[Sedernas förfall] Turner Burner/kedjestagslängd

Uppenbarligen är det en plast-Transition du ska ha nästa gång. Vad kan gå fel med HTF-technology Wictor??

p4pb13005768.jpg

http://www.pinkbike.com/news/tranisition-carbon-patrol-video-2015.html

Fast Transition har ett existensberättigande oavsett hur bra ramarna håller enbart av deras fantastiska akronymer.

p4pb13005779.jpg

p4pb13005781.jpg

p4pb13005783.jpg

Eftersom durietz inte ville ha massa internetcykling i sin tråd återgår jag till att spamma i jofas tråd i brist på en "Spotted"-tråd.

Den här prototypen från Craftworks hade flertalet lösningar som tilltalade mig. Hög pivotpunkt som ger relativ stor bakåtrörelse för bakhjulet. För att motverka pedalfeedback så går kedjan via en pulley vars position ändras genom slaget. Med VPP-liknande länkage borde det även gå att tuna in hygglig trampeffektivitet. Filmklipp där funktionen kan ses finns på länken nedan.

Det var väl ingen skönhet, men kombinationen av de tekniska lösningarna var ändå ganska intressanta även om de var för sig inte är några nyheter.
s1600_TR_9461.jpg

http://www.vitalmtb.com/photos/feat...Video-of-Suspenion-in-Action,102454/sspomer,2

Cool!
Skulle inte zerode göra nåt liknande med växellåda? Vilket borde vara mer intressant om dom lyckas åstadkomma något modern geometri.

Hög pivot är väl bra för traction, men hur påverkas körglädjen? Tex att få upp hojen på bakhjulet?

Jag behöver ju en ny DH och visserligen ska jag ha en garanti-yt. Men om jag inte skulle ha en sådan, vilken ram skulle jag då ha? Billigt och bra! En Solid Strike hade varit en mycket stark kandidat.

Det är väl inte så jävla noga. Du får ändå chansen att köpa en annan efter ett par månader när du knäcker den första liksom

Vilka i-lands problem du har Jofa! ?

H jag vet inte hur det är att köra på bakhjulet med Högpivotpunkt, jag måste prova först! Men hela konceptet är tilltalande vilket som!

happymtb.fr sa:
Vilka i-lands problem du har Jofa! ?

H jag vet inte hur det är att köra på bakhjulet med Högpivotpunkt, jag måste prova först! Men hela konceptet är tilltalande vilket som!

Min erfarenhet är att det typiskt blir svårare ju mer kedjestagen växer genom slaget. Men man vinner ju annat på det, och om man lyckas hålla kedjestagen hyfsat korta till att börja med så gör det inte så mycket tycker jag. (Fast 42mm ökning genom slaget känns ju lite väl...)

jofahjalm sa:
Jag behöver ju en ny DH och visserligen ska jag ha en garanti-yt. Men om jag inte skulle ha en sådan, vilken ram skulle jag då ha? Billigt och bra! En Solid Strike hade varit en mycket stark kandidat.

Den verkar ju prisvärd o dessutom med ett krångligt länkage vilket ju kan tilltala en nörd som dig. Men det känns rätt dubbelt med tanke om att du alltid gaggat om en Orange...
Så varför inte göra slag i saken ;)
https://www.orangebikes.co.uk/bikes/324-rs

Men en Pinner är så där härligt brittiskt fulsnygg som det bara kan bli, fast då behöver du ju även bryta av din andra garanti-hoj för att motivera den ;)

Senast ändrad:
jofahjalm sa:

Jag utgår ifrån att du skojar, den såg ju ut som en kadaver från biltema.

Nejdå! Förutom den olyckliga placeringen av dämparen ser cykeln perfekt ut. Grym geometri, monsterlängd, billig och tysk. Vad kan möjligen gå fel? Dessutom är det väldigt tyskt och fyllt av fruktansvärt tacky reklam.

Jag skulle hucka den och inte komma ihåg dess namn nästa gång vi möts. Det skulle vara jättepinsamt!

Tillbaka
Topp