SDP-skor på en räcer

turbo100

Medlem
SDP-skor på en räcer
Hej,
Jag ska ta upp cyklingen igen men tycker SDP-SL är knöligt och stör min upplevelse.
Som nybörjare / motionär i övre viktklassen tänker jag kanske MTB-skor skulle funka bättre för dom kan man gå i tänker jag.
Skor och pedaler är en djungel så jag hoppas på tips om vettiga och rmligt prissatta skor med SPD (eller annat) där man kan västa skon med clip men som även fungerar att gå i i hjälpligt (typ från cykelgaraget till kontoret).
Alltså trampa & sko till en Endurae sökes.

Tips?

SDP-skor på en räcer
Jag har haft stor glädje i att pendla, gruscykla och långcykla med Shimano XT pedaler. De har mer stabilitet och lite plattform än t ex 520 och 540.

Med SPD är det bra med lite styvare skor. Är du tung och stark viker sig veka sulor och du känner av klossen. Skor med kolfibersula funkar bra för mig.

SDP-skor på en räcer
Jag har haft stor glädje i att pendla, gruscykla och långcykla med Shimano XT pedaler. De har mer stabilitet och lite plattform än t ex 520 och 540.

Det fanns mycket diskussion kring det och folk tyckte att det inte fanns nån märkbar skillnad, men då gällde det MTB. Jag märkte i veckan att mina riktig fina A600 pedaler (som tyvärr inte tillverkas längre) ger mer stöd än mina M540. Jag har ett par XT som jag skruvade från en begagnad cykel, borde prova dom.

SDP-skor på en räcer
Det fanns mycket diskussion kring det och folk tyckte att det inte fanns nån märkbar skillnad, men då gällde det MTB. Jag märkte i veckan att mina riktig fina A600 pedaler (som tyvärr inte tillverkas längre) ger mer stöd än mina M540. Jag har ett par XT som jag skruvade från en begagnad cykel, borde prova dom.
Det ska vara gen 2 och senare när det gäller XT. Det var då de blev lite köttigare. Det var säkert 10 år sedan jag köpte mina.

SDP-skor på en räcer
Om man har bredare fot och vill ha lite större utrymme men ändå rimligt pris på sko, har ni tips?
Jag har långt till butik så får beställa och skicka tillbaka om det inte passar. tänker upp till 1500:-
Tips?

SDP-skor på en räcer
Strörre märken, t ex Specialized och Shimano har de flesta modellerna i wide-versioner. Shimano är väldigt små i storlek så där får man regelmässigt gå upp en storlek. 1500kr är en bit ner i spannet av bra MTB-skor som ska funka för lvg. Cykelcity säljer online och säljer både Shimano och Specialized. När jag kollade hade de samma priser som danska och tyska handlare så jag la mina pengar där.

SDP-skor på en räcer
Det har nämnts ovan, men likväl: De senaste åren har det kommit många modeller i det nya segmentet "gravelskor," som ofta passar bättre för ändamålet än mtb-skor. Det är mer eller mindre landsvägsskor men med 2 hål för SPD och inte 3 för SPD-SL/Look/... och med en mjukare yttersula med dobbar nog för att man ska kunna gå bekvämt lite längre sträckor än mellan teambussen och cykeln.

SDP-skor på en räcer
Tack för input.
Gravel-sko öppnade en del och känns som att budget ska skruvas upp lite.
Zoomar in på Shimano RX som verkar OK sko.
Hur är Shimano, är dom normala eller breda generellt?

RX600 Normal
https://bikeshop.se/shimano/eshrx600mcl01s44000/shimano-rx600-gravel-skor-black-str-44
1689:-

RX801 normal
2220:-

RX801 Bred
2999:- bred

Jag VET inte om jag behöver bred men om Shimano normalt är smala så tror jag att jag behöver.

RX600 (som jag gillar på pappret) verkar inte finnas i bred version i lager

SDP-skor på en räcer
Som folk har skrivit här är Shimano skor relativt smala.

En tips: köp inte online hos Biketown, många dåliga erfarenheter här. Hos tysken kostar Shimano skor nästan hälften, men jag hittar ingen breda rx801. Cykelcity har, fortfarande dyr men det är en bra butik.

SDP-skor på en räcer
Någon av de stora tyska webhandlarna: bike-discount, bike24, r2-bike, bike-components. Finns nog ett par till men de är de största. Alla är pålitliga och har varit med länge. Var bara uppmärksam på att priserna kan anges med tysk moms som är lägre än svensk, så priset kan ändras vid utcheckning. De har alla också en fraktkostnad på ca €10, kan variera lite mellan handlare och hur mycket du handlar för.

