Toerman sa:
Det är nog inte värmen i sig som är problemet, snarare att plasten som används till kolven sväller efter ett tag, olika lång tid tills det nyper beroendes på vart i toleransspannet kolv/cylinder ligger från fabrik. Jag köpte mig en guide RS (med den nya, reviderade, kolven) och den var seg direkt ur kartong. Jag monterade dock en kolv i aluminium innan den monterades på cykeln. Mig veterligen har alla guide (r/rs/rsc) en kolv gjord av samma plast. Däremot har rsc något kortare kolv med mindre kontaktyta mot cylindern.
Problemet är definitivt värmerelaterat, för mig har de dock varit mer beroende av omgivningstemperatur än värme från bromsande. Men att kyla ned huvudcylindern har minskat problemet för både mig och andra. Dvs, jag har bara haft problem med mina när lufttemperaturen varit över ca25 grader. Jag gissar att plasten sväller mer än cylindern. Om de vore dot-relaterat borde de inte återgå när temperaturen sjunker. Har guide rsc, tror de är generation 1. I övrigt har de fungerat ok sedan 2016 fram till förra veckan när den ena helt gav upp.