Scwalbe Kojak?

Belse

Aktiv medlem
Scwalbe Kojak?
Hur är Schwalbe Kojak att cykla på, skulle dom funka på en CX i 700x35c som mestadels kommer att rulla på asfalt?
Blev tipsad om ett par Challengedäck tidigare men dom verkar vara restade med lång leveranstid i den dimension jag vill ha så letar efter alternativ till dom...

Scwalbe Kojak?
Är det meningen det ska rulla lätt så är kojak inget bra. Är meningen att det ska vere gamla MTB-däck utan mönster så är de bra.

Scwalbe Kojak?
Mina kojak har rullat typ 3 icke-dubb-säsonger utan punka.

När jag läser testen ovan så ser det ut som att jag ska byta till något mer lättrullat :-)

Men jag har aldrig stört mig på att de skulle rulla tungt dock.

Scwalbe Kojak?
Testet blir ju lite löjligt när de skriver att man ska köpa GP4000k 28mm istället om man vill ha något mer lättrullat. Det är ju två helt olika däck.

Sen är dte ju mer än lovligt tendentiöst att få det till något enbart negativt att det är mycket gummi i däcken - det ger ganska lång livslängd på slitbanan.

Dessutom är Kojaks billiga.

Jag gillar dem. Men vad vet jag, jag cyklar ju bara varje dag...

Scwalbe Kojak?
ohellstrom sa:
Testet blir ju lite löjligt när de skriver att man ska köpa GP4000k 28mm istället om man vill ha något mer lättrullat. Det är ju två helt olika däck.

Sen är dte ju mer än lovligt tendentiöst att få det till något enbart negativt att det är mycket gummi i däcken - det ger ganska lång livslängd på slitbanan.

Det intressanta är väl snarare att de får sämre resultat än jämförbara däck som Sport Contact eller Voyager Hyper som också är billiga och håller länge.

Scwalbe Kojak?
Rattnalle sa:
ohellstrom sa:

Det intressanta är väl snarare att de får sämre resultat än jämförbara däck som Sport Contact eller Voyager Hyper som också är billiga och håller länge.

För all del... men jag tror inte ett smack på att Vittoria har lyckats göra ett däck med punkaskydd, hehe.

Scwalbe Kojak?
ohellstrom sa:

Det finns ju andra alternativ än GP4000 som t.ex. Marathon Almotion
som påstås vara ganska lättrullat jämfört med Kojak -> http://www.bicyclerollingresistance...kojak-2017-vs-schwalbe-marathon-almotion-2016

Tillägg: Och nästan dubbelt så bra punkaskydd som Kojak! :-)

(Nu blir kanske Kojak-ägarna ledsna eller krenghkta...)

Senast ändrad:
Scwalbe Kojak?
ohellstrom sa:
Rattnalle sa:
ohellstrom sa:

För all del... men jag tror inte ett smack på att Vittoria har lyckats göra ett däck med punkaskydd, hehe.
Jag tycker att paret jag pendlat på i två år nu klarat sig va bra på den punkten. Fått någon enstaka där jag hittat häftklammer i däcket.

Scwalbe Kojak?
JTF sa:
ohellstrom sa:

Det finns ju andra alternativ än GP4000 som t.ex. Marathon Almotion
som påstås vara ganska lättrullat jämfört med Kojak -> http://www.bicyclerollingresistance...kojak-2017-vs-schwalbe-marathon-almotion-2016

Tillägg: Och nästan dubbelt så bra punkaskydd som Kojak! :-)

(Nu blir kanske Kojak-ägarna ledsna eller krenghkta...)

Jag är öppen för att prova andra Schwalbedäck, jag tyckte bara hoppet mellan Kojak och GP4000 blev för stort för att vara ett relevant tips...

Några italienare kommer dock inte över danska gränsen och om ni tar med några hit så väntar jag inte när ni punkterar ;)

Scwalbe Kojak?
Ett billigt "37 mm" däck 165 kr https://www.bike24.com/1.php?conten...=1000,2,103,105;mid[346]=1;mid[4]=1;orderby=2 som rullar bra, har rimligt punkaskydd och mycket gummi i slitbanan att nöta på. Se test nedan. http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-sport-contact-2016

Jag har många synpunkter på relevans i dessa tester, t.ex.
- Alla däck testas på en 17 mm fälg oavsett om det är 23 mm racerdäck eller 60 mm mtb-däck. Wtf, hur bra form blir det på däck >30 mm, och hur relevant är måttuppgifter som faktiskt bredd när fälgen är 13 mm för smal för ett 29x2.35" däck?
- Olika slang i racer vs. touringdäckstesterna, 100 g vs. 170 g fulbutylslang. Slangen har flera W inverkan på rull, alltså meningslöst att jämföra rull i racer vs. touring rakt av från dessa tester.

Tryck i en bättre 100 g buylslang light i touringdäcken och mät på en 19-21 mm fälg så blir det mer rättvisande jämförelse vs. racerdäck, kan jag tycka. Vettig slang https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=7378 eller https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=4761

Bilagor

• TourD.png
    TourD.png
    25 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Scwalbe Kojak?
Äntligen en tabell. Hur ska man kunna leva utan dom.

När ni jämför rullmotstånd så tänk på att breda däck måste ha avsevärt lägre tryck om de inte ska bli väldigt stötiga.
(Samma med bred fälg även om det inte handlar om så många millimetrar då.)

Scwalbe Kojak?
Jag kan inte fatta att jag (förutom pendlingen) vid ett tillfälle lyckats cykla 25 mil på Kojaks, men så var det iofs inte 622 utan 406 & 584. Och på en Bullitt. Vad borde jag valt istället??

Tillbaka
Topp