Senast ändrad:
SDP-skor på en räcer
Rose är också värt att titta på. RX801 finns i sortimentet
Men vidd framgår inte. Min erfarenhet av Shimanoskor är att de skall beställas två nummer större jmf svenska storlekar. Enklast är att mäta foten i mm, lägg till 5-10 mm och beställ därefter. Japansk storlek är alltid i mm.
F.ö. är vi en del som cyklar med SPD på alla cyklar utan undantag.
Edit, pedalen som nämns ovan PD-ES 600 är mycket bra. Jag har även den tidigare PDA600 på en cykel och de pedalerna har rullat utan någon service sedan iaf 14 år, fortfarande silkesmjuka. Den nya modellen jag har är endast ett par år gamla men de lär hålla lika länge.
Är styv sula viktig kan du även titta på Bont. De är breda och hela underredet är i kolfiber som dessutom är (lite) formbart efter en stund i ugnen.
Här på rea om strl passar
Riot MTB+ | Bont Cycling Shoes | Reins.cc https://share.google/7RFvcaWcG8w5qRdEG

Senast ändrad:
SDP-skor på en räcer
Vilka har du (prövat)? SPD-SL är generellt bra mycket styvare sula på än SPD.

Inte om man jämför skor i samma klass, skulle jag tänka. Mina Specialized XC Pro och Expert skor är precis lika styv som motsvarande lvgskor. Skulle tänka att samma gäller för gravelskor hos de flesta tillverkare.

SDP-skor på en räcer
Fast en motsvarande landsvägssko sitter stadigare i pedalen, inte pga sulans styvhet utan pga pedalens bredare infästning. Enda egentliga nackdelen med spd-sl är när man promenerar, eller om man bara har spd-skor.

Jag har bara (jättestyva s-works) spd-skor som jag har till alla cyklar, men kan sakna känslan från lvg-pedaler ibland.

SDP-skor på en räcer
Fast en motsvarande landsvägssko sitter stadigare i pedalen, inte pga sulans styvhet utan pga pedalens bredare infästning. Enda egentliga nackdelen med spd-sl är när man promenerar, eller om man bara har spd-skor.

Jag har bara (jättestyva s-works) spd-skor som jag har till alla cyklar, men kan sakna känslan från lvg-pedaler ibland.

Nu har jag inte använd Look pedaler i 25 år, men känslan med mina styva Specialized Pro mtb skor på mina A600 pedaler är riktigt bra. Hårda gummit av sulan trycker på stora kontaktytan av pedalerna. Men tyvärr säljs den inte längre. Jag har inte provat ES600.

EDIT: kontaktytan på ES600 ser likadant ut som på A600.

59195-1407111193.webp

Bilagor

• 59195-1407111193.webp
    59195-1407111193.webp
    52.2 KB · Besök: 62
SDP-skor på en räcer
Nu har jag inte använd Look pedaler i 25 år, men känslan med mina styva Specialized Pro mtb skor på mina A600 pedaler är riktigt bra. Hårda gummit av sulan trycker på stora kontaktytan av pedalerna. Men tyvärr säljs den inte längre. Jag har inte provat ES600.

Visa bilaga 787293
Den där ser ju i princip ut som min gamla PD-A520 pedal.

SDP-skor på en räcer
Inte om man jämför skor i samma klass, skulle jag tänka. Mina Specialized XC Pro och Expert skor är precis lika styv som motsvarande lvgskor. Skulle tänka att samma gäller för gravelskor hos de flesta tillverkare.
Samma klass betyder väl skor för ca 4 000 då, eller litet till. Är den här i samma klass? https://www.bikester.se/sv/articles/2.3005.149178/cykelskor-fizik-vento-vega-carbon-black
SPD-SL:s kontaktyta och sula är längre, större och styvare, :LOL: och inte vidare bra att springa uppför Abborrbacken i med cykeln bredvid sig. Om inte allt är rätt kanske den kan kännas knölig, vad vet jag, men om du ska långt överväger fördelarna: Du kommer längre fortare och blir mindre trött.

SDP-skor på en räcer
Samma klass betyder väl skor för ca 4 000 då, eller litet till. Är den här i samma klass? https://www.bikester.se/sv/articles/2.3005.149178/cykelskor-fizik-vento-vega-carbon-black
SPD-SL:s kontaktyta och sula är längre, större och styvare, :LOL: och inte vidare bra att springa uppför Abborrbacken i med cykeln bredvid sig. Om inte allt är rätt kanske den kan kännas knölig, vad vet jag, men om du ska långt överväger fördelarna: Du kommer längre fortare och blir mindre trött.

