Seedning cykelvasan

martim

Medlem
Seedning cykelvasan
Jag har en tid från cykelvasan förra året på 4.05, och hamnade i år i startgrupp 29. Råkade se i seedningstabellen att om man kört halvvasan (45 km) på 2.45 så hamnar man i startgrupp 28 - dvs personer med en sluttid på gissningsvis sisådär 5,5 timme (eller mer) startar före mig... Vad ger det för flyt egentligen? Jag hade hoppats på att slippa behöva cykla om massor av folk i år (förra året startade jag i grupp 40), men nu känns det som jag kommer ha en hel grupp av bromsklossar framför mig (inget ont om dem förstås, det är seedningssystemet som sådant jag ifrågasätter)

Är det för att uppmuntra till att köra seedningslopp som de gör såhär?

Seedning cykelvasan
Att över huvud taget använda tider från förra året skapar en mängd problem.

Vissa tränar mer andra mindre så 50% av fältet kommer att åka framåt köer bakåt i listan med ganska stora marginaler med tanke på hur stort startfält det är.

Bättre då att köra ett av de mindre seedningsloppen innan Vasan och hoppas på att man själv inte blir en bromskloss.

Seedning cykelvasan
Roger_Edvinsson sa:
Att över huvud taget använda tider från förra året skapar en mängd problem.

Vissa tränar mer andra mindre så 50% av fältet kommer att åka framåt köer bakåt i listan med ganska stora marginaler med tanke på hur stort startfält det är.

Bättre då att köra ett av de mindre seedningsloppen innan Vasan och hoppas på att man själv inte blir en bromskloss.
Nja det är nog ytterst sällan som någon förändrar sin tid riktigt mycket. Någon som kört på 2.50 ett år kör knappast på 6 timmar ett år senare eller tvärtom.
Att det blir omkörningar även vid bra sedning kommer man däremot aldrig ifrån. Viste vi våran sluttid redan innan så kunde vi lika gärna stanna hemma.

Seedning cykelvasan
Ett tips på seedningslopp är 65km distansen på 1572 Challenge. Alla snabba kör SM-klassen (90 km)

Jag lyckades seeda mig till startgrupp 3 förra året men hoppade frivilligt bak ett par grupper. Sluttid på straxt över 3.30.

Seedning cykelvasan
Är det bara jag som tycker vasans seedning kommit ut sent på sistone? Står att tiderna ska komma ut tis efter varje lopp. Ingen seedning från mörksuggan än idag sön och det var likadant efter Ränneslätt. Vad kan vara viktigare???

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp