cykel är skit.

LeovinceZX skrev:
och
> jag köpte min cykel för 5000 kronor ny? vad
> borde jag göra?

Haft samma problem med min scott. Lämna in den till http://www.cykelkraft.se/ , de körde loctite.

Enligt han som lämna ut hojen , hade det dragit åt bulten tills cyckeln knakade. Har inte haft några problem sen dess ! ( 1 år sedan )

Senast redigerad av en moderator:
Nej jag försökte inte vara rolig, men informativ tyckte ja att jag var i allra högsta grad, "dirt" cykel för 5000kr = ren dynga.

mzi skrev:
> Men för fan Oskar. Skärp dig nu, det är varken
> roligt eller informativt.

Nu har jag den cykeln jag har och det får jag leva med då jag inte hade en större budget när jag var 12 och nu när man är 17 så vill man inte lägga ut 12 000 på en cykel som knappt används utan ska bara fungera. har prövat dra åt hårt och det fungerade och har prövat loctite. Vad ska jag göra?

Little Stereo skrev:
> Du får nog köpa ett nytt vevparti inkl vevlager,
> det är nog det enda som funkar nu när det som
> sitter på är förstört...

okej. Hur vet jag vilka som passar? Vill inte ha det som sitter original för det är rena skitkvalitén.

gör som jag, ta din yz 2 ram, köp en dirt jumper 1 gaffel, ny styrstam, nytt styre, nya växel reglage, ny fram/bak växel, hand bygg fram och bakhjul, skaffa saint vevparti, skaffa shimano xt 4 kolvsok fram/bak.
sedan när du byggt samman den så skör du skiten ur ramen och skaffar dig en vettigare ram att sätta alla dyra sakerna på.
vill inte tänka på hur mycket min cykel har kostat med den dåliga ramen som grund :P

dj dirt skrev:
> gör som jag, ta din yz 2 ram, köp en dirt jumper
> 1 gaffel, ny styrstam, nytt styre, nya växel
> reglage, ny fram/bak växel, hand bygg fram och
> bakhjul, skaffa saint vevparti, skaffa shimano xt
> 4 kolvsok fram/bak.
> sedan när du byggt samman den så skör du skiten
> ur ramen och skaffar dig en vettigare ram att
> sätta alla dyra sakerna på.
> vill inte tänka på hur mycket min cykel har
> kostat med den dåliga ramen som grund :P

Har tänkt det där som du sa förut. Om jag ska säga så här så tycker jag ramen är det bästa på cyklen. Kan du länka till bromsarna du köpte och vilket vevparti? Vorre skitschysst då jag itne vet vad som passar!

Tillbaka
Topp