Jag har, gamla, Specialized XC Pro MTB skor. De har karbonfiber sulor med"stiffness index" 11, och max hos Specialized är 13. Jag känner ingen flex alls. Köpte dom för 1999, rabatterad. Jag har också Specialized XC Expert skor med kolfiber sula med index 10, som kostade mindre. Känns (nästan) like styva.

SDP-skor på en räcer

Visa bilaga 787293
Jag har både A600 och ES600 - på olika cyklar
Kan inte på något sätt känna skillnad.

Frågar TS efter jättestyva skor? Egentligen? Hen beskriver sig som nybörjare och motionär. Och vill kanske även kunna gå en bit sedan -SL beskrivs som otympliga.

SDP-skor på en räcer

RX800, inte årets modell men en googling säger 2021. Köpte själv dessa i våras för denna peng och är helnöjd.

SDP-skor på en räcer
Hej,
Jag ska ta upp cyklingen igen men tycker SDP-SL är knöligt och stör min upplevelse.
Som nybörjare / motionär i övre viktklassen tänker jag kanske MTB-skor skulle funka bättre för dom kan man gå i tänker jag.
Skor och pedaler är en djungel så jag hoppas på tips om vettiga och rmligt prissatta skor med SPD (eller annat) där man kan västa skon med clip men som även fungerar att gå i i hjälpligt (typ från cykelgaraget till kontoret).
Alltså trampa & sko till en Endurae sökes.

Tips?
Hur kan det störa din upplevelse?

SDP-skor på en räcer
RX800, inte årets modell men en googling säger 2021. Köpte själv dessa i våras för denna peng och är hehelnöjd.
Kör samma sko i storlek 43, har normalt storlek 42. Sitter kanon då och är helnöjd med skorna, styva, lätt och efter jag la in en annan sula jag hade liggandes så kan jag ha på dem hur länge som helst.

Kör Rx800 i kombination med XT8000 pedaler på både landsväg, gravel och bikepacking cyklarna. Men senaste året mest landsväg. Längre bikepacking, viss gravel och mtb kör jag Specialized Rime 2.0 skor, ännu bekvämare att gå i, vattentäta men fortfarande styva.
Mycket enklare och smidigare att köra vanliga Spd i min mening, för mig var det bara fördelar att lämna spd-sl och behöva ha minst två uppsättningar pedaler och skor som inte funkar att kombinera med varann.

SDP-skor på en räcer
Jag har både A600 och ES600 - på olika cyklar
Kan inte på något sätt känna skillnad.

Frågar TS efter jättestyva skor? Egentligen? Hen beskriver sig som nybörjare och motionär. Och vill kanske även kunna gå en bit sedan -SL beskrivs som otympliga.
Precis, jag har en lite bit att gå innan asfalten och så jag vill har något som funkar för motionärscykling och funar bättre än SPD-SL att gå en lite bit i när det blir nödvändigt. Behöver inte vara superstyva skor.

SDP-skor på en räcer
Vet inte riktigt vad jag har för pedaler på min slaskväder/vintercykel men jag kör med någon XC5-sko när det inte är kallt och det funkar bra tycker jag. Kör iofs SPD-SL och RC7 på räsern, oklart om det gör mig snabbare men det sitter klart bättre med spd-sl.

SDP-skor på en räcer
Hur funkar retur till "Tysken"?

Hos de flesta betalar man returfrakt själva, och då har man redan betalt frakt som man inte får tillbaka. Då och då har jag fått gratis retur, oklart varför. Annars funkar det bra.

Det är framförallt skorna jag tänker på. Jag har vanligen 44 men i mina Giro-skor är det 45 och dom är ändå precis på gränsen och fåtvårdardamen skäller på mig att jag måste ha "större" skor för jag pajjar naglarna.
Såg denna på bikeshop:
https://bikeshop.se/giro/7122941/giro-ranger-terrängskor-svart-str-45
Är det något att satsa på?
Tilltalande pris

Bra att titta hos tysken. Många reviews där. Folk är nöjd och dom är små. Sen vet jag inte om det är typ av skon du är ute efter.

SDP-skor på en räcer
... längre och mindre trött ...
Det är inte helt med sanning överensstämmande och ytterst på marginalerna. GCN har testat flats (med cykelskor för flats) mot spd-sl, skillnaden var typ 30 sekunder på en timma. GCN har även (för mååånga år sedan) testat energiförbrukning flats vs spd-sl, flats hade mindre energiförbrukning än spd-sl. Om flats bara är lite sämre än spd-sl kan spd inte vara mycket sämre än spd-sl.
Skillnaden ligger helt i känslan och reklamens värld gör någon som inte tävlar.
Jag har cyklat två randolopp på 1200 och 1500 km med flats och led inte av det.

SDP-skor på en räcer
Hos de flesta betalar man returfrakt själva, och då har man redan betalt frakt som man inte får tillbaka. Då och då har jag fått gratis retur, oklart varför. Annars funkar det bra.

Bra att titta hos tysken. Många reviews där. Folk är nöjd och dom är små. Sen vet jag inte om det är typ av skon du är ute efter.

Hej och tack.
Jag vet väl egentligen inte exakt vad jag vill ha, som sagt ny i gamet, vill ha en bekvämare sko än en den jag har och vill kunna gå en bit när det behövs.
Jag har problem med fötterna och kan inte springa längre, så därav cykling.
Såg non review på denna
... längre och mindre trött ...
Det är inte helt med sanning överensstämmande och ytterst på marginalerna. GCN har testat flats (med cykelskor för flats) mot spd-sl, skillnaden var typ 30 sekunder på en timma. GCN har även (för mååånga år sedan) testat energiförbrukning flats vs spd-sl, flats hade mindre energiförbrukning än spd-sl. Om flats bara är lite sämre än spd-sl kan spd inte vara mycket sämre än spd-sl.
Skillnaden ligger helt i känslan och reklamens värld gör någon som inte tävlar.
Jag har cyklat två randolopp på 1200 och 1500 km med flats och led inte av det.
Så jag kanske ska köpa flats och helt enkelt skita i clips tills vidare, och kanske domhär:
Visst, inte lika coolt men jag har passerat det stadiet och vill bara komma igån och jobba upp konditionen..

SDP-skor på en räcer
Hej och tack.
Jag vet väl egentligen inte exakt vad jag vill ha, som sagt ny i gamet, vill ha en bekvämare sko än en den jag har och vill kunna gå en bit när det behövs.
Jag har problem med fötterna och kan inte springa längre, så därav cykling.
Såg non review på denna

Så jag kanske ska köpa flats och helt enkelt skita i clips tills vidare, och kanske domhär:
Visst, inte lika coolt men jag har passerat det stadiet och vill bara komma igån och jobba upp konditionen..
Kör med vad du vill, du kommer kanske att ändra dig med tiden men viktigast är att komma igång.
Vill du ha bekväma skor som även är gå-vänliga, titta då på touring-skor. De brukar komma med en gummikloss som kan tas bort och ersättas med en SPD-kloss.
I Shimanos sortiment är koden RT- xxx.
Det finns flera..
Som kuriosum och säkert väldigt upprörande för många här; jag vet om en tjej som nyss cyklat från Freiburg i Tyskland till Godahoppsudden, drygt 20000 km, i Birkenstock-sandaler och plattisar 🙂

SDP-skor på en räcer
Kanske ett par tre hundra meter..
Jag frågade Grok och hen sa att testa dessa:
Gör det enklare att gå (någon som vet?) med SDP-SL och man slipper slita ut dom.
Kanske inte för promenad med hunden men värt att prova för en billig peng.
Finns bättre alternativ?

PS: nu när man dammat av sin gamla Canyon Endurace AL8 Disc och ska börja cykla så vips måste man ha en massa prylar och kläder...

SDP-skor på en räcer
Jag frågade Grok och hen sa att testa dessa:
Gör det enklare att gå (någon som vet?) med SDP-SL och man slipper slita ut dom.
Finns bättre alternativ?

PS: nu när man dammat av sin gamla Canyon Endurace AL8 Disc och ska börja cykla så vips måste man ha en massa prylar och kläder...
Suck tre hundra meter dagens stora problem 😱😱😱🤪

SDP-skor på en räcer
Jag frågade Grok och hen sa att testa sig dessa:
Gör det enklare att gå med SDP-SL och man slipper slita ut dom.
Finns bättre alternativ?
Ja. 1: de kommer fortfarande vara lika obekväma att gå i och du kommer ha två gummigrejer att behöva stoppa undan nånstans.
2: något av förslagen i tråden, dvs grus-spd-skor eller flats.
3: Grok är Musk.

Tillbaka
Topp